Tillverkningsmyten

Bklasse_co2

Ibland när man pratar med folk om elbilar dyker tillverkningsmyten upp:

Elbilar är inte miljövänliga för deras tillverkning är mer smutsig än bensinbilars.

Tillverkningens högre utsläpp kompenseras av lägre utsläpp under bilens livslängd.

Mytens ursprung: Elbilar är mer resurskrävande att tillverka än bensinbilar, det är faktiskt ingen myt. Det går åt mer naturresurser att tillverka ett stort batteri än att bocka till en plåt till en tom bensintank. MEN:

Varför myten inte stämmer: Den högre miljöbelastningen då bilen tillverkats kompenseras mer än väl av rejält mindre utsläpp under bilens livslängd.

Tyska testorganisationen TÜV gjorde 2014 en undersökning där de gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric och vanliga bensindrivna versionen av samma bil. De kom fram till att om man räknar ihop alla utsläpp som skedde under bilens tillverkning, 16,000 körda mil och skrotning släpper elektriska versionen ut sammanlagt 24% mindre CO2 än bensinversionen – trots att den under sin livstid laddats med den utsläppstunga kontinentala Europeiska elmixen. Kör man bilen på vattenkrafts-el minskas sammanlagda koldioxidutsläppen med hela 64%!

Det som är extra bra med den utredningen är att bilarna som jämförts är i övrigt identiska – det är endast drivlinan som skiljer dem åt. Jämförelsen gjordes dessutom mot den minsta bensinmotorn som erbjuds till B-klass. De flesta köpare brukar köpa bilen med större motoralternativ med högre utsläpp som följd.

Vi lägger till myten till vår elbilsmyter sida.

 


TCS ett år sedan: Framtidens taxibil

För exakt ett år sedan berättade vi om Sveriges första Tesla Model S taxi, som togs i tjänst av Gävle Taxi. De fick så bra erfarenhet av sin Nissan Leaf att de tvekade inte när Tesla Model S började säljas i Sverige. Sedan dess har även andra svenska taxibolag, som tex Taxi Stockholm tagit in Tesla Model S i sina vagnpark. Men i slutet av artikeln tog vi upp den allvarliga utmanaren Tesla taxibilar kan få i framtiden.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Mathias Carlberg

    Men Mercedes B är ju inte bygg från grunden som en elbil? Har den inte en massa onödiga detaljer och kompromisser jämfört med en elbil som är designad som elbil från början. Tesla har tex rejält mindre delar i bilarna och vad kostar alla dessa att tillverka för miljön liksom servicekostnader som påverkar miljön etc…