Hypercharger?

Newcable

Under tisdagens aktieägarmöte presenterade Elon Musk den nya tunna, vätskekylda laddkabeln Tesla Motors Supercharger laddstationer kan komma få. Men innan vi berättar mer om den går vi snabbt igenom vad mer avhandlades på mötet:

Autopiloten som ska kunna följa filen på en motorväg är inne i testningens slutfas. Elon Musk har den i sin bil och testar den själv. (Borde nog tyda på att de är säkra på dess funktion.) Den ska ut till beta-testkunder om en månad och till vanliga kunder därefter.

70D, instegsmodellen av Tesla Model S, har tagits väl emot av kunderna och utgör nu ca en tredjedel av alla beställningar. (Läs vår artikel om Tesla Motors hemliga plan med 70D.)

Model X kommer inom 3-4 månader. Elon Musk påstod “den är nog en bättre SUV än vad Model S är en sedan”.

Powerwall har fått bättre prestanda, kan nu leverera 6 kW uteffekt istället för ursprungliga 2 kW, till fortfarande samma pris. Priset inklusive installation för någon som har en solcellsanläggning blir kring $4,000. Äger du en Tesla och har solceller – grattis, du får förtur till att få din Powerwall! Försäljningen av dem går bra i framför allt Tyskland, Australien och Sydafrika. Även elbolag som vill öka på effekten hos elcentraler har hört av sig – stoppar de en Powerwall i elcentralen kan den leverera högre toppeffekt, så bolagen kan ansluta fler kunder utan att anslutningskablarna till elcentralen behöver uppgraderas.

Batteribytesprogrammet går inte så bra. Testanläggningen för battery swap som öppnades mitt emellan San Francisco och Los Angeles har låg utnyttjandegrad. Först bjöds 200 testkunder in – varav 4-5 testade stationen en gång sen inget mer. Antalet testkunder har fått ökas på om och om igen – nu har Tesla Motors bjudit in alla Teslaägare i hela Kalifornien, med samma låga andel i resultat. Problemet är att folk hellre laddar sina bilar gratis med en Supercharger än betalar pengar för att byta batteriet. Det är helt enkelt inte lockande att betala $70 för att spara in en kvart.

Superchargers får däremot en välkommen uppgradering. Dagens laddkabel är lika tjock som en bensinslang men kan bli lite för styv i minusgrader för att bekvämt kunna handskas med. Det är dessutom framför allt den som begränsar hur mycket effekt bilarna kan laddas med. Ökar man dagens laddeffekt på 135 kW börjar kabeln bli varm och laddförlusterna öka. Tesla Motors har därför tagit fram en vätskekyld laddkabel, som de har utrustat några test-stationer med. Den vätskekylda kabeln är tunnare och böjligare än den gamla. Se bilden ovan.

Men det är inte så mycket att Tesla Motors vill göra en tunnare kabel som är målet med den vätskekylda kabeln – utan att om försöken slår väl ut kan de introducera en tjockare vätskekyld kabel med högre maxeffekt än dagens! En fördubbling av maxeffekten skulle halvera laddtiderna – till neråt 10 minuter! En slags Hypercharger. En sådan monsterladdare skulle börja bli jämförbar med bensinpumpar och göra batteribyte överflödig.

Utankabel

Dagen innan aktieägarmötet försvann plötsligt laddkablarna från flera av Superchargerstolparna i Uddevalla. Först trodde vi på forumet det var fråga om kopparstöld, men när det framkom att det var Tesla Motors som plockade bort kablarna hoppades flera på att vi skulle få en provstation med de nya kablarna i Sverige också. Tyvärr är samma gamla tjocka kablar tillbakamonterade nu, så vi får hoppas på en testanläggning senare.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • vigge50

    Frågan är ju hur länge man kommer ha någon nytta av den höjda effekten. Om maxeffekten höjs till 200 kW, hur många minuter skulle det då ta innan den började minska? Om det idag bara tar 10-15 minuter innan laddningen börjar minska så kanske maxeffekten bara går att utnyttja i fem minuter och då blir det ingen halvering av laddtiderna även om det är en förbättring. Bilden är lånad från sondells blog

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      För att kunna ta emot den högre maxeffekten behöver bilens batteri arbetas om. Fler celler i parallell måste dela på inmatade effekten. Du har rätt i att dagens Model S inte till fullo kan utnyttja höjd maxeffekt, men framtida bilmodeller skulle kunna. (Och, om vi har tur, framtida batterimodeller till Model S.)

    • Johan Gustavsson

      Eller större batteri på säg 200kwh?

  • Filip

    Laddförlust i kabeln har väl o göra med hur mycket el som omvandlas till värme. Detta bör vara direkt proportionellt till tvärsnittsarean så om materialet i kabeln är detsamma borde förlusterna vara klart högre i denna kabel. Dock kyls detta bort (med vätska till en värmeväxlare nån stans?) på något sätt så att effekten kan ökas. Förlusterna kommer nog iaf öka men kanske inte så mycket då sträckan är så kort.

    • Ola Carlander

      Nu var det ett tag sedan man läste el-lära men resistansen ökar väl linjärt med värme, så kylningen är nog inte att förringa vid dessa effekter.

      • Filip

        Sant. Inte så trivialt som jag trodde

    • vigge50

      Du har rätt, jag har precis läst elkraft och där fick vi reda på att resistansen är 17,2ohm/a*längd så med en smalare kabel så kommer det bli högre resistans. Högre temperatur leder också till högre resistans så om man har bra kylning så går det nog att kompensera för den smalare kabeln.