Tesla Model S 70D

Design_70D

I går släppte Tesla Motors sin nya modell 70D. Inte via nåt storslaget event, inte via uttalanden från företagets VD, ja inte ens via ett tweet från Elon Musk… nya bilmodellen fanns bara plötsligt på företagets beställningssida.

Tesla Model S 70D är som namnet antyder fyrhjulsdriven, med 70 kWh batterier. Den ersätter Tesla Motors tidigare instegsmodell Model S 60.

Gamla S 60 kostade från 729,000 kronor. För det priset ingick dock inte tillgång till Supercharger-stationerna (kostade 19,500 kronor extra) eller fyrhjulsdrift (kostade 35,700 kronor extra de få dagarna i Oktober i fjol Model S 60D fanns). En fyrhjulsdriven Model S 60D skulle alltså ha kostat 784,200 i förrgår om Tesla Motors skulle ha sålt en sådan konfiguration.

Med tanke på det är nya 70D-s pris på 779,000 kronor smått sensationellt. För ett lägre pris får man nu 10 kWh extra batterier!

Det större batteriet innebär inte enbart ökad NEDC räckvidd från 390 km till 442 km, utan även snabbare acceleration (5.4 s isf 6.2 s) och faktiskt även snabbare laddtider. 60 kWh batterierna kunde inte ta emot samma höga laddström från Tesla Motors Superchargers som 85 kWh batterierna. Nya 70D modellen är mycket mer lämpad för långresor än vad 60-modellen var.

Väljer man företagsleasing får Tesla Model S 70D den attraktiva månadskostnaden 6,215 kr per månad som säkert kommer tilltala många. Enligt Tesla Motors designsida motsvarar det en månadskostnad på endast 2,485 kronor om man räknar in besparningarna man gör på bensin och skatter.

Det mest utmärkande för övriga modeller är att alla tre modeller som visas på Tesla Motors beställningssida är fyrhjulsdrivna! Först tror man att de öht har övergivit bakhjulsdrivna bilar – tills man hittar att väljer man Model S 85D kan man välja bort främre motorn och på så sätt få en endast bakhjulsdriven version för 829,000 kronor. Att grundpriset inkluderar fyrhjulsdrift på alla Tesla Motors modeller visar tydligt deras framtida inriktning.

modell pris från, kronor 0-100 km/h räckvidd NEDC effekt toppfart
gamla 60 729 000 6.2 s 390 km 304 hk  190 km/h
70D 779 000 5.4 s 442 km 334 hk  225 km/h
85 829 000 5.6 s 502 km 367 hk  225 km/h
85D 878 000 4.6 s 502 km 428 hk  250 km/h
P85D 1 074 000 3.3 s 480 km 700 hk  250 km/h

En inte alltför vild gissning är att 70D kommer att kannibalisera på 85 och 85D modellernas försäljningssiffror. Tesla Motors har en utmärk anledning till varför de vill göra så – vi återkommer till det i morgon. Kunderna kommer polariseras till att antingen vilja ha superbilen P85D – eller nöja sig med 70D.

För 779,000 kronor får man nu en fyrhjulsdriven elbil med rejäl räckvidd och sportbilsprestanda, som man kan åka på gratis långresor med. Gamla 60 modellen erbjöd inte riktigt dessa finesser.

Bakhjulsdrivna modellen 85 verkar Tesla Motors mest ha behållit av sentimentala skäl. Hittills var det en storsäljare, men jag undrar om någon idag är beredd att betala 50,000 kronor extra för endast 6 mil extra räckvidd? I alla andra avseenden är 85 en sämre bil än 70D. Till och med extra räckvidden finns egentligen mest på pappret i och med att de fyrhjulsdrivna Teslorna har bättre effektivitet i höga motorvägsfarter. Så de 6 extra milen i NEDC körcykeln (som knappt innehåller några längre sträckor i motorvägsfarter) krymper snabbt i farter kring 120 km/h – kanske rent av kryper till 0 i Autobahnfarter!

Slutligen några ord om bilarnas effekt. Många har blivit förvirrade av alla de olika hästkrafts-siffror Tesla Motors listar på sin sajt. Längst nere på Tesla Motors informationssida om Tesla Model S listar de tex hela tre olika effektsiffror för 70D:

effects

Lätt förvirrande, speciellt utan nån förklaring, eller hur? Vi får reparera skadan här 😉

Så här ligger det till: Tesla Model S 70D har en främre elmotor på 261 hästkrafter och en bakre elmotor på även den 261 hästkrafter. Sammanlagt skulle det kunna bli 261+261=522 hästkrafter. Men det relativt sett mindre batteriet i 70D kan dock inte leverera mer än 294 kW el, dvs 334 hästkrafter, så bilens toppeffekt kan aldrig bli mer än det.

Tesla Model S 85D som har exakt samma elmotorer som 70D kan däremot klämma ut 319 kW från det större batteripacket i den bilen, som därmed får 428 hästkrafters toppeffekt.

I Tesla Motors bilar finns det faktiskt endast två olika slags elmotorer, gamla stora A och den mindre B som introducerades när de fyrhjulsdrivna D-modellerna lanserades i fjol. Genom att koppla dem till olika stora batteripack och olika drivkretsar kan Tesla Motors få ut olika toppeffekt ur motorerna. Och när batterierna inte är fulladdade sjunker även toppeffekten.

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.