10 030 bilar levererade första kvartalet

Fremont

Förra kvartalet i år levererade Tesla Motors 10,030 bilar. Siffran rapporterades för första gången nu direkt efter kvartalsslutet, inte i samband med kvartalsrapporten, som en anpassning till hur övriga biltillverkare brukar göra.

Tesla Motors kommer även i framtiden redovisa leveranssiffrorna direkt efter varje kvartal för att undvika spekulationerna som brukade florera tills kvartalsrapporterna redovisats några veckor senare. Varje kvartalsrapport hittills har föregåtts av alldeles för mycket spekulationer och rykten som vi nu slipper. 10,030 bilar är något mer än målet Tesla hade för kvartalet enligt senaste årsrapporten.

Det som dock tål att upprepas hur många gånger som helst -och som tyvärr fortfarande finns folk som inte har fattat- är att siffrorna inte betyder hur många bilar som Tesla Motors har lyckats sälja utan hur många bilar de har lyckats tillverka.

Köparna står fortfarande i kö för att kunna köpa Tesla Model S – det är hur många batterier Panasonic lyckas leverera till Tesla Motors som bestämmer hur många bilar de kan tillverka varje kvartal. Till kvartalets 10,030 bilar har det gått åt ungefär 70 miljoner batterier.

Det är nästan fascinerande att läsa alla investeringsanalyser (på tex Seeking Alpha) som totalt missar att Tesla Motors leveranssiffror i grund och botten beror på Panasonics leveranskapacitet av batterierna. Det är först när den kapaciteten har ökat tillräckligt som andra faktorer, som tex hur försäljningen går i Kina, kan kunna börja spela in. Det är därför Tesla Motors inte gör reklam för sina bilar. De skulle då få fler köpare men skulle ändå inte kunna leverera fler bilar. På något fascinerande sätt undgår detta de flesta marknadsanalytiker. Istället diskuteras det ofta hur sänkta bensinpriset kommer påverka Teslas försäljning – som om det skulle funnits en enda kund som någonsin har köpt en bil för en miljon bara för att bensinpriset har gått upp från 13 till 15 kronor.

Både Tesla Motors och Panasonic kommer dock höja sina tillverkningstakter till kommande kvartal för att kunna leverera planerade 55,000 bilar i år. Enkel huvudräkning ger att de nu måste komma upp i 15,000 bilar per kvartal för att möta det målet. Allt hänger på ifall Panasonic lyckas höja sin tillverkningstakt av batterier. De har öppnat nya tillverkningslinor i väntan på Gigafabriken.

Gigafabrikens första fas börjar färdigställas, byggnadens första del kommer att vara färdigbyggd i år och bestyckas med maskiner för att kunna leverera de första batterierna redan nästa år. Full tillverkningskapacitet når dock inte fabriken förrän år 2020.

Tesla Motors går den svåra balansgången att introducera nya modeller i takt med att batteritillverkningskapaciteten ökar. Efterfrågan hålls uppe med ständigt nya modeller. Rusningen efter nya fyrhjulsdrivna superbilen P85D gav enastående leveranssiffror i bland annat Sverige, men även i andra länder. Nu har även kunder som beställt S85D modellen börjat få sina bilar. Till sommaren kommer Tesla Model X och känner vi Elon rätt har han säkert någon överraskning för oss som kommer generera rusning efter nya modeller även nästa år. Och året därpå kommer allt att explodera med Tesla Model 3 – “folkelbilen” som helt enkelt inte får vara försenad, ty tills dess kommer Gigafabriken att börja pumpa ut enorma mängder batterier som måste få sin bil att stoppas in i. Tittar vi i kristallkulan kan vi se en lysande väg av ständigt ökande tillverkningsvolymer – om allt kommer att gå enligt plan.

 


TCS ett år sedan: Litiummyten

För ett år sedan berättade om myten som är kopplad till batteritillverkningen: att världens litiumreserver inte skulle räcka till.

 

Tagged . Bookmark the permalink.