Stockholm – Frankfurt!

Nexo_Tesla

Idag kan du följa en historisk tävling live: elbil mot vätgasbil – vilken är bäst på långresor?

I åratal har vi hört att vätgasbilar är så bra för att “de kan ju tankas så snabbt”. Medan som alla vet måste ju elbilar laddas i timmar, dagar, veckor… nåja.

Idag ska vi göra en praktisk test: en elbil och en vätgasbil åker samtidigt från Stockholm. Vem kommer först fram till Frankfurt? En resa på 160 mil med många ladd- respektive vätgas-stopp.

Kommer vätgasbilen briljera? Eller kan elbilen hålla jämna steg? Utfallet är faktiskt inte helt givet.

Vätgasbilen Hyundai Nexo sägs ha 666 km WLTP räckvidd med 6.5 kg vätgas i tanken. Tesla Model S Long Range påstås klara 610 km enligt samma körcykel med 100 kWh el i batterierna.

Båda bilarna måste köra enligt rådande hastighetsbegränsningar. Inget Canonball Run!

H2ELruttVätgasbilen tvingas till en omväg via Mariestad för det finns inga vätgasstationer längs E4-an i södra Sverige. (Hur har de tänkt här?! :shock: )

Från och med Jönköping tar dock bilarna samma väg ner till kontinenten: landsvägen genom Danmark.

På kartan här bredvid markerar flaggor vätgasmackar medan prickar markerar Supercharger snabbladdarstationer.

Och ja, ni har gissat rätt. Teslan rattas naturligtvis av mig, medan Nexon kommer köras av tidningen Elbilen i Sveriges chefsredaktör Fredrik Sandberg. Det är tidningen som anordnat tävlingen och resultatet och ingående analys kan ni läsa i nästa nummer av Elbilen i Sverige.

Men innan dess kan ni följa tävlingen redan nu, i realtid på kartan nedan!

Starten går 8:30 från Stockholm.

 


Tidigare artiklar på TCS:

Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga

Om alla bilar i Sverige var vätgasbilar

Om alla bilar i Sverige var elbilar

Om alla bilar på E4 vore elbilar

Bilsemester med elbil

Bookmark the permalink.