Rekonditionerade batterier

Nissan_Leaf

Många har undrat hur det ska gå med gamla elbilar. När batterierna börjar bli lite slitna, när räckvidden börjar krympa. För även om elbilars batterier håller långt mycket längre än vad många tror så minskar deras kapacitet med åren. Om man inte är nöjd med räckvidden på sin gamla elbil, kommer man kunna byta batterierna? Vad skulle ett sådant batteribyte kosta? Och vad kommer det hända med de gamla batterierna?

Hittills har frågorna mest besvarats i teorin. Helt enkelt för att det fanns inga gamla elbilar, inga gamla elbilsbatterier. De första moderna elbilarna var ju fortfarande ute på vägarna och rullade. Inga batterier byttes eller återvanns – helt enkelt för det fanns inga gamla batterier.

Men nu har de första Nissan Leaf som släpptes i Japan redan 2010 börjat bli tillräckligt gamla för att frågan skulle behöva även ha en praktisk lösning. Åtta år gamla bilar som har kört tusentals, tiotusentals mil börjar bli gamla. Efter åtta år har Nissan Leafs batterier förlorat ca 30% av sitt kapacitet, bilen kommer endast 70% så långt som när den var ny. Kunderna tycker att bilarna i sig är fortfarande bra, men räckvidden börjar tryta. Man kommer kanske 10 mil istället för 15 som när bilen var ny. Nissan har därför kommit med två erbjudanden i Japan:

För 650,000 yen (50 tusen svenska kronor) kan man köpa ett splitternytt batteripack till sin Leaf. För de pengarna får man ett helt nytt 24 kWh batteripack som trollar nytt liv i bilen. Bilen blir som ny igen och orkar alla milen som när den var ny.

Nissan har även kommit med ett budgetalternativ: för mindre än halva priset, 300,000 yen (23 tusen kronor) kan man nu få ett rekonditionerat batteripack till sin gamla Leaf. Nissan har tillsammans med Sumitomo Corp startat återvinnings- och återanvändningsföretaget 4R Energy Corp som tar hand om gamla batteripack.

När ett batteripack blir gammalt åldras inte alla battericeller lika snabbt. Vissa blir snabbare sämre än andra. Men bilen laddas bara tills sämsta battericellen är fulladdad – sedan stannar laddningen, även om det finns massor av andra celler som inte har nått full laddnivå än. Ett gammalt batteripack har några riktigt dåliga battericeller – och många andra som fortfarande är helt OK. 4R Energy öppnar upp gamla batteripack och mäter igenom cellerna en och en. Genom att plocka ihop de bästa cellerna från flera batteripack kan de få ihop ett återanvänt batteripack som har mycket bättre kapacitet. Riktigt 100% lika bra som helt nya pack blir det inte, och packet kommer nog också åldras snabbare än ett helt nytt ersättningsbatteri, men för mindre än halva priset kan det bli väldigt lockande för många att på ett billigt sätt förnya sin bil.

Japanska Leaf-ägare kan alltså för mindre kostnad än ett motorbyte i en avgasbil få nytt liv i sin kärra. Kosta på någon tusenlapp till på rekond så blir bilen som ny igen. Den återfår samma räckvidd som när den var ny och kan köras i många år till.

Nu är det inte så att alla elbilars batterier kommer behöva bytas efter åtta år. Nissan Leaf är nog elbilen som tar minst hand om sina batterier. Som vi såg i nyhetsartikeln om Leafs batteridegradering håller Nissans batteripack inte alls lika länge som andra elbilars. För andra elbilsmodeller kommer batterierna hålla längre. Och inte ens Nissan Leafs batterier är man tvungen att byta efter 8 år – om man nöjer sig med 10 mils räckvidd istället för de runt 15 mil bilen hade som ny kan man ju fortsätta köra med de gamla batterierna.

NissanBattery

Nissan har även släppt priserna för nya ersättningsbatterier till 30 och 40 kWh bilarna: ett splitternytt 30 kWh batteripack kostar 800,000 yen (62 tusen kronor) och 40 kWh packet går på 820,000 yen (64 tusen kronor). Minimala skillnaden på två tusen kronor för de extra 10 kWh batterier indikerar Nissan har gjort banbrytande besparingar mellan de två batterigenerationerna. Officiellt vidhåller Nissan att batteripacken inte kan bytas mellan modellerna, bilarna kan bara bestyckas med samma batteristorlek de haft från början, men packen har exakt samma dimensioner – policyn verkar ha mer politisk än teknisk orsak.

4R Energy Corp gör mycket mer än att bara erbjuda billiga rekonditionerade batterier. De 4 R-en står för “Reuse, Resell, Refabricate, Recycle”. Företaget tar emot gamla Nissan Leaf batteripack och har utvecklat processer för att montera isär dem och på ett snabbt sätt mäta upp de gamla battericellerna.

De allra bästa cellerna kommer de montera tillbaka i batteripack och sälja dem som rekonditionerade enligt ovan (Reuse). Andra celler kommer de sälja en och en till hugade spekulanter (Resell). De har även tagit fram egna produkter som använder gamla Leaf-batterier (Refabricate). Och de celler som är alldeles för dåliga materialåtervinner de (Recycle).

Egna produkten 4R Energy har tagit fram är naturligtvis ett hemmabatteri på 10 kWh som kunder som tex har solceller på taket kan köpa för att kunna försörja sitt hus med el även på natten. Hemsidan nämner också möjligheten att koppla ihop hundratals sådana för att komma upp i MWh kapacitet, ungefär som Teslas Powerpack.

Med smart återpaketering får batterierna flera liv även efter att de har gjort sitt i elbilen. Alla livscykelsanalyser hittills som hävdat att elbilar är smutsigare att tillverka än bensinbilar har räknat med att batterierna används endast en gång, i en bil. Men återanvänds batterierna till annat efter att de gjort sitt i första bilen ställs de analyserna på ända – de har räknat med bara en livscykel för batterierna, men det visar sig att de har flera liv. Då halveras ju deras miljöpåverkan i kalkylerna.

Tagged , . Bookmark the permalink.