En Tesla utan kombiinstrumentering?

 

Dagens artikel är skriven av vår medlem Leon:

En Tesla utan kombiinstrumentering? Model 3 började ju så bra med Elon Musk på scen men interiören tog emot att svälja. Jag själv har aldrig varit en större beundrare av bilar med centrerad information för föraren. Varför skall jag behöva böja blicken för att ta del av viktig information? Varför skall dagens väl fungerande system från Tesla helt åsidosättas? Förklaringen och svaret är lika genial som framtidssäker.

Instrumenteringen bakom ratten tillhör föraren. Det är det som skiljer föraren och passageraren i en bil likväl som en cockpit skiljer på piloten och passagerarna i ett flygplan. Kombiinstrumenteringen finns där för att ge all information till föraren som behövs för att driva fordonet säkert och stödja allt beslutsfattande som bakom ratten. Allt för att resan från A till B skall ske på ett säkert manér.

1369715055-Tesla-Model-S-instrument-cluster

Det förbryllar mig därför enormt när Tesla väljer att slopa något så viktigt och grundläggande som kombiinstrumenteringen. Som faktiskt finns i både snabba S och fantastiska X. På en skärm bakom ratten som heter duga. Från en biltillverkare som otroligt nog är samma biltillverkare som står bakom Model 3 och dess nya instrumentering. Hur är det möjligt?

Skärmavbild 2016-04-05 kl. 02.39.19

Styrkan hos Tesla och något som säkerligen alltid kommer ses som en del av deras DNA är att de gör framtidens bilar. De skapar visioner och banar väg för alla andra. Tesla tänker på morgondagen och erbjuder den redan i dag. Det är därför folk köar i timmar för en bil de inte ens fått presenterad. Det är just därför cirka 300 000 ivriga Tesla-fans betalat en symbolisk summa för en bil som inte ens är färdig. Notera ordet ”fans”. Det är noggrant utvalt för att påvisa att det inte är vanliga köpare det handlar om. Det är människor som älskar de visioner som företaget står för och viktigast av allt är att de litar på att Tesla kommer göra något bra. Det är en ömsesidig respekt och nyckeln till framgång.

Men varför är det här på något sätt kopplat till Model 3:s interiör?

Model 3 skiljer sig på ett väldigt betydande sätt mot alla andra bilar som haft kombiinstrumenteringen centrerad i interiören. Man kan tro att det är ett estetiskt val, som det ofta varit hos andra biltillverkare, men så är inte fallet för Model 3. Ty framtiden andas Autopilot. Det kommer en snar verklighet där majoriteten av världens bilresor kommer utföras på ett otroligt automatiskt vis. Att låta bilen köra har så många fördelar och förmåner att det är värt en egen bibel av mäktiga mått. Även om det tar emot ända till binjuremärgen att säga högt. Adrenalinproduktionen kommer ju kraftigt avta och högerfoten som har permanent postadress i mattan… Vad händer med den liksom?

Model 3 är skapad för en dag som inte är i dag. Utan i morgon. Och dagen efter det… Model 3 är skapad för en framtid där vi använder termen automobil mer korrekt. ”Autós” betyder ”själv” och ”móbilis” översätts till ”rörlig”. Vilket passande och framtidssäkrat namn så här i efterhand.

Förare av Model 3 kommer inte längre behöva tolka någon större instrumentering för att föra fordonet. Interiören bör då vara mindre förarfokuserat och i stället mer fokuserat på att det faktiskt sitter passagerare i bilen. Passagerare som gärna vill socialisera och tillsammans ta sig säkert fram till sin destination. Kanske är det då i nio fall av tio viktigare än just nöjesåkning. Resan skall ses som en övergång. Ingen destination i sig själv men väl ett sätt att ta sig fram. Till skillnad från nöjeskörning som är destinationen och målet med resan.

Missförstå mig rätt nu. Nöjesåkningen kommer inte överhuvudtaget försvinna och det är inget Tesla vill heller. Istället koncentreras den på de resor som är värda att ha kontroll på. Och för er som kanske tänker att detta är en framtida fråga: Tesla har redan sakta men säkert implementerat denna verklighet med Autopilot-systemet. Samtidigt som instrumenteringen skalats av flitigt.

Varvtal? ”Nej, tack!”

Batterispänning…? Oljetemperatur…? ”Nope.”

Motortemperatur då? ”Iskall.”

Hastighet? ”Okej, den är lite relevant.”…

Skärmavbild 2016-04-05 kl. 03.06.32

Ni förstår vad jag menar. Det finns i dag ingen anledning att ha två skärmar där den ena skärmen enbart visar hastighet. Allt kan bättre implementeras på en fantastiskt stor skärm som också de övriga passagerarna kan nå. Det blir ett nav precis som TV:n är i vardagsrummet. Teslas vision är solklar.

Så jag accepterar detta öde och förstår att framtiden kommer se annorlunda ut än vad den gör i dag. Ratten är ändå kvar. Dock om något mindre och mer minimalistisk. Men den är kvar och det betyder faktiskt att man när som helst kan ta kontroll. Speciellt för de dagar man vill ut och bara tryckas ner i sätet för att återuppliva binjuremärgen samt den tillhörande adrenalinproduktionen.

Så med allt det här i åtanke är det i alla fall för mig återigen bevisat att Tesla tänkt ett steg längre. Som vanligt.

Extra kommentar gällande insidan

Det är värt att notera att det inte finns officiella bilder på Tesla Motors hemsida som visar interiören av Model 3. Utsidan må vara till stor del färdig men insidan kommer ha en massa att bjuda på. Faktum är att Tesla planerat något helt annorlunda för ratten där saker och ting kommer kännas som en rymdfärja, om man skall ta beskrivning från Elon Musk själv. Se Twitter-inlägget nedan.

Skärmavbild 2016-04-05 kl. 02.30.41

Dessutom är det inte helt omöjligt att det kan tillkomma en mindre skärm på ratten eller någon form av HUD projicerad på vindrutan. Allt beroende på hur saker och ting spelas ut till officiell lansering. Klart är att det inte kommer vara någon kombiinstrumentering i alla fall. Exakt hur det blir får man därför låta tiden utvisa. Men den som väntar på något gott…

/Leon

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to En Tesla utan kombiinstrumentering?

    1. Mikael Jonsson says:

      HUD-projicering skulle vara riktigt trevligt. Med minimal information, det är inte så mycket man behöver kunna se snabbt och hela tiden. Hastighet och vad TSLA-aktien står i för värde, det räcker 😉

    2. Björn says:

      Hade en intressant diskussion med ett icke “fan” (neutral alltså) som sa dessa kloka ord “Tesla kan bli det som får fossilbilar att överleva, precis som bensinbilen var det som fick hästen att överleva i sin nuvarande användning”. En liten förklaring är alltså på plats det han menar är att vissa bilar kommer överleva av nostalgiska skäl och användas som prydnadsföremål och nöjesåkning (nåja) precis som hästen används för sport och nöje idag. Som sagt; Exakt hur det blir får man därför låta tiden utvisa.

    3. David Stålström says:

      Mycket bra skrivet! Det blir spännande att se vad Tesla hittar på invändigt – med tanke på hur snygg bilen är utvändigt, kommer de säkerligen inte ha missat målet invändigt heller när bilen i sin slutgiltiga form väl presenteras.

    4. Ted says:

      Kan knappt bärga mig till “unveil 2” 😀

    5. Lars Löwgren says:

      Gillar det inte och hoppas att det kommer något roligare till unviel 2. Inredningen är ju just nu obefintlig och känns helt ofärdig. Vid håller de det här upplägget så kommer jag köpa bilen trots den stora påklistrade monitor och inte tackvare.
      Iofs får uttrycket från Elon om “like a Spaceship” mig att lätt rysa… Tänk om det blir någon obekväm konstig ratt med en löjlig skärm inuti urk… alltså inte övertygad.

    6. Top 12 says:

      Ratten kommer nog ge svar på hur förarens information blir presenterad.

    7. sesundbackl says:

      Jättebra artikel!
      Det är så spännande att få vara med på denna resa och jag är både glad och stolt för att jag stod i kön på Emporia i Malmö och bidrog till att antalet förhandsbokningar blev en sådan succé vilket jag tror är otroligt viktig för Tesla att lyckas med sin “superhemliga” masterplan. Det är nästan så man ryser!
      Jag tvivlar inte en sekund på att även lösningen för instrumenteringen blir en en framtidslösning utöver det vanliga!

    Lämna ett svar