Åker du till Berlin eller någon annan tysk storstad med din elbil kan du få miljöböter om du inte aktar dig!
De flesta tyska storstäder har infört miljözoner, umweltzonen i sina innerstäder. Bilar med smutsiga avgaser får inte köra in i stadscentrat, endast bilar med renaste Euro 6 avgasrening, och utsläppsfria bilar som elbilar. Men att ha en elbil räcker inte.
Alla som ska köra in i tyska storstäder -även turister!- måste skaffa ett grönt klistermärke, ett umweltplakette och klistra i vindrutan. Att du kör elbil räcker inte, du kan åka på böter på €80 i alla fall! Flera Teslaförare har råkat ut för detta, att de fick betala miljöbot trots att de körde en elbil som motsvarade kraven. Tyska lagtexten kräver uttryckligen gröna märket – att bilen i sig är miljövänlig räcker inte.
Innan du åker elbil till Tyskland se alltså till att du skaffar “umweltplakette”.
Enklaste sättet är att göra det online, till exempel på berlin.de Det kostar €6, tänk dock på att det tar runt tre veckor att få hem klistermärket via posten!
Jag som insåg behovet alldeles för sent fick istället ta till lösning B: att stanna till vid någon bilverkstad utanför zonerna och skaffa ett grönt klistermärke på plats. De flesta bilverkstäder (som tex ATU) i berörda tyska städer erbjuder tjänsten, och de flesta tar runt €8 för besväret. Var dock beredd på att det tar en dryg kvart för verkstadspersonalen att fylla i alla papper med massor med frågor om dig och bilen (och, som det kändes, om mosters grannes hunds skostorlek). Du måste ha med registreringsbeviset. Så kan du till slut få efterlängtade gröna märket och köra in till staden.
EDIT (tack för tipset Per Malmqvist): Dekalerna går även att beställa här i Sverige från Dekra. Då kommer det på några dagar. I nödfall kan man även gå in på deras stationer. Det blir lite dyrare än i Tyskland men man behöver inte krångla med papper, det räcker med reg-nr.
Tyskarna vill att man klistrar permanent fast märket på insidan av bilens vindruta. Märket gäller för all framtid, det har inget bäst-före datum. Det går inte att ta loss den sedan utan att märket går sönder. Yeah right, jag vill för all framtid åka runt med fult grönt märke bara för att jag besökte Frankfurt en gång 🙄 Ett tips är att ta med en genomskinlig plastskiva som du kan klistra fast märket på och sätta den i rutan.
Andra länder planerar också införa miljözoner för personbilar – hoppas de gör det på ett smidigare sätt än tyskarna.
Att skaffa gröna klistermärket på bilverkstaden gav dock en oförglömlig upplevelse. Mekanikern hade aldrig sett en elbil förut. Följande samtal utspelade sig:
(med tung Arnold Schwarzenegger brytning) – Iz it benzin oder diezel?
– Electric.
– Hybrid?
– No, electric.
– Ahum… And how many horse power? (tittar på registreringsbeviset för bilen… hittar värdet… tittar igen… och igen…)
– 351 horsepower?!
– Yes.
– 351?! Are you sure?
– Yes, it says so here. You see?
– Are… are you sure it is electric?!
🙂
Går även att beställa här i Sverige från Dekra. Då kommer det på några dagar. I nödfall kan man även gå in på deras stationer. Det blir lite dyrare än i Tyskland men man behöver inte krångla med papper, det räcker med reg-nr.
Länk:
https://dekra-bilbesiktning.se/utbud/ovriga-tjanster/intygdekaler/
Hysteriskt rolig historia i slutet Tibor 😀 Fick han inte provköra?
Ja, den lockar mig att ta det dyrare och krångligare alternativet bara för att få höra vad de säger med 772 hk i en elbil. Jag missade detta helt när jag var i Berlin. Hade en polisbil som följde mig en längre stund (utan att försöka stanna mig) men tillslut fick bättre saker att göra.
Här är ju ett perfekt exempel på något som EU borde se till att standardisera. För den som kör runt mycket i Europa så kan det ju bli en hel del klistermärken i framrutan, samt problemet för turister som är ovetande om olika länders lagar inom detta område.
När jag var i Berlin fick jag en uppmaning att skaffa umweltplakette under min vindrutetorkare där det stod att mitt registreringsnummer var noterat och nästa gång jag ertappas så får jag böter. Skulle ändå vidare till Tjeckien den dagen så jag skaffade ingen.
EU lägger sig de mest befängda små detaljer ibland, medans sådana enkla och självklara fall av standardiseringsbehov av certifikat/dekaler för europeiska städer så lyckas de inte få till en gemensam standard. Sorgligt och pinsamt.
Nu är jag inte så bevandrad i utsläppsnormer men alla bensinbilar med katalysator är berättigade till grönt märke. Dessa uppfyller väl knappast Euro 6? Eller är det nya, ännu strängare krav som avses?