Tesla Motors hemliga plan med 70D

Tesla_road

Tesla Motors nya attraktivt prissatta fyrhjulsdrivna 70D modell kommer utan tvekan kannibalisera deras egna försäljningssiffror av 85 och 85D modellerna.

Detta är dock inget som Tesla Motors oroar sig över – de nog rent av hoppas på att det ska hända! Kunderna kommer att polariseras till att antingen vilja köpa superbilen P85D – eller nöja sig med instegsmodellen 70D.

För att förstå varför Tesla Motors hoppas kunderna ska köpa 70D modellen istället för 85-modellerna måste man förstå Tesla Motors leveranssiffror.

Som vi har sagt om och om igen på dessa sidor beror Tesla Motors leveranssiffror inte på hur många bilar de lyckas sälja utan hur många de lyckas tillverka. Och den största enskilda faktorn som begränsar hur många bilar de lyckas tillverka är hur många batterier deras leverantör Panasonic lyckas tillverka och skeppa till Tesla Motors fabrik i Fremont.

Varje Tesla Model S med 85 kWh batteripack innehåller 7104 små battericeller.

Tesla Model S 70D batteripack innehåller däremot endast ca 5850 battericeller.

I och med detta kan Tesla Motors givet ett visst antal batterier tillverka fler 70D bilar än 85D bilar. 10,000 Tesla Model S med 85 kWh batteripack kräver 71,040,000 (ja, 71 miljoner) battericeller. Men samma 71 miljoner battericeller räcker till att bestycka hela 12,143 Tesla Model S 70D! Över 20% fler bilar.

Tesla Motors kan alltså höja antalet tillverkade bilar utan att behöva ha tillgång till fler battericeller.

Ju fler kunder som väljer 70D modellen desto fler bilar kan Tesla Motors tillverka.

Så varför fungerade inte samma matematik med gamla 60 kWh modellerna? För att gamla Tesla Model S 60 inte var tillräckligt bra för att kunderna skulle välja den före 85-modellerna. Den kunde iofs teoretiskt resa mellan Superchargerstationer, men väl framme hos dem var man tvungen att ladda batterierna helt fulla på uppemot en timme för att vara säker på att komma fram till nästa Supercharger – istället för 85-modellernas 20 minuters depåstopp. Det var därför 60-modellen hade Supercharging endast som tillval. Bilarna var helt enkelt inte tillräckligt tilltalande – kunderna valde hellre bilarna med de stora 85 kWh batteripacken.

70D däremot har tillräcklig räckvidd (och toppfart) för att bekvämt kunna resa mellan Superchargers på långresor, kombinerat med fyrhjulsdrift som gör den attraktiv i Tesla Motors näst största marknad Norge. Den bilen har alla möjligheter att locka kunderna iväg från 85-modellerna – något som Tesla Motors verkligen hoppas kommer att hända.

Tittar man sedan på kommande Tesla Model X skulle räckviddsproblemen med 60 kWh batterierna blivit ännu värre med dess större och tyngre kaross. Tesla Motors såg också säkert att alldeles för få Model S och X som beställdes med de mindre batteripacken. Med nya 70 kWh batteripacken hoppas de kunna locka över ett antal kunder till instegsmodellen istället.

De som vill ha den absolut bästa superbilen kommer fortsätta välja P85D – men om gemene man kan nöja sig med 70D modellen kan Tesla Motors lättare uppfylla sina egna högt ställda tillverkningsmål för 2015!

 


TCS ett år sedan: Katastrofmyten

Inte kan man väl ladda sin elbil efter en naturkatastrof? Eller? För ett år sedan berättade vi om hur elbilar var de första bilar som kunde användas efter Tsunamikatastrofen i Japan – veckor innan bensinbilar kunde komma igång! Omslagsbilden till artikeln var nog den mest spektakulära någonsin!

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 25 Responses to Tesla Motors hemliga plan med 70D

    1. Björn says:

      Låter rimligt och logiskt. Fast ibland undrar man ju hur viktigt aktieägarna egentligen är för Tesla? Att skapa en ny modell “endast” för att hålla aktieägarnas nöjda (leverera sagda antal bilar) rimmar lite dåligt med Elons visioner. Men å andra sidan så rimmar det ju inte att ha en modell som inte säljer alls. Hur motiverar man då uppgraderingen av Roadster? Om det blir samma pack (samma celler) i den kanaliserar ju den på försäljningen av alla andra modeller.Allt är inte logiskt, men säkert genomtänkt….

      • Fler bilar sålda = högre vinst också. Även om de är 70D! Och pengar behövs till Gigafabriken.

        Just för att nya Roadster batteriet skulle tära på begränsade antalet batterier gör att den blir fördröjd hela tiden…

        • JH says:

          Jag håller nog med om din analys här. Det är tillverkningsoptimering som pågår. Och det är inget fel i det. Personligen skulle jag helre ha ett större batteri, men det lär nog dröja minst ett år. Lär inte vara populärt att introducera en ny batterikemi med bättre enerigdensitet i det här läget

        • Elputte says:

          Kanske en artikel om Panasonic och deras batteritillverkning så småningom? Vilken kapacitet de har nu och de lär väl fortsätta producera ifrån befintliga fabriker även när Gf är färdigbygg? Håller annars med dig i din analys.

      • Fd_offentlig says:

        Se det såhär. Elons vision är att ersätta så många fossilbilar som möjligt med elbilar. Färre celler i varje innebär fler elbilar på vägarna.
        Roadster 3.0 har inte model S celler. Den har bättre celler än gamla Roadstern men Model S celler valde de inte, bla av det skälet du nämner.

      • Carl-Henrik Svanemark says:

        Jag vet inte om jag håller med om att Tesla sätter sina aktieägare före annat. Då borde de försöka maximera vinst, och just nu går de så gott som +-0. Anledningen till det är att de lägger all sin vinst i utveckling och expandering. De försöker växa så fort som möjligt.

    2. Filip says:

      Om 70D verkligen blir så storsäljande. Jag är lite tveksam. Det är ju ändå inte ett så stort prissteg upp till 85orna. Har man lagt 800k kanske man lika gärna kan lägga 900k?

    3. Top 12 says:

      Klart att om bilarna är mer lika i bestyckning att det blir lättare att tillverka fler. Klart också är att 70D är perfekt bestyckad för det stora flertalet och då sparar in på bristvaran batterier. Man vill inte köra runt med för mycket batterier och betala en massa extra för något man sällan utnyttjar. Det gäller ju att komma så tom som möjligt till SC för att bara ta dom snabba milen ( detta gäller även modell 60 och då behöver man sällan ladda mer än 30 minuter för att komma till nästa SC).
      Vi beställde en 70D igår med leverans juni så snart har familjen två model S. ( målet är fyra men då måste Model3 finnas tillgänglig ).

      • Edvin Jacobsson says:

        “Snart har familjen två Model S. (målet är fyra men då måste Model 3 finnas tillgänglig).”
        Menar du fyra Model S eller fyra Teslor? Grattis till köpet förresten! 🙂

      • Runex says:

        En liten korreksjon: S60 klarer seg ikke med 30 minutter på SC hvis den skal komme til neste SC. Grunnen er rett og slett at den lader mye saktere enn S85 også helt fra tomt batteri. Dermed trenger den oftest opp mot en times lading for å være sikker.

        • Top 12 says:

          Jag har hört och sett lite olika uppgifter om 60 kW laddningstider på t.ex Youtube. Jag kan bara säga att vår laddar nästan lika fort som en 85kW och dom SC som ligger i södra Sverige och Danmark når vi med ca 30 minuters laddning ibland 40 minuter. Bara i vintras behövde jag några gånger stå 60 minuter. Men har inte provat alla SC i Sverige än och temperaturen påverkar mycket.

          • Runex says:

            Det stemmer ikke med dem jeg har lest om og snakket med i Norge. Bjørn Nyland laget en sammenligning. Der brukte 60 dobbelt så lang tid som 85 fra 68km til 229km. Forskjellen hadde nok blitt enda større fra 0km eller om han hadde ladet høyere.
            https://youtu.be/cU_otU6BuwM

            • Top 12 says:

              Jag har sett den filmen Björn lagt ut på Youtube där han jämför. Men jag vill tro att det måste varit ett tillfälligt fel på den SC eller så var det två som delade. Då kan det bli så Men inte annars.

            • Runex says:

              Det er nok ikke noe feil på laderen. Det hersker enighet blant oss Teslaeiere i Norge at 60kWh bruker MYE lengre tid på å lade samme energimengde. Det har vi fått demonstrert mange ganger. Hvor har du det fra at 60kWh er like snabb? Du har ikke misforstått noe? F.eks. at du sammenligner fra tomt til fullt batteri?

            • Top 12 says:

              Jag kan bara konstatera att vår 60 laddar som den skall om förutsättningarna är rätt. Dvs. mindre än 10% kvar i batteriet när jag startar laddning och att batteriet är varmt när jag kommer till SC.
              Norska SC har jag inte besökt än så jag kan inte uttala mig om det har klenare ström i kablarna 😉

            • Runex says:

              Tviler ikke på at batteriet lader som det skal. Hvor mye strøm får du når du lader på max (lite på batteriet og varmt batteri)?

    4. Sindre Langstad says:

      “Som vi har sagt om och om igen på dessa sidor beror Tesla Motors leveranssiffror inte på hur många bilar de lyckas sälja utan hur många de lyckas tillverka.”

      Dette er jo ikke sant.. Tesla sine leveransetall kommer fra UTLEVERTE biler – det er jo derfor de MÅTTE utlevere alle norske biler i mars for å få opp kvartalstallene..

      • Om “vanliga” biltillverkare lyckas hitta fler köpare kan de tillverka fler bilar. Tesla kan inte tillverka fler bilar än de gör idag för de har inte tillgång till fler batterier. Skulle de få fler beställningar skulle bara väntetiden öka.

    5. Maddy69 says:

      Er dette norske eller gammel svensk ? Makan til dårlig tekst 🙁

    6. Gustav Magnusson says:

      Sen får man ju inte glömma att nya 85D har mera hästar, högre topphastighet och bättre acceleration.

    7. Carl-Henrik Svanemark says:

      Är du säker på att det är ett mindre antal celler i 70D av samma typ som i 85D? Det kan väl egentligen vara lika många batterier, men med lägre kapacitet, och det skulle ge ungefär samma resultat: möjlighet att tillverka fler bilar.

    Lämna ett svar