Tesla Motors patentansökan 20150306974 ger oss nordbor hopp om snabbare laddning vintertid i framtiden.
Kommer man fram till en Supercharger på vintern med iskalla batterier kan man inte ladda med full effekt. Superchargern stryper laddeffekten för att inte skada de kalla batterierna. Efter ett tag, när batterierna blivit varma av laddströmmen skulle man kunna öka på laddeffekten – men då har batterierna blivit så pass laddade att man kan inte öka på effekten för att inte skada dem. Resultatet blir längre laddtider på vintern.
Det sökta patentet går i korthet ut på att när man laddar bilen ansluts inte enbart elledningar till batteriet utan även en vattenledning där varm kylvätska kan pumpas in som ska värma batterierna. På så vis värms batterierna snabbt upp till rätt arbetstemperatur så de kan laddas i normal takt även på bilar som anlände med kalla batterier.
På sommaren fungerar systemet omvänt: idag kyls bilens batterier av bilens eget kylsystem medan man snabbladdar dem. Men trots att fläktarna går på max har bilen ändå endast en begränsad kyleffekt. Genom att pumpa in kall kylarvätska från laddstationen kan batterierna kylas effektivare och därmed laddas snabbare.
För snart ett år sedan kunde vi rapportera om att Tesla Motors började då experimentera med vätskekylda Supercharger-sladdar. Genom att kyla laddsladden kan den göras smalare – eller samma sladd kan överföra högre effekt.
Det är samma uppfinnare inom Tesla som lämnat in denna nya patentansökan som de som uppfann den vätskekylda laddsladden (US patent 20150217654). De verkar alltså ha tänkt ett varv till, varför ska kylvätskan rinna i kabeln men svänga tillbaka precis innan den når bilen – som också skulle kunna behöva den?
Förutom direkta inkopplingen av kylvätskan från Superchargen till bilens kylsystem skissas det även ett antal olika andra lösningar, allt från värmeväxlare till att höja upp ett värmeelement underifrån som värmer bilens batterier, eller spraya hetvatten på dem underifrån. De till och med har lösningar för luftkylda batterier – trots att alla Tesla Motors bilar har vätskekylda sådana.
Tesla Motors har ju släppt sina patent fria så övriga biltillverkare kan tacka och bocka och ta emot idén. Problemet för dem är dock att en riktigt bra lösning kräver modifieringar i både bilarna och laddstationerna – och Tesla Motors är enda biltillverkaren som har full kontroll över båda.
TCS ett år sedan: Bensinmyten
För ett år sedan tittade vi på om det verkligen går åt lika mycket el att raffinera bensin som att köra elbil. Lämna kvar oljan i marken och använd elen till att driva en elbil istället! Vi kom dock fram till att detta är bara en myt: ja det går åt 6 kWh energi för att framställa en gallon (3.8 liter) bensin, men…
Det är ju briljant ju!
Blir det nästa årsmodeller av Model S och X som kommer att ha denna funktion? 🙂
Varför tar man patent?
Bra fråga, iom deras policy.
Enda anledningen jag kan se är att hjälpa sina konkurrenter.
Tesla Motors verksamhetsmål är att skynda på transitionen till elbilar.
Kan man inte ta patent bara för att uppfinnaren ska få royalties och att ingen annan ska kunna patentera och hävda att Tesla gjort patentintrång?
Iom att Tesla ger bort sina patent får de inga royalties.
Men du har alldeles rätt i att de tar patenten för att ingen annan ska kunna sno deras idéer och patentera själv och sen kräva Tesla på pengar.
Det har du alldeles rätt i. Det jag tänkte var att de som utvecklat funktionen (individerna) skulle kunna få någon slags royalty men det kanske bara är ägaren av patentet som kan åberopa monetär ersättning.
Att se till att ingen annan kan patentera är viktigt.
Som en attraktiv arbetsgivare är det också bra att skaparna får patent att lägga till sina CVn.
Men framförallt fortsätter Tesla att bygga upp en defensiv patentportfölj. Självklart gäller inte Teslas frikostighet med patent företag som har patent som Tesla i sin tur behöver använda. Då hoppas Tesla att det ska uppstå ett ömsesidigt beroende, där båda företagen behöver varandras patent. Det gör att Tesla kan förhandla fram avtal om att korslicensiera patenten, istället för att behöva betala licensavgifter.
Det räcker med att publicera idéerna så går de inte att patentera. Det är också betydligt billigare än att patentera, så klart.
En orsak kan vara att de registrerade patentet innan de gick ut med sin policy. Det tar ju ett tag innan ett patent publiceras.
Förstår inte varför inte Tesla har en doppvärmare i kylvätska för batterier. Då skulle man t.ex. kunna använda bromsenergin för att snabbt kunna få upp temperaturen och sedan snabbt kunna ladda batterierna. Eller har jag missuppfattat? Det är inte svårt att förstå att man inte behöver värmare i Kalifonien men allt eftersom bilarna sprider sig norrut uppstår problem.
En värmare vore bra för täckvidden. När man sätter på värmen i bilen kan kylvätskan värmas upp och då slipper denna energi i te tas från batterierna.
Vem kommer till SC med kalla batterier ? Det måste vara ett fåtal som bor så nära en SC och i så fall åker man väl dit kvällen innan på hemresan om man nu skall iväg nästa morgon igen.
Inget problem över huvudtaget vid kyla. För mycket värme i Spanien kan det dock bli.