Inuti battericellen


Ovanstående video där någon klipper upp ett Tesla-batteri för att titta inuti är väldigt informativt – om du stänger av ljudet. I stort sett allt han säger är nämligen fel så låt bara bilderna tala för sig.

Innehållet i battericellen är kanske inte så som de flesta föreställer sig ett batteri. Inuti aluminiumhöljet döljer sig nämligen tre folier väldigt tight ihoprullade. Kopparfolien är anoden i batteriet, det är den som oxiderar och lämnar ifrån sig elektroner. Den svarta folien är katoden, den består av en tunn aluminiumfolie belagd med litium-kobolt-oxid och grafit. Pappret emellan dem är indränkt i den litiumsaltlösning som gett litiumjonbatterier deras namn, trots att den utgör endast 2% av batteriet.

cellcontents

De tre folierna behöver inte vara upprullade för att batteriet ska fungera. Det finns litiumjon-batterier där samma tre folier är bara istoppade i en vakuumförseglad påse. Sådana batterier används oftast i mobiltelefoner, där batteriet måste vara platt. I mobiler där batteriet är utbytbart brukar man stoppa påsen inuti en platt plasthölje för att göra den mindre ömtåligt.

pouch

Vissa har undrat hur tillverkarna lyckats göra så platta batterier till mobiltelefonerna, hur kunde de göra om runda tjocka batterier till papperstunna platta? Egentligen är det nästan tvärtom, det är bara å låta bli att rulla upp folierna så får man ett platt batteri istället.

nissanbatt

De fyrkantiga battericeller som ingår i många elbilars batteripack innehåller helt enkelt några platta battericeller i sina påsar staplade ovanpå varandra. Trots att de heter prismatiska batterier är de helt fyrkantiga.

De flesta elbilar innehåller battericeller liknande bilden ovan, innehållandes oupprullade folier i vakuumförpackning. Det är i stort sett endast Tesla som har valt en annan väg, med runda battericeller med upprullade folier. Främsta anledningen till detta är värmehanteringen. Under hög belastning, när batterierna ska lämna ifrån sig mycket ström eller laddas med hög effekt, blir battericellerna varma. I de platta batteripack många elbilar använder (se bilden ovan) får cellerna i mitten av packet svårt att göra sig av med värmen. Tesla som har individuella aluminiumskal runt varje batteri och cirkulerar kylvätska mellan cellerna har mycket lättare att leda bort värmen som uppstår. Det är därför Teslas batterier kan laddas snabbare och kan leverera tillräckligt med ström för ludicrous-accelerationer.

 


TCS ett år sedan: Medelpriset för Tesla Model 3 $42,000

För ett år sedan twittrade Elon Musk ut att medelpriset med genomsnittliga tillbehör kommer hamna kring 42 tusen dollar.

 

Tagged . Bookmark the permalink.