När du beställer Tesla Model 3 kan du välja mellan 18″ Aero eller 19″ Sport fälgar. Aero fälgarna är utformade för att ge lågt luftmotstånd och därmed längsta möjliga räckvidd.
Redan när de första kunderna fått sina bilar insåg dock folk att Aero fälgarna består av en plastkåpa ovanpå lättmetallfälgar. Att få loss plastkåpan är bokstavligen så enkelt som att ta tag i den och rycka. Under döljer sig några helt OK lättmetallfälgar. “Helt OK” som i inte särskilt snygga men inte särskilt fula heller – de flesta är dock överens om att de ser bättre ut än Aero plastkåpan.
För att dölja de blanka muttrarna och gapande hålet i mitten av fälgen säljer Tesla i sin online butik en Model 3 Aero Wheel Cap Kit för 520 kronor – som är så efterfrågad att den ofta är slutsåld. Därför har många andra butiker som säljer Tesla tillbehör tagit fram snarlika kopior av kittet.
Fem svarta plastkåpor per hjul trollar bort de blanka muttrarna och centrumhålet täcks av en kåpa med Teslaemblem som snäpps fast. Hela förvandlingen tar endast några minuter att genomföra.
Ångrar man sig kan man alltid plocka loss grejerna igen och montera tillbaka Aero plastkåpan. (Tyvärr måste centrumnavet demonteras igen, det får inte plats under Aero kåpan.)
Resultatet med Wheel Cap kit monterat:
Kanske inte lika snyggt som Sportfälgarna eller andra lättmetallfälgar men kostar inte lika mycket heller.
Fast hur blir det med räckvidden då? Aero kåporna sägs vara där för att de ger upp till 10% längre räckvidd enligt Tesla. Sabbar man inte sina långresor om man plockar bort kåporna? Inte enligt nedan test:
Med Aero kåpan på hjulen var bilen 4% mer effektivt än utan, vilket skulle minska Model 3 LR räckvidd från 56 WLTP mil till 53 – inget man får räckviddsångest av precis.
(Med detta i åtanke undrar vi hur mycket luftmotstånd handtagen sparade in egentligen? Kan inte vara många km… var det verkligen värt det?)