Stockholm – Frankfurt!

Nexo_Tesla

Idag kan du följa en historisk tävling live: elbil mot vätgasbil – vilken är bäst på långresor?

I åratal har vi hört att vätgasbilar är så bra för att “de kan ju tankas så snabbt”. Medan som alla vet måste ju elbilar laddas i timmar, dagar, veckor… nåja.

Idag ska vi göra en praktisk test: en elbil och en vätgasbil åker samtidigt från Stockholm. Vem kommer först fram till Frankfurt? En resa på 160 mil med många ladd- respektive vätgas-stopp.

Kommer vätgasbilen briljera? Eller kan elbilen hålla jämna steg? Utfallet är faktiskt inte helt givet.

Vätgasbilen Hyundai Nexo sägs ha 666 km WLTP räckvidd med 6.5 kg vätgas i tanken. Tesla Model S Long Range påstås klara 610 km enligt samma körcykel med 100 kWh el i batterierna.

Båda bilarna måste köra enligt rådande hastighetsbegränsningar. Inget Canonball Run!

H2ELruttVätgasbilen tvingas till en omväg via Mariestad för det finns inga vätgasstationer längs E4-an i södra Sverige. (Hur har de tänkt här?! :shock: )

Från och med Jönköping tar dock bilarna samma väg ner till kontinenten: landsvägen genom Danmark.

På kartan här bredvid markerar flaggor vätgasmackar medan prickar markerar Supercharger snabbladdarstationer.

Och ja, ni har gissat rätt. Teslan rattas naturligtvis av mig, medan Nexon kommer köras av tidningen Elbilen i Sveriges chefsredaktör Fredrik Sandberg. Det är tidningen som anordnat tävlingen och resultatet och ingående analys kan ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige.

Men innan dess kan ni följa tävlingen redan nu, i realtid på kartan nedan!

Starten går 8:30 från Stockholm.

 


Tidigare artiklar på TCS:

Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga

Om alla bilar i Sverige var vätgasbilar

Om alla bilar i Sverige var elbilar

Om alla bilar på E4 vore elbilar

Bilsemester med elbil

Bookmark the permalink.
  • Axel Svensson

    Tycker inte det var särskilt vingligt på vägen tillbaka till bilen:
    https://uploads.disquscdn.com/images/ae151c39b0a8ecac0972b0aa7ae536a88f69a3de5234b8fe1c9fccd464b4128d.png

    • gnuX

      Tänkte inte på att den kanske trackade honom, och inte bilen :D

  • Richard :)

    Ska bli kul o se Om Tibor vågar gasa på lite på autobahn. 170-180 är rätt bekväm hastighet, men antar han kör AP på 150km/h som är max för AP. Bekvämt. Har dom stått still länge i Danmark? Borde kommit längre…?

  • Kenneth

    Inser att jag såg detta för sent, antar de körde igår för jag ser inget på kartan idag.
    Hur gick det?

    • Kingsthrone

      Jag såg en del av racet på kartan, men följde det inte på minuten när. Tibor kom fram vid tretiden på natten och Fredrik Sandberg kom fram 45-60 min senare. Orättvist med omvägen via Mariestad för vätgas dock.

      • Kenneth

        Stämmer bra, jag hittade en liten rapport på Elbilens facebook.

      • Per Jonsson

        Ja hade man inte velat ha det orättvist hade man fått välja ett annat bränsle.

        • Kingsthrone

          Eller inte anordna någon tävling alls…

      • Spjerne

        Varför körde inte bara båda två via Mariestad?
        Det frågar “alla” som man berättar om tävlingen för…

        • Kingsthrone

          Ja, tävlingen kändes ganska onödig i min mening.

      • Pontus

        Var inte tävlingen att se vilken typ av bränsle som tar dig snabbast från Stockholm till Frankfurt med den teknik och support som finns idag?
        Var går annars gränsen för rättvist, måste förarna väga lika mycket, ha exakt samma bil mm. då försvinner ju meningen med en tävling.

        • Kingsthrone

          Det hade ju räckt med att visa en karta över vätgasmackarna i Sverige så hade tävlingen redan varit avgjord, om man har en hjärna att tänka med. Nu skulle ju vätgasbilen ändå ner till Frankfurt så tävlingen skedde ju inte helt i onödan.