Cykelmyten

batteri

– Nänä, batterier håller bara för 1000 laddningar! Laddar du elbilen varje kväll tar batterierna slut inom tre år!

Sådär brukar det låta från folk ibland när man nämner elbilar. Förståsigpåare som vet att laddbara batterier tål bara 1000 laddcykler – kom inte och påstå att din elbils batterier på något magiskt sätt skulle klara sig längre! (Och enkla motargumentet att Nissan Leaf har ju funnits sedan 2010 och den fungerar ju fortfarande biter liksom inte, konstigt nog.)

CycleLifeFör att lösa “gåtan” varför batterier håller längre i elbilar än deras angivna antal laddcykler ska vi först förstå vad laddcykeltalet betyder.

Antalet laddcykler för ett batteri är hur många 0-100-0% laddningar och urladdningar batteriet tål innan dess kapacitet har minskat till 80% av sin ursprungskapacitet.

OBS alltså att batteriet inte är slut efter de angivna antal laddcyklerna, utan har bara fått minskad kapacitet! En elbil som tex hade 25 mils räckvidd som ny har bara 20 mils räckvidd kvar efter att batteriernas kapacitet har minskat till 80%. Märkbar minskning av kapacitet och räckvidd, men varken batterierna eller bilen är “slut” för det.

dodBatteritesterna använder hela laddcykler, från 0% laddning ända upp till 100% och sedan urladdning ända ner till 0% igen.

Elbilar körs inte så. Om man har kört säg 10 mil en vanlig dag har man förbrukat ca 25% av en Tesla Model S batterikapacitet. På kvällen laddar man då tillbaka 25% igen. Så laddcyklerna blir inte 0-100-0-100% utan snarare 65-90-65-90%.

Mindre laddcykler sliter mindre på batteriet. Mycket mindre. Skalan i grafen är logaritmisk! Ett batteri som tål 500 fulla laddcykler tål uppemot 3000 25%-laddningar! Och med “tål” menar vi fortfarande “tappar 20% kapacitet” – batteriet är ju användbart även efter det.

discharge1Slutligen har vi tredje diagrammet som visar att batterier tål fler laddningar om de laddas i lagom takt. Typiska batteritestet laddar och urladdar batterierna med 1C. 1C betyder att hela batteriet, 100% urladdas på en timme. Knappast ens om man kör toppfart på Autobahn lyckas man tömma hela Tesla Model S batteripack på en timme. Och laddning med 1C betyder också fulladdat på en timme. Inte ens med Supercharger kan man ladda fullt på mindre än 90 minuter. Vid vanlig hemmaladdning pratar vi om flera timmar. Man kan alltså inte belasta batterierna lika mycket i verkliga livet som i testerna.

Testerna är med flit utformade att slita på batterierna extremt mycket så man får snabba resultat – inte en simulering av verklig användning. Talen kan användas till att jämföra mellan olika batterier, men har inte med hur länge batterierna håller i verkliga livet med att göra.

Elbilar har ännu fler “tricks” för att förlänga batteriernas livslängd. Till exempel ser Teslas vattenkylning till att alltid hålla batterierna vid jämn temperatur. För varmt eller kallt påverkar livslängden negativt. Laddningen anpassas också, laddtakten avtar när batterierna börjar bli fulladdade för att skona dem.

Litiumjon-batterier slits mest när de är helt 0% urladdade eller helt 100% fulladdade. Just därför brukar batteritesterna pausa en halvtimme mellan varje upp- och urladdning för att ännu mer slita på batterierna. En elbil skyddar batterierna från sådana ytterligheter: 0% laddnivå nås tex aldrig. När displayen påstår “0%” finns det egentligen ca 9% laddning kvar i Tesla Model S batterier som ett slags buffert. Likaså laddas batterierna till 100% ytterst sällan, för att skona dem även där.

Inser man att talet för antal laddcykler kommer från slittester som är utformade inte efter verklig användning utan för att genom onormalt hög belastning ge snabba resultat är det lätt att förstå varför elbilars batterier håller långt mer än så. Faktiskt längre än själva bilen.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 10 Responses to Cykelmyten

    1. Claes says:

      Finns det några cykeltester från Tesla på sina egna batterier i sin egen användning tro, eller är det hemligt? Vad jag förstått så ger man 8 års batterigaranti och sedan så har vi statistiken på 7% degradering efter 10000 mil att luta oss mot eller vad det var…Vore kul att veta hävstången i antal cykler pga Teslas och även andra elbiltillverkares smarta design.

    2. Magnus Olsson says:

      Bra artikel, ofta man möts av denna diskussion när man pratar elbilar och jag kan absolut förstå det.

      Om nån vill grotta ned sig lite ytterligare så kan jag rekommendera detta klipp. https://www.youtube.com/watch?v=9qi03QawZEk den tar bland annat upp orsaken till problemet Nissan hade med sin Leaf i Californien.

    3. Magnus Olsson says:

      Jag antar att det är bättre att ladda bilen med några dagas mellanrum om man kör korta sträckor per dag för att undvika flera laddningar? Eller gör det inget så länge man inte laddar den över 80%?

    4. Filip says:

      Jag brukar möta dem med samma mynt. Först nämner jag är batterierna mår bäst av små upp och urladdningar och långsamma sådana men sen svarar jag att: “om ni en tesla skulle tappa 20% kapacitet efter 1000 cykler, dvs att man verkligen kör från 100 – 0 och en tesla kommer 35 mil per laddning så kommer man ändå 35000mil innan det händer!

    5. Olle Öberg says:

      Nya bilar med 70 kWh batterier borde klara av att laddas fullt mycket oftare än de andra modellerna eftersom att det egentligen är 75 kWh? Eller är det så att de sista 5 kWh är i form av extra batterier som inte används alls?

    6. Simon says:

      Betyder det att det går att vara mer skonsam mot batterierna genom att ladda dem på lägre spänning, eftersom detta tar längre tid?

    Lämna ett svar