Tesla Model 3 batterier håller 80,000 mil

M3BP

Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil enligt en tweet från Elon Musk. Batteripacket ska hålla för 1500 laddcykler dvs mellan 48,000 till 80,000 mil. Att byta batterierna ska kosta mellan ca 60-90 tusen kronor (inkl moms).

Tesla Model 3 är helt klart en bil byggd för lång livslängd. Att elmotorn och karossen håller i 160,000 mil (a million mile) betyder dock inte att hela bilen, säten och sånt också kommer göra det.

Många är rädda för hur länge elbilars batterier håller? Kommer jag behöva byta dem efter två-tre år? Elon Musks tweet är menad att komma med lugnande besked på den fronten men behöver nog förklaras mer.

1500 laddcykler betyder inte att bilen kan bara laddas 1500 gånger. Laddar man bilen varje natt har man ju laddat 1500 gånger på drygt 4 år. Men du laddar inte hela batteriet varje natt, batterierna är inte helt tomma på kvällen. Har du åkt 10 mil på dagen med din Long Range Tesla Model 3 har du använt runt 20% av din batterikapacitet. Den 20% du då laddar tillbaka på natten motsvarar en femtedels full laddcykel. Det är endast efter fem sådana dagar med 10 mils åktur per dag som du har “förverkat” en laddcykel. En laddcykel är en full laddning, från 0-100%. Läs mer om laddcykler här.

Din Tesla Model 3 håller alltså för 1500 fulla laddcykler, som var och en ger runt 50-55 mil räckvidd. Sammanlagt uppemot 80,000 mil.

Batteripacket är heller inte “död” efter de 80,000 milen. De flesta batterier i den har bara tappat runt 20% av sin kapacitet. Men ett batteripack är inte bättre än den sämsta av battericellerna i den och enskilda celler kan ha tappat mer. Vissa battericeller kan också ha utvecklat dendriter, nålliknande utväxter på sina anoder som riskerar penetrera isolatorn mot katoden, batteriets andra pol och därmed kortsluta battericellen. Sådana celler måste bytas ut. Genom att byta ut enskilda celler kan det mesta av batteripackets kapacitet återställas. Nissan har börjat göra sådana reparationer på gamla Leaf i Japan (läs vår artikel om det) där de för 23,000 kronor kan rekonditionera bilarnas batteripack – byta ut endast de allra sämsta cellerna i packet för att ge den nytt liv.

Tesla som limmar kylkanaler på battericellerna kan inte lika lätt byta ut enskilda celler som Nissan. Istället skissar Elon i sin tweet att man ska kunna byta ut batterimodulerna i batteripacket (behålla skalet och elektroniken, enbart byta själva batterierna) för uppskattningsvis 60-90 tusen kronor.

Det roliga är att vi redan har empiriska data som stödjer Elon Musks utsagor. Den Belgiska Teslaklubben har i flera år samlat räckviddsdata från hundratals Teslor. Flera av dem börjar bli sex år gamla nu och rullat över 20-25 tusen mil. Deras graf visar en häpnadsväckande utveckling: Teslas batteridegradering avtar med tiden! Efter de första 5,000 milen har de flesta Teslor tappat ungefär 5% av sin ursprungliga batterikapacitet – men det dröjer sedan 25,000 mil till innan de tappar 5% till!

Extrapolerar vi kurvan ser vi att batteripacken beräknas nå 20% degradering efter runt 80,000 mil – helt i enighet med Elon Musks tweet! 20% degradering betyder att en Model 3 Long Range kommer då komma 40 mil istället för 50.

Alla bilar kommer inte behöva batteribyte efter 80,000 mil. Betrakta grafen ovan: det finns enorma skillnader mellan olika enskilda batteripack. Mikroskopisk små skillnader vid tillverkningen parat med olika laddhistorik, olika batteritemperaturer resulterar i rejäl spridning mellan enstaka bilar. Vissa kommer tvingas byta batterimoduler innan 80,000 mil – andra långt senare. De värden vi pratar om här är statistiska medelvärden.

De första Tesla Roadsters kom 2008 – det är elva år sedan nu. De bilarna rullar fortfarande runt med sina originalbatterier. De första Model S kom 2012, sex år sedan. Deras batterier har knappt ens börjat degradera än. Den Tesla Model 3 du köper idag kommer rulla i många många… inte år utan decennier framöver.

 


Läs mer om elbilars batterier:

Cykelmyten – laddcykler förklarade

Batteribalansering

Gamla elbilsbatterier

Inuti battericellen

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • http://Top12.se Top 12

    Laddade 100% på våra Teslor nyligen och kunde konstatera just detta nästan ingen degradering efter 5 år och 20.000 mil. Merparten laddad vid SuC.

  • Daniel

    Min gamla Leaf hade gått 10t mil med ca 83% av batteriet kvar. Laddade bara fullt ett fåtal gånger. Då var det dessutom bara en bråkdel så många snabbladdningar (endast 50kW) som en Tesla får uppleva under samma tidsperiod. Elbilar behöver stora batterier av god kvalitet och smart design (god kylning), detta har Tesla visat på ett ypperligt sätt.

  • Richard Larsson

    “Att byta batterierna ska kosta mellan 45-65 tusen kronor.”

    När man skriver priser i svenska kronor bör man göra en uppskattning vad det kan kosta på den svenska marknaden att byta batterimoduler. Om Elons uppgift stämmer borde det bli 62 till 86 tusen kronor.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Mycket riktigt och jag skäms verkligen ty det är jag som brukar tjata om sånt. Ändrat i texten nu.

  • Mocke

    Det låter ganska dyrt att byta ut modulerna. (kan vara en stor del av bilens värde)
    Vad kommer ett helt nytt batteri att kosta i framtiden. Kommer det vara billigare än att byta moduler? (och kanske få bättre räckvidd. Kanske nya moduler kan fräscha upp hela bilen? Ser fram emot billigare elbilar.

    • johannesbrorsson

      Enligt Elon ska värdet på en begagnad Tesla som säljs nu öka framöver, inte minska. Detta tack vare att de blir självkörande och kan tjäna pengar åt dig.

      • Richard Larsson

        Det är det väldigt få som tror på.

        • Erik Åslund

          Det var väldigt få som trodde att Tesla skulle kunna göra “riktiga bilar” som var rent batteridrivna, sen var det fortfarande väldigt få som trodde att de skulle kunna bygga något mer generellt gångbart än urroadstern, och model X var det få som trodde på, och model 3, och batteridrivna tunga lastbilar för långa transporter var allmänt betraktat som dumheter, och återanvändbara raketer, och batterier för att reglera nätet, ja, osv. Att det är väldigt få som tror på något Musk/Tesla lovar betyder ingenting.

          Det är inte direkt _vad_ han lovar som han som regel har svårt att uppfylla, han överträffar ofta sina löften med stor marginal, det är _när_ löftena infrias som han som regel har svårt att bedöva i förväg.

          I det här fallet handlar det knappast om att begagnade Teslor kommer gå för högre och högre priser på blocket ju äldre de blir i en rak stigande kurva, det är inte riktigt den exakta definitionen av “appreciating asset”. Tesla network, där folk kan låta sina bilar jobba som autonoma taxis via Telsa kommer tveklöst, det finns ingen anledning att det inte skulle göra det. Vad folk tror är inget som helst bevis för något. Betydligt färre trodde på evolutionsteorin under rätt många år.

    • Kingsthrone

      Du ger ju bilen ett andra liv med en sådan uppgradering – något du knappast kan göra med en avgasbil. Är bilen i övrigt i gott skick så är det nog en ekonomisk fördel med batteriuppgradering jämfört med att köpa en ny bil. Vill du trots allt hellre ha en helt ny elbil så får du säkert betydligt mer skrotpengar för din elbil jämfört med din avgasbil.

  • Geni87

    Ska bli spännande att se om de tror såpass mycket på sina antaganden att de vågar förlänga batterigarantin. Just nu garanterar de 70% till 8 år eller 192 000/160 000 km för TM3, beroende på hur stort batteri man har.

  • Mats Karlsson

    Jag testa min VW EUP laddningsförmåga nu efter nästan 10 000 mil och låg på 15.8 av tillgängliga 16.0 kwh. Så istället för att se dyra batterier borde man se det som ett högt kvarvarande restvärde i en bil som rostar sönder.

  • Surfaren

    “En laddcykel är en full laddning, från 0-100%. Läs mer om laddcykler här.”

    En laddcykel är väl hela vägen från 0% till 100% och tillbaka till 0% igen? Så står det åtminstone i den tidigare artikeln som du länkar till (och även på Wikipedia).

    • Storapa

      Om nästa laddcykel startar vid 0% så är väl det underförstått?

  • Morgan Jakobsson

    Har åkt 3år själv i min Miev. 6800 mil. 2010 års modell. Ingen uppenbar skillnad i räckvidd. Den har varit sunkig hela tiden (100km sommar, 70-80km vinter). Li-Jon är stabilt

  • Lars Broden

    Denna artikel talar väl för skeptikerna som påstår att tillverkningsprocessen av Tesla’s batterier skapar så mycket föroreningar så att det går jämt ut med livstiden på en vanlig bil, detta är dock felaktigt vilket artikeln visar, intressant läsning: https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/news/a27039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/

  • Mats Karlsson

    Om man nu annser att batteri håller 160 000 mil borde man inte tala om att byta batteri utan demonterings avgift och andrahands marknads värde på batteriet eller återköps pris av batteriet eftersom den med råge överlever 2-4 bilar. och om man kan så köper man väll gärna som miljömupp en bil med återvunnet batteri specielt om bilpriset är matchat dock tar det väll några år innan det är aktuellt.