Tesla har enorma problem med namnet på sin nya bil. För tredje gången i rad tvingas de byta.
Först skulle kommande bilen heta Tesla Model E – men då hotade Ford med att stämma dem då de ansåg sig ha rätt till namnet. Fords första bilar -vi snackar tidig 1900-tal här- hette Model A, Model B, Model C… men sen hoppade de till Model F. Ändå lämnade de faktiskt in en patentansökan om Model E namnet i december 2013, och på så sätt blockerade Teslas anspråk på namnet.
Då bytte Tesla namn på bilen till Tesla Model = med tre horisontella streck. Då blev de åter igen hotade med stämning, av Adidas som ansåg att bilens logga liknar deras tre streck (det gör det inte, men i alla fall). Och Ericsson med sina tre korvar stod väl på kö bakom Adidas ifall Tesla inte skulle gett med sig.
Då bytte Tesla namn på bilen till Tesla Model 3 och hoppades att allt skulle vara frid och fröjd. Men ack vad de bedrog sig. Tidigt i morse lämnade mobiloperatören 3 in sin stämningsansökan för varumärkesintrång. Enligt dem är bilen att jämföra med en mobiltelefon ty den är uppkopplad till mobilnätet och kan då lätt förväxlas med bolagets egna mobiler.
Elon tröttnade då på det hela och gick ut på Twitter och sagt att för att undvika alla framtida rättighetsfighter byter Tesla namn på bilen till Tesla Model cJ3k$u7r – som råkar vara hans Twitter-lösenord. Tesla Model cJ3k$u7r kan vara svårare att uttala men inte mycket värre än siffer- och bokstavskombinationer andra bilfabrikanter namnger sina bilar med. När Elon tillfrågades hur man uttalar namnet twittrade han uppgivet “I don’t care, just don’t sue us any more”.
Tesla har idag registrerat Tesla Model cJ3k$u7r som varumärke och även startat sajten cJ3k$u7r.com
TCS två år sedan: Nissan Model 3
För två år sedan berättade vi om att Nissan och Tesla ska samarbeta om Tesla Model cJ3k$u7r
TCS tre år sedan: Autonomous driving early beta
För tre år sedan berättade vi om hur man kunde via en hemlig inställning i bilarna slå på en tidig betaversion av autopiloten.
+1 till dig Tibor, låter precis som något elon skulle göra visserligen 😀
Min källa säger att europeiska tillverkare som står bakom europeiskt laddnätverk kommit överens att kostnad för utveckling är för stor och det blir billigare att ansluta sig till Supercharger, särskild att Tesla planerar att uppgradera den till 350 kW. Det som glädjer alla oss Teslaälskare mest är att från 2018 blir SC gratis igen för alla Teslor. SC blir helt enkelt finansierad av avgifter från övriga biltillverkare!
+1 😉
Hahaha!!!
Jag har hört att man från och med nästa år ska införa en extra dag i mars på bekostnad av april, så att det efter 31 mars blir 32 mars och därefter 2 april. På så vis slipper vi trams som detta i fortsättningen.
Och nej, detta var på tok för dumt för att jag eller någon annan skulle gå på det.
Den var bra 🙂
Nära vän som är ekonomikonsult för S berättade att Vox Populi entligen hördes efter all kritik som ny malus/Malus-systemet fick. De har insett att även deras väljare borde ha råd att köpa miljövänlig bil. Det finns förslag att privatpersoner får skatteavdrag på hela ränta för laddhybrider med utsläpp lägre eller lika med 60 g CO2/km. Vid köp av bil med 0 lokalutsläpp får man dessutom räkna av 30% av kreditbelopp.