• Digg thisShare on Google+Pin on PinterestShare on RedditShare on FacebookShare on StumbleUponShare on TumblrTweet about this on Twitter

Sveriges enda bilfabrikant kör Tesla Model S

Christian von Koenigsegg är den enda kvarvarande biltillverkaren i Sverige. Mannen som tillverkar hypersportbilar med hans eget namn på – vad är det för bil han kör till vardags?

Jag måste medge att personligen blev jag väldigt glatt överraskad över att höra att han kör en Tesla Model S, är entusiastisk över bilen, och är långt, långt, långlångt mer positiv till elbilar än man skulle kunna tro när man betraktar Koenigseggs modellutbud.

Christian von Koenigsegg talade på Elbilskonferensen i Helsingborg. Du kan titta på video på hans tal här (från ca 8 minuter in i videon). Han släppte flera ”bomber”:

Han är övertygad om att 80% av alla bilar som kommer att säljas år 2020 kommer att vara elbilar! Både globalt och i Sverige. Det är bara sex år dit… Dessutom menar han att det är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte. Han är orolig över Audi, BMW, Volkswagen och andra traditionella biltillverkare – att de satsar bara lite halvhjärtat på elbilar, hur ska de då kunna ta upp kampen med Tesla Motors som jobbar dygnet runt med entusiastiska medarbetare helt fokuserade på elbilar? Som bygger laddinfrastruktur ”lite från backfickan”? Med en VD Elon Musk som även konkurrerat ut NASA ”lite vid sidan om”? :-)

Han avslöjade att när Koenigsegg skulle köpa SAAB för nåt år sedan var det just för att utveckla och sälja elbilar. Han var väldigt frustrerad över svenska politikers ovilja och tröghet att ordentligt satsa på elbilar. Skulle Koenigsegg fått ta över SAAB-fabriken skulle de ha kunnat bygga en riktig Tesla-utmanare där!

Christian von Koenigsegg kör en Tesla Model S sedan i oktober i fjol, dvs en av de första levererade i Sverige. Han beställde den för ett och ett halvt år sedan, innan Tesla ens hade börjat sälja Model S! Han anser att det finns ingen bättre bil i det prissegmentet, och att Model S är väldigt prisvärd. BMW M5 som han jämförde med är tyngre(!), långsammare acceleration, sämre väghållning och inte lika kul att köra. Hårda ord från en som kan sina sportbilar.

Han talade också varmt om Tesla Model S aktiva och passiva säkerhet – snabbare respons gör att du undviker olyckor lättare. Nämnde att gemene man kan inget om elbilar än, att det är väldigt viktigt att få folk att testköra dem.

Så hur går det ihop att vara elbilsentusiast och fossilbilstillverkare? Christian von Koenigsegg drog en underbar liknelse med digitalklockor. När digitalklockorna kom på 70-talet var de dyra och tekniskt överlägsna vanliga analoga uppdragbara klockor. Alla ville ha digitalklockor. De som tillverkade analogklockor slogs ut den ena efter den andra. Men så hände det något på 90-talet: när digitalklockorna blev billiga var mans egendom ville folk som ville sticka ut börja använda tekniskt sämre, omständigare, och svindyra analogklockor igen. Christian von Koenigsegg tror att bilar kommer att utvecklas på samma sätt. Och Koenigsegg kommer att leverera de där hostande prustande eldsprutande bilmonstrena även i framtiden till en liten skara ägare som vill ha sådana. Även när majoriteten av ”vanliga” bilar har blivit elektriska. Han har insett att han kan inte ta upp kampen mot Tesla, men tror starkt på att nischen Koenigsegg befinner sig i kommer att finnas kvar även i framtiden.

Christian von Koenigsegg har sin lilla nisch inrutad och klar för framtiden. Var har övriga biltillverkare sin nisch?

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.