Tesla Model 3 är prissatt från $35,000, men många har undrat vad en Tesla Model 3 egentligen kommer att kosta. Väldigt få köper endast instegsmodellen av en bil utan några tillval alls. Många spekulerade i att basmodellen av Model 3 kommer vara så barskrapad att tills man har lagt till alla tillval man vill ha har man kommit upp till dubbla priset.
Tesla Motors VD Elon Musks tweet från i fredags (se ovan) är nästan en ännu större bomb än Tesla Model 3-s baspris. Enligt honom blir “Selling price w avg option mix prob $42k” vilket endast är 7,000 dollar mer än baspriset.
Tittar vi på motsvarande siffror för Tesla Model S så är visserligen amerikanska baspriset för instegsmodellen Model S 70 endast $70,000 (exakt det dubbla som för Model 3), men genomsnittliga priset för en Tesla Model S är $30,000 mer, runt $100,000 (om man jämför siffrorna i årsrapporten). Få nöjer sig med instegsmodellen 70 av Tesla Model S – de köper till fyrhjulsdrift, större batterier, skinnklädsel, ludicrous acceleration, mm.
I Tesla Motors svenska designstudio kostar den Model S 70 som kostar $70,000 i USA 813,000 kronor. En Model S P90D som kostar $108,000 i USA kostar 1,227,500 kronor. Omräkningsfaktorn mellan de amerikanska och svenska priserna är alltså kring 11 kronor 60 öre per dollar.
Applicerar vi samma omräkningsfaktor på Tesla Model 3 kommer basmodellen kosta från ca 410,000 kronor i Sverige (370,000 kronor efter Supermiljöbilspremien) – och medelpriset för en “lagom” utrustad Tesla Model 3 kommer bli ca 490,000 kronor (450,000 efter Supermiljöbilspremie).
Tesla Model 3-s ingångspris kan alltså bli kring 370,000 kronor i Sverige – som med tillvalspaket hamnar runt 450,000 kronor, inkl moms efter avdragen Supermiljöbilspremie.
Ni som hade stått i kö utanför butikerna i torsdags kommer att få en liten present hade Elon lovat:
“Token of appreciation for those who lined up coming via mail. Thought maybe 20-30 people per store would line up, not 800. Gifts on order.”
När folk på twitter frågade honom “scale model 3?” svarade Elon “and a few other things” och även “we will send something to everyone who ordered, but an extra gift for those who stood in some crazy long lines”
Fler bilder på Model 3:
Sista bilden, hahaha!
Ja, det var kul. “Lampan jag hatade”, haha!
450 tkr är lite av mitt maxpris så jag hoppas verkligen att jag kan få den med längre räckvidd för det priset. Jag bryr mig inte om bättre acc eller fyrhjulsdrift, bara räckvidd. Jag vill bekvämt kunna åka mellan superchargers på 20 mils avstånd genom att SuCa till 80% och sen kunna åka 120km/h även i vinter… och motvind :p (jag har haft problem med motvind i en zoe). För att klara det behöver man nog cirka 45 mil epa eller mer.
Samma här…tror jag, beror på vad leasingkostnaderna blir…
Hoppas även på att laddtiderna med de nya batterierna blir kortare. 🙂
Jag planerar äga bilen i minst 5år så blir billigast som privat. Har sparat så länge nu så blir inga problem att köpa den kontant även om det kommer svida.
Jag tycker att maxeffekten på 120kW som den laddar medidag är rätt bra. Kanske 150kW kan vara trevligt men framförallt hoppas jag på att den kommer kunna hålla den laddhastigheten även när den börjar bli med fulladdad. Vid 50% är den nere på 70kw och vid 70% är den nere på 50kw. Det är lite klent, framförallt eftersom model 3 kommer att få ett mindre batteri…
Om den skulle kunna snitta 130Kw upp till 80% laddning så skulle man få 30mil på 20min om den har 50kWh batteri. det skulle vara sjukt najs
Hoppas de kan få en “rakare” uppladdningskurva! 🙂
Undrar hur battericellerna laddas i nuvarande S-modell, alla parallellt i varje batteribank?
(Jag får nog bara ha varje leasingbil i 3 år, som det sett ut hittills)
Ekonomiskt, om du har möjlighet, kommer det nästan definitivt bli mycket fördelaktigare att företagsleasa den. Den kommer säkert få ett skräckinjagande lågt förmånsvärde. Sen köper du ut den efter 3 år.
Företaget kommer inte att betala något för att jag ska få en bil. Men man tjänar på det ändå? Eftersom man inte behöver betala lika mycket skatt? Även fast jag bara betalar 24% i skatt?
Jag köpte på mitt eget företag så jag räknar på den totala nettoeffekten. Min Model S blev extremt fördelaktig. Speciellt som den landade på cirka 4000 i förmånsvärde i månaden (brutto). Model 3 är en billigare bil vilket bör ge en ännu bättre skatteeffekt (procebtuellt).
Börjar lägga undan nu så hinner jag få ihop till att betala en kontant när den levereras 😉
Då har du nog lite bättre ställt ekonomiskt än mig 😉
Det eller så tror jag att det tar låång tid innan jag får bilen 🙂