Batterireserven i Model S

 

Tesla Model S är utrustad med ett batteripack på som högst 85 kWh. Men alla kWh kan faktiskt inte användas till att köra med. Länge har det spekulerats om hur stor del av batteriet i en Tesla Model S som man egentligen kan utnyttja. Då Tesla Motors inte riktigt vill svara på frågan fick Tesla-ägare istället empiriskt komma fram till siffrorna.

Som vi skrev tidigare består Tesla Model S batteripack av 7104 celler, som var och en kan lagra 12 Wh energi. Sammanlagt blir det 85 kWh.

Litiumjonbatterier slits som mest när de är helt fulladdade eller helt urladdade. Ett litiumjonbatteri ska helst aldrig vara helt fulladdat eller urladdat för då åldras det snabbt. Låter man batteriet vara helt urladdat en längre tid kan det dessutom skadas permanent, så allvarligt att det inte längre kan laddas. Fenomenet kallas “bricking” för bilen blir som en väldigt dyr tegelsten efter det (fast har man en Tesla täcks bricking av batterigarantin).

Tesla Motors har tack och lov byggt in säkerhetsmarginaler i hur bilens batterier hanteras för att undvika skador på dem:

BatteriUsage

Ovanstående bild visar att i en 85 kWh batteripack är det egentligen 67.4 kWh som är tillgänglig för normal vardagskörning. Batteriet laddas ju vanligtvis bara till 90%.

För att kunna ladda batteriet helt fullt till 100% måste man slå på range charge. Då laddas alla batterier i batteripacket helt fulla, vilket sliter på dem. Det man speciellt bör undvika är att ladda batteripacket full och sedan låta det vara fulladdat utan att använda det. Laddar man sin Model S med range charge bör man påbörja sin resa inom nån timme efter avslutad laddning.

Har man laddat batterierna fulla med en range charge har man 75.9 kWh på sig att åka med. När man har använt de 75.9 kWh visar bilen 0 km range kvar och “charge immediately”.

Men bilen fuskar faktiskt lite. När displayen visar 0 km range kvar har den faktiskt fortfarande en del laddning kvar i sina batterier. Den har en 5.1 kWh zero range protection buffert att fortfarande ta laddning ifrån. Dvs även när du har nått 0 km range kan du fortsätta åka i 2, kanske 3 mil till. Som en slags reservtank som har räddat många Model S ägare från att få “soppatorsk” precis de sista kilometrarna de skulle någonstans.

Även om du har fortsatt köra med 0 km på displayen och hart kört bilen tills den slutligen stannar med “hit men inte längre” så är inte batterierna helt tomma för det. Tesla Motors har designat in en sista 3.9 kWh buffert i batterierna som man aldrig kan använda, för att skydda dem från total urladdning. Helt tomma batterier kan ju skadas allvarligt.

Mha Bricking protection bufferten kan bilen klara sig i nån dag utan laddning. Den bufferten är där för att få bilen överleva tiden det tar att ringa bärgning och bärga bilen till någonstans där den äntligen kan ladda sina batterier igen. Har du kört helt slut på batteriet skall bilen laddas så snabbt som möjligt, men du behöver i alla fall inte oroa dig för att bilens batterier har tagit stryk av äventyret.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.


  • Comments are closed.