Förra kvartalet i år levererade Tesla Motors 10,030 bilar. Siffran rapporterades för första gången nu direkt efter kvartalsslutet, inte i samband med kvartalsrapporten, som en anpassning till hur övriga biltillverkare brukar göra.
Tesla Motors kommer även i framtiden redovisa leveranssiffrorna direkt efter varje kvartal för att undvika spekulationerna som brukade florera tills kvartalsrapporterna redovisats några veckor senare. Varje kvartalsrapport hittills har föregåtts av alldeles för mycket spekulationer och rykten som vi nu slipper. 10,030 bilar är något mer än målet Tesla hade för kvartalet enligt senaste årsrapporten.
Det som dock tål att upprepas hur många gånger som helst -och som tyvärr fortfarande finns folk som inte har fattat- är att siffrorna inte betyder hur många bilar som Tesla Motors har lyckats sälja utan hur många bilar de har lyckats tillverka.
Köparna står fortfarande i kö för att kunna köpa Tesla Model S – det är hur många batterier Panasonic lyckas leverera till Tesla Motors som bestämmer hur många bilar de kan tillverka varje kvartal. Till kvartalets 10,030 bilar har det gått åt ungefär 70 miljoner batterier.
Det är nästan fascinerande att läsa alla investeringsanalyser (på tex Seeking Alpha) som totalt missar att Tesla Motors leveranssiffror i grund och botten beror på Panasonics leveranskapacitet av batterierna. Det är först när den kapaciteten har ökat tillräckligt som andra faktorer, som tex hur försäljningen går i Kina, kan kunna börja spela in. Det är därför Tesla Motors inte gör reklam för sina bilar. De skulle då få fler köpare men skulle ändå inte kunna leverera fler bilar. På något fascinerande sätt undgår detta de flesta marknadsanalytiker. Istället diskuteras det ofta hur sänkta bensinpriset kommer påverka Teslas försäljning – som om det skulle funnits en enda kund som någonsin har köpt en bil för en miljon bara för att bensinpriset har gått upp från 13 till 15 kronor.
Både Tesla Motors och Panasonic kommer dock höja sina tillverkningstakter till kommande kvartal för att kunna leverera planerade 55,000 bilar i år. Enkel huvudräkning ger att de nu måste komma upp i 15,000 bilar per kvartal för att möta det målet. Allt hänger på ifall Panasonic lyckas höja sin tillverkningstakt av batterier. De har öppnat nya tillverkningslinor i väntan på Gigafabriken.
Gigafabrikens första fas börjar färdigställas, byggnadens första del kommer att vara färdigbyggd i år och bestyckas med maskiner för att kunna leverera de första batterierna redan nästa år. Full tillverkningskapacitet når dock inte fabriken förrän år 2020.
Tesla Motors går den svåra balansgången att introducera nya modeller i takt med att batteritillverkningskapaciteten ökar. Efterfrågan hålls uppe med ständigt nya modeller. Rusningen efter nya fyrhjulsdrivna superbilen P85D gav enastående leveranssiffror i bland annat Sverige, men även i andra länder. Nu har även kunder som beställt S85D modellen börjat få sina bilar. Till sommaren kommer Tesla Model X och känner vi Elon rätt har han säkert någon överraskning för oss som kommer generera rusning efter nya modeller även nästa år. Och året därpå kommer allt att explodera med Tesla Model 3 – “folkelbilen” som helt enkelt inte får vara försenad, ty tills dess kommer Gigafabriken att börja pumpa ut enorma mängder batterier som måste få sin bil att stoppas in i. Tittar vi i kristallkulan kan vi se en lysande väg av ständigt ökande tillverkningsvolymer – om allt kommer att gå enligt plan.
TCS ett år sedan: Litiummyten
För ett år sedan berättade om myten som är kopplad till batteritillverkningen: att världens litiumreserver inte skulle räcka till.
Förra kvartalet levererades det 9834 enligt kvartalsrapporten så jo, det är en ökning. Håll siffran producerade och levererade isär 🙂
Du har rätt, jag har ändrat i texten.
Först säger du att leveranserna beror på antal tillverkade batterier. Sen säger du att nya p85d gjorde att det levererades många bilar nu… Går inte riktigt ihop.
Först när antalet tillverkade batterier går upp och Tesla har byggt om fabriken för att kunna tillverka fler bilar kan de skapa efterfrågan så att fler bilar säljs. Skulle de ha lanserat P85D ett år sedan skulle det inte ha blivit en ökning av leveranserna för de kunde inte ha tillverkat fler bilar då. Det är först när de har kapacitet att tillverka fler bilar som de kan släppa nya modeller som ökar på efterfrågan.
Det är inte helt logiskt att lansera en modell som har 15% mer batterier när man har som mål att öka sina leveranser av bilar från ca 10000/kvartal till 15000/kvartal och är begränsad av batteritillgången…
Fast 60-modellen var nog ingen storsäljare utan 85-versionen har nog stått för kanske 80-90 % av försäljningen. Med 70-modellen så kommer man kunna öka försäljningen med 50% utan att för det öka användningen av battericeller med 50%. Större delen av ökningen kommer nog vara 70-modellen eftersom det finns ett uppdämt behov av en prisvärd Model S för lite mindre pengar. S 70 är klart mer prisvärd än S 60 trots att den kostar lite mer.
Det verkar som att vi svenskar har efterfråga fyrhjulsdriven Tesla mer än tvåhjulsdriven vilket gjorde att Sveriges andel av den totala Tesla-försäljningen steg nu när D-versionerna har börjat levereras. För Tesla är det också bra ekonomi att sälja en bil som kostar mer än en som kostar mindre då vinsten med stor sannolikhet är större på den som kostar mer. De gör nu samma sak med instegsmodellen där de utökar batterikapaciteten, höjer priset, genererar nyheter och gratis reklam samt antagligen ökar totala efterfrågan även ifall instegskostnaden blir högre.
Hade jag ingen aning om!! Cool. Tesla model S 70D!
Under 2014 stod Sveriges försäljning för ca 0,77% av alla sålda Tesla Model S i världen. Under första kvartalet motsvarar Sveriges försäljning 1,71%. Det var dock först i mars som D-versionerna levererades till Sverige och det är också mars månad som står för större delen av första kvartalets försäljning i Sverige. Av de 172 Model S som registrerades under kvartalet såldes 122 under mars månad. Sverige står säker för mer än 2-3 % av all världens sålda D-versioner av Model S.