Äntligen börjar det dyka upp skarpa bilder på Tesla Model 3. I slutet av Mars twittrade Elon Musk ut följande videosnutt om första releasekandidaten på bilen:
Flera blev dock bestörta över den dåliga bildkvaliteten; vad hade de filmat med, en brödrost? Folk föreslog till och med det skulle ordnas insamlingar så Elon fick råd med en ordentlig kamera 🙂
Det flera tidningar då gjorde var att sätta paparazzi-fotografer utanför Teslas högkvarter – och de fick napp ganska snabbt. Tesla kör runt med förseriebilarna helt öppet på gatorna, utan skynken eller maskeringar.
Med högupplösta bilder kan man se de ändrade detaljerna mot prototyperna Tesla visade upp ett år sedan. Bilens nos har genomgått minimala men betydande förändringar. Att Model 3 kommer få LED lampor syns tydligt.
Prototypbilarna hade ingen laddlucka med förseriebilarna har fått en placerad på samma ställe Tesla Model S har, vid bakljuset. Den verkar även ha liknande storlek som Model S så spekulationerna om att Model 3 skulle få CCS uttag verkar tyvärr bli grundlösa – det större CCS uttaget får inte plats bakom den lilla luckan.
Tesla kör runt med minst två förseriebilar, på ovanstående blåa syns laddluckan vid bakljuset ännu mer tydligt. Den stora mittskärmen syns också tydligt på bilden.
Det enda som fortfarande ingen har en skarp och tydlig bild på är mittskärmen. Paparazzifotografen la undan sin kamera och tog fram sin favoritbrödrost för att ta ovanstående bild 🙁
Det som ändå syns är att skärmen har fått en delvis annan layout mot i fjol. Då var kartan till vänster på bilden, med en digital hastighetsmätare uppe till vänster. På höger sida visades istället musikspelarens överdimensionerade fönster.
Nu har kartan tydligt flyttats till skärmens högra sida. På vänstra sidan finns istället en stor area med förmodligen bilens instrumentering. Den stora ljusfläcken kan vara en grafisk presentation av bilen, likt den dagens Model S visar på sin instrumentpanel. Runt den verkar en svag cirkel synas – antingen en analog hastighetsmätare eller autopilotens presentation av bilens omgivningar? Längst nere på skärmen, och längs dess högerkant skönjer vi i alla fall symboler för att reglera kupévärme, välja menyval, etc.
Vi ser fram emot en spännande vår med massor av spionbilder på Model 3, som Tesla verkar vara villigare att visa upp än Model X. Den såg vi bara några suddiga bilder av innan release. Nu väntar vi med spänning på första skarpa bilden på mittskärmen bara!
Mars var en rekordmånad för Tesla i Sverige. De levererade 182 Model S och 75 Model X, sammanlagt 257 bilar till glada kunder. Det är näst bästa månaden någonsin, överträffad endast av de 292 bilarna Tesla levererade i September i fjol. Därmed finns det över 2800 Teslor i Sverige nu.
TCS ett år sedan: Tesla Club Sweden officiell Tesla märkesklubb
För ett år sedan erkände Tesla oss som deras officiella märkesklubb i Sverige. Vi fick rätten att använda “TESLA OWNERS SWEDEN” loggan som du kan se högst uppe till vänster på alla våra sidor. Genom att bilda en klubb inuti en klubb har vi fortsatt vara tillgängliga för både ägare och entusiaster: ägarklubben Tesla Owners Sweden är en underavdelning av entusiastklubben Tesla Club Sweden. I övrigt medförde erkännandet inga förändringar, vi har fortsatt vara lika oberoende biltillverkaren Tesla som förut.
Det är nog inte “release candidate” av interiören vi ser. Skulle förvåna mig mycket om Tesla lät tillfället slippa mellan fingrarna att samla världspressen till ett event för uppvisning av bilen om allt redan läkt. Bortsett från några lama förändringar i displayens layout ser den exakt likadan ut (invändigt) som demobilarna. Samma fula ratt, och gud bevare mig denna skärms placering. Jag håller tummarna för något bättre.
I normala fall så har jag nog hållit med, men i detta fall då man ser hur lite de har ändrat från bilen de visade upp förra året så tror jag nog att dessa bilar är väldigt nära vad som kommer att säljas. Är det nått de putsar på än så är det mjukvaran.
Men vi får väl se vad som händer, jag tycker dock att de skulle ha haft eventet nu när den första bilen trillade ut.
Det känns som att Elon har varit tydlig med att det inte kommer bli bättre. Om man vill ha bättre får man köpa Model S eller X.
Ja dessvärre har du nog rätt…