Tesla Model 3 batterier håller 80,000 mil

M3BP

Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil enligt en tweet från Elon Musk. Batteripacket ska hålla för 1500 laddcykler dvs mellan 48,000 till 80,000 mil. Att byta batterierna ska kosta mellan ca 60-90 tusen kronor (inkl moms).

Tesla Model 3 är helt klart en bil byggd för lång livslängd. Att elmotorn och karossen håller i 160,000 mil (a million mile) betyder dock inte att hela bilen, säten och sånt också kommer göra det.

Många är rädda för hur länge elbilars batterier håller? Kommer jag behöva byta dem efter två-tre år? Elon Musks tweet är menad att komma med lugnande besked på den fronten men behöver nog förklaras mer.

1500 laddcykler betyder inte att bilen kan bara laddas 1500 gånger. Laddar man bilen varje natt har man ju laddat 1500 gånger på drygt 4 år. Men du laddar inte hela batteriet varje natt, batterierna är inte helt tomma på kvällen. Har du åkt 10 mil på dagen med din Long Range Tesla Model 3 har du använt runt 20% av din batterikapacitet. Den 20% du då laddar tillbaka på natten motsvarar en femtedels full laddcykel. Det är endast efter fem sådana dagar med 10 mils åktur per dag som du har “förverkat” en laddcykel. En laddcykel är en full laddning, från 0-100%. Läs mer om laddcykler här.

Din Tesla Model 3 håller alltså för 1500 fulla laddcykler, som var och en ger runt 50-55 mil räckvidd. Sammanlagt uppemot 80,000 mil.

Batteripacket är heller inte “död” efter de 80,000 milen. De flesta batterier i den har bara tappat runt 20% av sin kapacitet. Men ett batteripack är inte bättre än den sämsta av battericellerna i den och enskilda celler kan ha tappat mer. Vissa battericeller kan också ha utvecklat dendriter, nålliknande utväxter på sina anoder som riskerar penetrera isolatorn mot katoden, batteriets andra pol och därmed kortsluta battericellen. Sådana celler måste bytas ut. Genom att byta ut enskilda celler kan det mesta av batteripackets kapacitet återställas. Nissan har börjat göra sådana reparationer på gamla Leaf i Japan (läs vår artikel om det) där de för 23,000 kronor kan rekonditionera bilarnas batteripack – byta ut endast de allra sämsta cellerna i packet för att ge den nytt liv.

Tesla som limmar kylkanaler på battericellerna kan inte lika lätt byta ut enskilda celler som Nissan. Istället skissar Elon i sin tweet att man ska kunna byta ut batterimodulerna i batteripacket (behålla skalet och elektroniken, enbart byta själva batterierna) för uppskattningsvis 60-90 tusen kronor.

Det roliga är att vi redan har empiriska data som stödjer Elon Musks utsagor. Den Belgiska Teslaklubben har i flera år samlat räckviddsdata från hundratals Teslor. Flera av dem börjar bli sex år gamla nu och rullat över 20-25 tusen mil. Deras graf visar en häpnadsväckande utveckling: Teslas batteridegradering avtar med tiden! Efter de första 5,000 milen har de flesta Teslor tappat ungefär 5% av sin ursprungliga batterikapacitet – men det dröjer sedan 25,000 mil till innan de tappar 5% till!

Extrapolerar vi kurvan ser vi att batteripacken beräknas nå 20% degradering efter runt 80,000 mil – helt i enighet med Elon Musks tweet! 20% degradering betyder att en Model 3 Long Range kommer då komma 40 mil istället för 50.

Alla bilar kommer inte behöva batteribyte efter 80,000 mil. Betrakta grafen ovan: det finns enorma skillnader mellan olika enskilda batteripack. Mikroskopisk små skillnader vid tillverkningen parat med olika laddhistorik, olika batteritemperaturer resulterar i rejäl spridning mellan enstaka bilar. Vissa kommer tvingas byta batterimoduler innan 80,000 mil – andra långt senare. De värden vi pratar om här är statistiska medelvärden.

De första Tesla Roadsters kom 2008 – det är elva år sedan nu. De bilarna rullar fortfarande runt med sina originalbatterier. De första Model S kom 2012, sex år sedan. Deras batterier har knappt ens börjat degradera än. Den Tesla Model 3 du köper idag kommer rulla i många många… inte år utan decennier framöver.

 


Läs mer om elbilars batterier:

Cykelmyten – laddcykler förklarade

Batteribalansering

Gamla elbilsbatterier

Inuti battericellen

Tagged , . Bookmark the permalink.