Billigare än motorvärmare

IMG_20170406_160408813

Samfällighet Småbjörken i Spånga utanför Stockholm hade problem med sina ålderstigna motorvärmare. De mekaniska tiduren började bli så slitna att de var inte pålitliga längre. Boende klagade på att motorvärmaruttagen inte kunde användas längre. När styrelsen kontaktade tillverkaren fick de snabbt reda på att uttagen från 1987 inte enkelt kunde lagas utan de skulle vara tvugna att byta ut hela motorvärmarstolpen. På samfällighetens alla 62 garageplatser.

Samfällighetens styrelseledamot Mats Guldbrand fick då en snilleblixt. Han är elbilsentusiast och medlem i Tesla Club Sweden och hade därför hört mycket om regeringens satsning på klimatklivet. Därför  beställde han inte enbart offert på hur mycket de nya motorvärmarstolparna skulle kosta – utan även på hur mycket 62 laddboxar för elbilar skulle kosta!

Döm hans förvåning när han insåg att tack vare klimatklivet är det billigare att installera 62 laddboxar än lika många motorvärmare!

IMG_20170406_162251409

Valet föll på laddboxar från ChargeAmps. Deras laddboxar har förutom fast monterad Typ 2 kabel även ett vanligt vägguttag på undersidan där fossilbilister kan ansluta sina motorvärmare! Och skulle någon skaffa en elbil med Typ 1 uttag ingick det ett gratis byte av laddkabeln i offerten.

Ingen av de boende i samfälligheten har några elbilar idag, men tack vare hönan-och-ägget-effekten har flera börjat överväga möjligheten. Nu kan de ju enkelt ladda sina bilar hemma! Och systemet har fördelar även för dem med motorvärmare och fossilbilar – glöm mekanisk vred, nu kan de starta sina motorvärmare när de vill med app!

Från vänster: Michal Kazmierczak som gör oblygt reklam för NewEl, hans kollega Peter Viking, och samfällighet Småbjörkens styrelseledamot Mats Guldbrand

Från vänster: Michal Kazmierczak som oblygt gör reklam för NEWEL, hans kollega Peter Viking, och samfällighet Småbjörkens styrelseledamot Mats Guldbrand

Samfälligheten anlitade firman NEWEL som bland annat har specialiserat sig på installationer av laddboxar. Fast vanligtvis får de bara skruva upp en handfull sådana på varje ställe – detta var första gången en beställare beslutat att bestycka alla sina platser med laddboxar.

Vill du läsa mer om Småbjörkens beslut och laddboxarna ska du läsa utförliga artikeln som kommer i Maj-numret av tidningen Elbilen i Sverige!

 


Tesla i Jönköping

18-30 April flyttar Tesla in på Grand Hotel i Jönköping och erbjuder provkörningar. 24 April kommer de dessutom ha en informationskväll om hur Model S och X fungerar som tjänstebil. Bor du i trakterna så klicka på länkarna och anmäl dig!

Tesla i Nacka

4 April – 14 Maj poppar även Teslas tillfälliga butik upp i Nacka Forum och erbjuder provkörningar.

 

 

Bookmark the permalink.
  • Claes

    Kan man komma i kontakt med Mats tro? Jag har massa frågor då vår samfällighet har snarlika problem…

  • Robin Mokvist

    Wow! Det där hade ja inte koll på! Hoppas elföretagen som tar emot samtal från föreningar som vill sätta nya uttag för kupévärmare faktiskt har koll på detta och kan informera de (som mig) som inte vet att detta alternativ finns! Fröjd för ögat att se att detta händer iaf någonstans. ;)

  • Joacim Hansson

    Vill inte vara neggo. Tror dock att om de är riktigt petiga från Klimatklivet så kan de neka detta om de får reda på att huvudsyftet är motorvärmare.
    Nu tror jag de inte går in så mycket i detalj, men då vi också ansökt om Klimatklivet satte jag mig in i hur de hanterar det hela osv.
    Så man ska nog vara försiktig med det hela! (Men vi har också möjlighet till motorvärmare på de platser vi har för Elbilsladdning tack vare Klimatklivet så…)

    Men i vilket fall som helst, mycket smart :)

    • http://www.ericsson.com/thinkingahead/networked_society .mats

      Det är inte något problem mot Klimatklivet. Själva idén är ju att driva mot en fossilfri bilflotta och vi var tydliga i ansökan om att ingen idag har elbil men om infrastrukturen för laddning finns kommer fler skaffa elbil eller plug-in. Målet för oss är fler elbilar, men att tro att alla byter bil så snart vi har infrastrukturen på plats är naivt, och då måste de som vill använda motorvärmare få fortsätta göra det.

      • Filip

        Precis. Jag tror att detta gör mer för miljön än om man bara installerade uttag hos de som redan hade elbil. Detta kan ju verkligen få folk att gå över till eldrift, speciellt nu när det finns så kompetenta elbilar som Hyundai Ioniq Electric till ett vettigt pris :D

      • Joacim Hansson

        Tror det blir en tolkningsfråga. Jag läste ganska mycket (kanske för mycket ;) ) om det hela när vi ansökte.
        OBS! Jag tycker INTE det är fel gjort det ni gjort här, utan helt rätt!

        Däremot så finns det beskrivet (kommer inte ihåg exakt vart nu) att syftet med just Laddplats skall vara att bli laddplats för elbilar.
        (Sen har dom ju väldigt svårt att kontrollera om man laddar bilen eller kopplar in dammsugaren om tillgång till Schuko finns).

        Men igen, tycker detta är helt rätt gjort, kul och bra gjort oavsett som sagt :)

  • Mocke

    hmmm. Förvisso rätt ekonomiskt beslut (om man ser det rent egoistiskt) av föreningen. De gör investering för framtiden (dessa kommer säkert hålla i 30 år, oavsett). Visserligen kan man argumenterna att våra skattepengar har gått till att betala en stor del av en förenings motorvärmare (och det är en begränsad summa så de som verkligen vill ha laddare kanske blir utan) men samtidigt kan jag inte heller tänka att just detta är framtiden. Om tio år vill man nog att alla har sådana laddare (oavsett om man har elbil eller ej). Hade tänkt mig att föreningen skulle beställa ett fåtal (pga av att det är just en begränsad summa och att antalet bilar är få) men denna förening är visionär. Få se om man bör lägga in en gräns för hur många laddare varje ekonomisk person får bidrag för, men kan annars inte se att något fel gjorts. För det var helt klart det pengarna skulle användas till. 99% rätt tycker jag. Får se om andra föreningar som skall byta motorvärmare gör samma sak. (vilket jag hoppas)

    • http://www.ericsson.com/thinkingahead/networked_society .mats

      Problemet för oss är att alla har ett personligt garage. Så alternativet hade i så fall varit att byta ut allteftersom folk skaffar elbil, och ingen vet hur det skulle funka med de gamla motorvärmaruttagen.

      Vi bekostar vår del med egna fonderade medel och Klimatklivet godkände som sagt vår ansökan, med vetskapen om att ingen medlem har elbil idag. Utan Klimatklivet skulle detta projekt inte startats, utan vi hade bytt till nya motorvärmaruttag i långsam takt.

      • Mocke

        Vad hade det kostat utan klimatklivet?
        (ser egentligen ingen skillnad på motorvärmareuttag och laddstolpe) motorvärmare är svindyra (!) och då kan man lika väl byta till laddplats när man ändå håller på. (tanken var kanske att man skulle få säg 3 laddplatser per förening) andra föreningar har spenderat väldigt mycket på att skaffa nya motorvärmareuttag som slår ifrån (de skulle spara på föreningens ekonomi, då elkostnaden var en problem för föreningen, antar att varje ägare får betala sin förbrukning med ökad avgift) Hoppas att någon gästparkering också får samma förmån.
        Staten har inte angett någon begränsning och så långe är det fritt fram. (det är väl främst de som har gamla uttjänta uttag som bör bytas, för jag ser ingen ekonomisk vinning att byta ut fullt fungerande 5 år gamla installationer) Så hoppas bara att klimatklivet finns kvar under lång tid så fler kan göra investeringen.(borde egentligen finnas på alla parkeringar, speciellt hyreshus)

  • Fredrik_Gustavsson

    Najz. 100 000 (?) skattekronor öronmärkta för klimatsatsning med 0 klimatnytta.