Sajten breakit.se har intervjuat taxiåkaren Azad Hassan som äger elbilen som åkt längst i hela Sverige. På tre år har hans Tesla tillryggalagt hela 54,000 mil som taxibil.
Hur är bilen då efter alla dessa mil? “Vid första anblick kan man inte ana att bilen faktiskt har gått så pass långt som mätaren säger. Karossen skramlar ingenting och inredningen känns fortfarande fräsch, vilket sällan brukar vara fallet för en fossilbil med samma miltal på mätaren.” skriver artikelförfattaren Robin Flodén.
Men största frågan alla har är förstås batterierna. Hur håller de efter 54,000 mil? “Enligt min uppskattning har batteriet bara tappat runt 15 procent av kapaciteten” säger taxiägaren Azad Hassan, “det tycker jag är mer än godkänt för en bil som har rullat så pass långt.”
Vi har tidigare publicerat artiklar om elbilars batteridegradering. Batterierna i elbilar degraderas med tiden, de kan ta emot mindre och mindre laddning vilket resulterar i minskad räckvidd. Teslas batterier hör till marknadens bästa, med knapp märkbar degradering som dessutom verkar avta efter ett tag. Efter 5,000 mil har de flesta Teslor tappat ungefär 5% av sin ursprungliga batterikapacitet – men det dröjer sedan 25,000 mil till innan de tappar 5% till!
Ska vi lägga in Azad Hassans bil i ovan graf får vi justera skalan lite grand:
“off the chart” som man brukar säga 😉
Azads bil verkar följa trenden, dess batterier har degraderats ungefär som förväntat om man förlänger trendlinjen från grafen. Han ligger något under trendlinjen – men förvånansvärt lågt under med tanke på alla snabbladdningar hans bil har fått ta emot.
15% batteridegradering betyder att hans Tesla nuförtiden enbart kommer 425 km enligt NEDC körcykeln mot ursprungliga 500 km. I mer verkliga livet kommer den nu bara drygt 25 mil istället för ursprungliga 30. Det är dock inget som stör Azad särskilt mycket, han tänker behålla bilen tre år till: “Våra taxibilar får maximalt vara i trafik i sex år och jag har tänkt att bilen ska rulla hela perioden” säger han, vilket skulle innebära att då kommer bilen ha rullat 100,000 mil.
För att få helhetsbilden måste vi förlänga grafen åt båda hållen, få med alla Azads rekordmil – och även förlänga Y-axeln så man får med nollan. Grafen här till höger sätter batteridegraderingen i sitt rätta perspektiv.
Enligt trendlinjen kommer batterierna ha degraderats ytterligare 10% tills bilen når 100,000 mil. De kommer då bara klara av att ta emot 75% av originalladdningen och räckvidden kommer vara därefter. Runt 22 riktiga mil isf originalets 30.
Frågan skulle kunna vara ifall trendlinjen verkligen fortsätter i all evighet och batteriet bara blir svagare och svagare, 50% efter 230,000 mil – eller om det händer något mer dramatiskt vid 80,000 mil som Elon Musk har sagt är batteriernas livslängd? Men den frågan är egentligen högst akademisk. För Azads Tesla visar redan att elbilars batterier håller i minst 50,000 mil vilket är långt mer än de 20,000 mil bilar i genomsnitt brukar ha i Sverige när de skrotas.
Svaret på ofta ställda frågan “Hur länge håller batterierna?” är “Längre än bilen.”
Azad Hassans bil, tillsammans med hundratals andra elbilar som åkt riktigt riktigt långt bevisar att det är så på riktigt.
TCS två år sedan: Gamla elbilsbatterier
Men sen då? Vad händer med batterierna när elbilen väl skrotas? Blir det deponi på soptippen som sakta läcker tungmetaller? Nej, elbilsbatterier innehåller alldeles för värdefulla metaller för det. De kommer återanvändas som stationära batterier eller återvinnas för att kunna bygga nya batterier från råvaran igen.
Och Tesla fick precis köpt Maxwell vilket ger nya batterier nästa år som enligt Elon ska klara 150000 mil. Bra artikel som beskriver tekniken:
https://seekingalpha.com/article/4263851-tesla-maxwell-assessing-deal
Det är inte så att “åren sliter mer än milen” då? ..som man brukar säga när det gäller bilar.