I går släppte Tesla Motors sin nya modell 70D. Inte via nåt storslaget event, inte via uttalanden från företagets VD, ja inte ens via ett tweet från Elon Musk… nya bilmodellen fanns bara plötsligt på företagets beställningssida.
Tesla Model S 70D är som namnet antyder fyrhjulsdriven, med 70 kWh batterier. Den ersätter Tesla Motors tidigare instegsmodell Model S 60.
Gamla S 60 kostade från 729,000 kronor. För det priset ingick dock inte tillgång till Supercharger-stationerna (kostade 19,500 kronor extra) eller fyrhjulsdrift (kostade 35,700 kronor extra de få dagarna i Oktober i fjol Model S 60D fanns). En fyrhjulsdriven Model S 60D skulle alltså ha kostat 784,200 i förrgår om Tesla Motors skulle ha sålt en sådan konfiguration.
Med tanke på det är nya 70D-s pris på 779,000 kronor smått sensationellt. För ett lägre pris får man nu 10 kWh extra batterier!
Det större batteriet innebär inte enbart ökad NEDC räckvidd från 390 km till 442 km, utan även snabbare acceleration (5.4 s isf 6.2 s) och faktiskt även snabbare laddtider. 60 kWh batterierna kunde inte ta emot samma höga laddström från Tesla Motors Superchargers som 85 kWh batterierna. Nya 70D modellen är mycket mer lämpad för långresor än vad 60-modellen var.
Väljer man företagsleasing får Tesla Model S 70D den attraktiva månadskostnaden 6,215 kr per månad som säkert kommer tilltala många. Enligt Tesla Motors designsida motsvarar det en månadskostnad på endast 2,485 kronor om man räknar in besparningarna man gör på bensin och skatter.
Det mest utmärkande för övriga modeller är att alla tre modeller som visas på Tesla Motors beställningssida är fyrhjulsdrivna! Först tror man att de öht har övergivit bakhjulsdrivna bilar – tills man hittar att väljer man Model S 85D kan man välja bort främre motorn och på så sätt få en endast bakhjulsdriven version för 829,000 kronor. Att grundpriset inkluderar fyrhjulsdrift på alla Tesla Motors modeller visar tydligt deras framtida inriktning.
modell | pris från, kronor | 0-100 km/h | räckvidd NEDC | effekt | toppfart |
---|---|---|---|---|---|
gamla 60 | 729 000 | 6.2 s | 390 km | 304 hk | 190 km/h |
70D | 779 000 | 5.4 s | 442 km | 334 hk | 225 km/h |
85 | 829 000 | 5.6 s | 502 km | 367 hk | 225 km/h |
85D | 878 000 | 4.6 s | 502 km | 428 hk | 250 km/h |
P85D | 1 074 000 | 3.3 s | 480 km | 700 hk | 250 km/h |
En inte alltför vild gissning är att 70D kommer att kannibalisera på 85 och 85D modellernas försäljningssiffror. Tesla Motors har en utmärk anledning till varför de vill göra så – vi återkommer till det i morgon. Kunderna kommer polariseras till att antingen vilja ha superbilen P85D – eller nöja sig med 70D.
För 779,000 kronor får man nu en fyrhjulsdriven elbil med rejäl räckvidd och sportbilsprestanda, som man kan åka på gratis långresor med. Gamla 60 modellen erbjöd inte riktigt dessa finesser.
Bakhjulsdrivna modellen 85 verkar Tesla Motors mest ha behållit av sentimentala skäl. Hittills var det en storsäljare, men jag undrar om någon idag är beredd att betala 50,000 kronor extra för endast 6 mil extra räckvidd? I alla andra avseenden är 85 en sämre bil än 70D. Till och med extra räckvidden finns egentligen mest på pappret i och med att de fyrhjulsdrivna Teslorna har bättre effektivitet i höga motorvägsfarter. Så de 6 extra milen i NEDC körcykeln (som knappt innehåller några längre sträckor i motorvägsfarter) krymper snabbt i farter kring 120 km/h – kanske rent av kryper till 0 i Autobahnfarter!
Slutligen några ord om bilarnas effekt. Många har blivit förvirrade av alla de olika hästkrafts-siffror Tesla Motors listar på sin sajt. Längst nere på Tesla Motors informationssida om Tesla Model S listar de tex hela tre olika effektsiffror för 70D:
Lätt förvirrande, speciellt utan nån förklaring, eller hur? Vi får reparera skadan här 😉
Så här ligger det till: Tesla Model S 70D har en främre elmotor på 261 hästkrafter och en bakre elmotor på även den 261 hästkrafter. Sammanlagt skulle det kunna bli 261+261=522 hästkrafter. Men det relativt sett mindre batteriet i 70D kan dock inte leverera mer än 294 kW el, dvs 334 hästkrafter, så bilens toppeffekt kan aldrig bli mer än det.
Tesla Model S 85D som har exakt samma elmotorer som 70D kan däremot klämma ut 319 kW från det större batteripacket i den bilen, som därmed får 428 hästkrafters toppeffekt.
I Tesla Motors bilar finns det faktiskt endast två olika slags elmotorer, gamla stora A och den mindre B som introducerades när de fyrhjulsdrivna D-modellerna lanserades i fjol. Genom att koppla dem till olika stora batteripack och olika drivkretsar kan Tesla Motors få ut olika toppeffekt ur motorerna. Och när batterierna inte är fulladdade sjunker även toppeffekten.
Du skulle även kunna ta upp det med förändringarna i paketen, flera av sakerna som ingick i teknikpaketet innan är nu standard samtidigt som några blev flyttade till interiörpaketet och att det nu finns ett separat autopilotpaket.
Sparade lite till kommande dagar 😉
Men..när skall du då titta på lilla mästerkocken??? 😉
Hoppas få slippa den… frugan å barnen brukar tvinga mig 😉
Ni som kan! För en som sitter med ett darrande finger över “Köpaknappen”, finns det alltså ingen anledning att tjacka 85? Finns samma hårdvara (förutom skillnaden i Batterier) i nya 70 som i 85?
Bilarna i övrigt är identiska. Batteristorleken påverkar dock även bilens prestanda, jämför 0-100 tiderna.
Tack för svaret Tibor!
Bra sammanställning på väldigt kort tid Tibor. Kan inte blivit många timmars sömn i natt 🙂
Skippade “Sveriges yngsta mästerkock” 🙂
Mycket intressant den här nya 70D. Bra skrivet. Tror dock att s85 kommer att finnas kvar ett tag. Finns de som inte bryr sig om varken fyrhjulsdrift eller acc. Jag har svårt att tro att 15kWh skulle göra liten skillnad på räckvidd och SC även om du har en poäng i det där med motorvägsfarteR.
En klar vinnare 70D perfekt balanserad för långresor med SC. Utvecklingen går så fort att det är svårt att hinna med. Lovande för vad som komma skall i modell 3.
Jag är tveksam till att de inte kan klämma ur mer effekt ur 70D.
Från början var ju 85D begränsad till 380hk, men det har de ju ändrat nu till 428hk.
Tror säkert de kan öka effekten på 70D till 400+ hk också. Men hade de gjort det hade det ju funnits ännu färre skäl att välja 85D.
Sen kan man ju undra om det överhuvudtaget finns någon begränsning, eller om det bara är hk på pappret. Det sägs ju att 85D gjorde 0-100 på 4 sek redan från start, trots att specen då sa 5,4 sek.
Alltså inte omöjligt att 70D också gör 0-100 på 4 sek…
Bra sammanfattning, men en fördel till finns ju med 85: frunkvolymen. Jag får in en rejäl barnvagn där fram. Det får man inte i D-modellerna.
60 sålde allt sämre så det gick åt för många battericeller pga alla 85 bilar. Med en stor del 70 kan man nu få upp produktionsvolymen utan att använda så många celler.
Med den stora mängd superchargers som finns nu klarar man sig bra med en 70 särskilt om man har destinationsladdning.
nu har jag läst de flesta analytikerkommentarer på yahoo finance och liknande online. Ganska kul att inga s.k. proffs verkar begripa det uppenbara, nämligen att 70D har tillkommit för att spara battericeller.
Samma batteri till 70D som till roadster 3,0 tro?
Formfaktorn på batteripacket stämmer inte. Men troligtvis samma battericeller, ja.