Som så många andra nyblivna Tesla Model 3 ägare åkte vi också på bilsemester den här sommaren. Det är ju så lockande nu när “soppan” är gratis – man fick med 6 månaders gratis superladdning när man använt en rekommendationslänk vid köpet. Runt om i Europa väntade på oss över 460 av Teslas egna Supercharger snabbladdare – plus tusentals Tesla destination chargers.
Resemålet från början var Budapest i Ungern, där min pappa bor. En resa jag aldrig skulle försökt mig på med Leif, gamla Nissan Leaf elbilen jag hade förut. Inte enbart på grund av dess korta räckvidd utan kanske framför allt på grund av snabbladdar-djungeln på kontinenten. Varje land, varje område har sina egna lokala leverantörer som man måste skaffa laddkort till. Man kan inte bara betala med kreditkort utan måste skaffa konto hos var och en av operatörerna. Med Tesla slapp man allt sånt – Teslas egna snabbladdare finns överallt över hela Europa och man behöver inte fiddla med laddkort, det är bara och ansluta bilen så börjar den ladda.
“Men om vi åker till din pappa i Ungern kan vi väl lika gärna åka till Kroatien också?” tyckte min fru. En extra omväg på sådär 150 mil. Men soppan är ju gratis, så “javisst” var mitt svar. Betraktar du ovan karta noga kan du dessutom se att vi åkte landvägen runt Danmark istället för att ta någon färja – av samma anledning: köra lite extra kostar inget, till skillnad från färjor!
Mina två tonårsbarns diagnos över min mentala status när jag presenterade våra semesterplaner var ögonblicklig, samstämmig och nedslående: du är inte klok farsan. Åka 600 mil i bil? Har du inte hört talas om flygplan? Fast nu fick vi ihop en hel Europasemester inklusive hotell, vägtullar och sånt för mindre än vad fyra flygbiljetter till min pappa i Ungern skulle kostat. Miljövinsten kom liksom på köpet bara.
Vi har haft flera reseberättelser här på våra sidor så jag kommer inte skriva ännu en. Istället kommer här några iakttagelser om hur det är att åka elbil, åka Tesla Model 3 på bilsemester. Vi börjar med det viktigaste:
Tesla Model 3 är en långfärdsbil. Alla, ALLA jag berättade våra semesterplaner till hade en och samma fråga: “Men åka på semesterresa i elbil, det går väl inte? Räckvidd? Räckvidd. Räckvidd!!!” Jo, det går alldeles utmärkt att åka på långresa med en Tesla. Jag skulle till och med påstå att det är skönare att åka på långresa med en Tesla än med en bensinbil! Av nedan anledningar:
Åka tre timmar, vila 40 minuter. Under resan körde vi två-tre timmars etapper, sedan stannade vi för att ladda i 30-40 minuter. Vi föredrog faktiskt tvåtimmarsetapperna; efter tre timmar börjar man bli stel. Tre gånger på hemvägen råkade vi ut för Stau, kö på Autobahn och fått sitta i bilen flera extratimmar i sträck. Det var inte kul. Att stanna och sträcka på benen då och då, fika och kissa gjorde resan till en angenäm upplevelse. Min fru är lite åksjuk, hon gillar inte åka långt i bil – men att få lite frisk luft var tredje timme gjorde susen, hon hade inga som helst problem under resan. En liten notis som jag har märkt man måste berätta för bensinbilister: när man stannar för att ladda måste man inte sitta i bilen (som när man tankar) utan man lämnar bilen vid laddaren och går iväg och fikar eller så.
Autopilot 90% av tiden. Absoluta merparten av resan körde jag inte – jag bara höll i ratten. På motorväg klarar sig Teslas autopilot jättebra, den kan styra bilen jag behöver bara övervaka den. Den klarade även vägbyggen, 2:1-filer etc jättebra. Jag behövde i stort sett bara styra inne i städerna och vid omkörningar (mer om det senare). Det bidrog också till att jag blev inte trött ens av långa dagspass på 10-15 timmars körning, som tex när vi åkte ner från Stockholm till Berlin i ett svep.
150 km/h. På Autobahn (och ehem… även vissa andra vägar) ställde jag in Autopiloten till att köra 150 km i timmen. (Här också en missuppfattning, många frågade mig innan resan “men måste ni sega er igenom Europa i 90 bara för att spara på strömmen?”) Dagens i-landsproblem var att jag egentligen gärna kunnat åkt snabbare än så på Autobahn men maxfarten för autopiloten är 150. Och att börja ratta själv bara för att åka snabbare var för meckigt. Vi märkte efter ett tag att vi körde om samma bilar igen efter att man stannat för laddning. Här åkte vi utan att behöva styra i 150 och tog sedan bekväma bensträckare – och kom fram lika snabbt som de som körde i 120-130 krampaktigt hållandes i ratten mil efter mil efter mil utan stopp.
Skippa Aero-navkapslarna. Bilen blir så mycket snyggare utan dem. Och räckvidden räcker ändå gott och väl. De 4% i räckvidd man tappar för att man tog bort navkapslarna saknade vi inte en enda gång under resan. Sträckan Malmö-Stockholm klarar bilen ändå med en 30-minuters laddning i Ödeshög (mittemellan Jönköping och Linköping).
Räckviddsångest. Hade vi inte inte en endaste gång under resan. Dels för att Teslas navigator räknar fram hur mycket laddning vi kommer ha kvar i batterierna när vi kommer fram (den är väldigt duktig på att gissa, hade sällan mer fel än 2-3%), då vågar man komma fram med 10% laddning kvar i batterierna vilket man inte skulle vågat om man åker “på känn”. Men framför allt för att Teslas Supercharger nätverk är så tät nere på kontinenten att vi oftast körde förbi 4-5 andra Superchargerstationer innan vi stannade för att ladda på en.
Supercharger! Det är något helt fantastiskt Tesla har lyckats med, att bygga över 470 egna laddstationer runt om i Europa, alla utrustade med massor av laddstolpar! Spännvidden är enorm: från laddstationer vid bensinmack mitt ute i ingenstans till sådana som byggts vid lyxhotell. Men man kände sig alltid lika välkommen och på nåt sätt väl omhändertagen av Tesla, att de byggde alla dessa stationer för oss ägare.
Inga laddköer. Ingenstans förutom på ett enda ställe råkade vi ut för laddköer. Till skillnad från andra operatörer har Tesla aldrig en enda snabbladdare på ett ställe utan flera, oftast 8, 12, 16 eller ännu fler. Och på varenda plats vi laddade såg vi alltid att Tesla har redan förberett platsen för att installera ännu fler laddare i framtiden. Enda undantaget var Senj i Kroatien: Europas kanske snyggast belägna Superchargerstation har bara fyra laddstolpar. Och alla som stannar för att ladda antingen promenerar iväg till hamnen och gamla staden man ser i bakgrunden – eller tar sig ett dopp på badstranden 50 meter från laddarna! Så folk stannar gärna extra länge. Här var enda gången jag fick vänta i 10 minuter innan en barnfamilj kom från stranden i badkläder och handdukar, torkade sig, satte sig i bilen och åkte iväg.
Minst en ny Superchargerstation i veckan. Förutom att utöka antal laddare på befintliga stationer inviger Tesla dessutom en ny Supercharger station i veckan i Europa! Jag märkte det genom att på slutet utav en dagssträcka laddade jag tillräckligt på Superchargern för att nå hotellet, plus för att kunna köra 5 mil till nästa dag till nästa Supercharger. Döm min förvåning när navigatorn på morgonen ledde mig inte till Superchargern 5 mil bort – utan till en splitterny Supercharger som just invigts dagen innan bara 8 km från hotellet!
Hotelladdning. Under hela resan laddade vi aldrig på några hotell. Bilen stod på vanlig parkeringsplats över natten. Tack vare Teslas Supercharger nätverk slapp jag jaga hotell som kunde erbjuda elbilsladdning. Jag bara laddade lite extra på sista Superchargen så bilen skulle klara sig till även nästa, nästa morgon. Än så länge är det så att det är främst dyrare hotell som erbjuder elbilsladdning. Men nu var vi på en budget-familjeresa.
Publika laddstolpar. Två gånger under resan laddade vi på publika laddstolpar. Dels den på gatan utanför där min pappa bor i Budapest, sedan en gång vid Balatonsjön där vi stannade i tre dagar. Båda laddstolparna var gratis. (Barnfamiljer bör Googla Balatonsjön: en sjö i Ungern ungefär lika stor som Vättern men med långgrunt och varmt vatten. Inte undra på att på tyska heter sjön Plattensee och är en populär destination bland tyska barnfamiljer.) Ovan laddlösning i Siófok vid Balatonsjön är dock så typiskt ungerskt på något vis: två laddplatser efter varandra – om en elbil till skulle ha kommit och laddat, hur kommer jag loss?! Tack och lov kom det ingen.
Andra snabbladdare. Har inte använt. Varför skulle jag det? De är både långsammare och/eller dyrare än Teslas Superchargers, dessutom mindre pålitliga om de öht funkar eller är lediga.
BMW ägare i Kroatien har inte lärt sin läxa än. Jag stannar vid ett rödljus utanför Split och in bredvid mig rullar en sån där söndertrimmad BMW. Wrooom, wrooommm, BRAPAPAPAPP! Föraren och hans kompis tittar manande på mig och varvar motorn. Jag är en sansad familjefar på 51 år men visst gav jag efter frestelsen och trampade gasen i botten så snart ljuset slog om till grönt. Min dotter som tittade bakåt hann uppfatta deras tappade hakor och ögon stora som tefat. Mer såg vi inte för de hann sedan aldrig ikapp oss. Trots att min bil var fullpackad med familj och semesterbagage vid tillfället.
Byta fil med autopilot. Till slut en, en endaste en känga till Tesla: bilen är underbar, den fungerar över förväntan… men ni måste göra något åt sättet autopiloten byter fil. Slår man på blinkersen byter autopiloten själv fil – men gör det eländigt långsamt! Först blinkar det några gånger medan den fortsätter köra rakt fram i samma fil i två sekunder… sen börjar den långsamt liksom flyta över till andra filen under fem långa långa sekunder. Det kanske funkar i USA, men nej. Nej. I Europa är det inte så vi byter fil. Här börjar vi byta fil på en gång när vi slår på blinkersen, och hela filbytet tar max två sekunder. Att ha en flåsande Audi i nacken som blinkar helljus medan autopiloten långsamt masar sig ur vägen för den är ingen kul upplevelse. Eller att jag aldrig kommer till att köra om för nästa bil kommer snabbare i omkörningsfilen än autopiloten masar sig ut dit. Så efter ett tag gav jag upp och slog av autopiloten inför varje filbyte, för att sen slå på den igen.
Vädret. Hade vi tur med.
Nu återupptar vi vår dagliga nyhetsrapportering, du kan hitta en ny artikel här varje vardag kl 8:00.
Ser ut som en perfekt resa. Åkte själv en kort vända neråt under sommarn, medan jag liksom du har fri laddning.
Jag försökte också köra Autopilot så mycket som möjligt på Autobahn, men jag upplevde att den ibland ville bromsa av sig själv utan anledning (phantom breaking), oftast under omkörning av tex långtradare.
Kommer säkert att åtgärdas framöver.
Är detta något du upplevde? Det kan ju också vara något problem med min.
Jag hade problem med phantom breaking på autobahn mellan Hannover och Hamburg. Intressant nog inga andra sträckor dock.
Intressant, ja jag upplevde nog också att det var ibland. Kanske en tendens till att det var mer i skymning , så jag började fundera på om långa skuggor kan vara spökena i phantom breaking. Vänta och se vad framtida uppdateringar ger alltså 🙂
Jag har detta problem på Ölandsbron under omkörning pga smalare körfält. Bilen blir lite osäker om det är tillräckligt avstånd mellan bilarna sidledes och bromsar in för att ta det långsammare och vara säkrare på att det är tillräckligt avstånd. Har satt Early warning i inställningarna.
“Betraktar du ovan karta noga kan du dessutom se att vi åkte landvägen runt Danmark istället för att ta någon färja – av samma anledning: köra lite extra kostar inget, till skillnad från färjor!” – Detta är väl inte riktigt sant. Sträckan som kördes innebär broavgift över Öresundsbron samt Stora Bältsbron. Över 900 kr totalt. Minns jag inte helt fel så kostade den batteridrivna färjan över Helsingborg-Helsingör 499 kr, alltså billigare än att åka över Öresundsbron som kostar 600+ kr.
Färja vi övervägde var Trelleborg-Rostock för 1800:- eller Rödby-Puttgarden för €100 (plus Öresundsbro eller H-H färja).
Istället blev det Stora Bält 250:- plus Öresundsbron 229:- (BroPass)
Vi hade inget BroPass heller (420 kr/år), inte så ofta vi kör över där med tanke på var vi bor. Sen tänkte vi ändå åka med den eldrivna färjan, bara för att ha gjort det. Dvs, blev bara en resa över bron. Men oavsett exakta summor så är det inte gratis att köra över broarna istället för att ta färja. Sen kan jag tycka att är trevligt att få lite vila från bilkörningen också.
Anser att gratis soppa/el är en negativ sak. man bör betala för sig så man inte använder mer energi än man behöver. Frågan är hade snålheten gjort att ni avstått bilsemestern? tror inte det.
Intressant att antalet Superchargers ökade med 10 stycken under er semester och inte bara den 8 km från hotellet (från “Runt om i Europa väntade på oss över 460 av Teslas egna Supercharger snabbladdare” till “Det är något helt fantastiskt Tesla har lyckats med, att bygga över 470 egna laddstationer runt om i Europa”) 😉
Tycker att ni skulle kunnat testa att ladda på en Ionity-laddare bara för att se hur det är. Visst kostar det en slant, RFID måste beställas innan eller så får man ladda ner app och ange kortuppgifter samt strula med BankID plus att laddarna strular med att starta ibland så man får göra om allt på nytt eller så avbryts laddningen i förtid. Dock så laddar de snabbare än Teslas Superchargers när man väl fått igång den (tills den avbryter…).
Enligt supercharger.info fanns det 467 superchargers i Europa när vi åkte och 472 när vi kom hem. Så fem nya iaf.
“Visst kostar det en slant, RFID måste beställas innan eller så får man ladda ner app och ange kortuppgifter samt strula med BankID plus att laddarna strular med att starta ibland så man får göra om allt på nytt eller så avbryts laddningen i förtid.”
Låter lockande. Gud vad jag längtar 😉
Låter härligt!
SuC är fantastiskt! Själv gillar jag destinationsladdning riktigt bra. Vi var t.ex på HansaPark i sommar och när vi skulle köra hem 5 timmar senare hade jag fått 35 nya mil i bilen. Deras elbilsparkering bestod av 12 platser där 10 var reserverade för Tesla. Det stod en annan Tesla där och de 2 andra platserna var upptagna…
Fick dock stanna på macken lite senare eftersom medföljande ICE-bil behövde tanka…;)
Har mest använt Ionity nere i Danmark/Tyskland den här sommaren efter att ha blivit blåst på mina fria 6 månaders SuC hos Tesla. Var noggranna när ni beställer via leasingbolag!
Blir rätt mycket billigare med Ionity redan vid “halv tank” nere på kontinenten. Danmarks ger hos Tesla nära samma milkostnad som en snåldiesel. Synd att priserna hos Tesla inte kunde vara kring 2kr/kWh över hela Europa…
Upplever både AP och den adaptiva farthållaren som problematiska på autobahn vid tät trafik. Både hastiga inbromsningar för osynliga hinder och häftiga gaspådrag när riktiga hinder flyttat sig gör dem båda läskiga allt för ofta. Skulle vilja ha valet att bara kunna aktivera en enkel farthållare när jag så önskar, och det andra när trafikrytmen passar.
Håller med. Vi körde också ner till Kroatien i vår model 3. I Kroatien använde jag plugshare RFID på den laddare som stod i centrum. Funkade supersmidigt hela resan. Vi avverkade 130mil som mest samma dag där vi startade ca 8.30 och hemma innan midnatt.
Hur upplever folk att sitta i baksätet på en M3 under längre resor? 1 stor nackdel enligt mig som är 1.85 är att det är väldigt obekvämt i baksätet på M3.
5915 km, avrundar till 592 mil.
I runda slängar hade det kostat mig 6000 i dieselkostnad.
Vad hade kostnade blivit om du varit tvungen att betala för all el?
Jag körde till italien med E-Niron nu i juli och fick “betala för all el”. min plan var att ta mig ca 550 mil för 750kr 🙂 Nu blev det lite dyrare då vi tyckte det var så fruktansvärt bekvämt med Ionity samt två dyra laddningar (dyra=12 respektive 18 euro för 25 friska motorvägsmil vardera). Men din fråga: Hade Tibor betalt fullpris på supercharger hade resan kostat över 2500kr och han hade gjort bäst i att kombinera supercharger med Ionity och andra fastprisladdare för att hålla nere kostnaden! 🙂
Tack för svaret.