Oroväckande statistik om Nissans batterier

Nissan_degrade

Från Nya Zeeland har det kommit en färsk undersökning där de har samlat statistik från 283 Nissan Leaf elbilar med 24 resp 30 kWh batterier. Genom att samla in 1382 mätdata över flera år har de kartläggt hur snabbt bilarnas batterier åldras. Nissan Leaf hade 24 kWh batterier när bilen introducerades i slutet av 2010, förbättrade 30 kWh batteripacket kom 2016.

Elbilars batterier håller klart längre än de flesta verkar tro, men med åren och milen minskar batteriernas kapacitet något, bilarna kommer efter några år inte lika långt på fulladdade batterier som de gjorde när de var nya. Vi har tidigare sett att Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år.

Det som mest påverkar hur mycket batterier åldras är hur ofta och hur mycket de laddas och urladdas, plus hur varma de blir. Mindre batterier som behöver laddas mer och urladdas djupare för att bilen ska komma lika långt slits mer än stora batteripack där procentuellt mindre av kapaciteten används till vardags. Batterier som blir för varma åldras också snabbare. Medan Teslas batterier är vattenkylda är Nissan Leafs batteritemperatur oreglerad, vilket har lett till snabbare batteridegradering i varm klimat.

Om undersökningens siffror stämmer är det tråkig läsning för Leaf-ägare. Medan det tar tre år för Teslas batterier att tappa 7% i kapacitet åldras Nissan Leafs batterier snabbare, med 7% minskning redan efter två och ett halvt år – för 24 kWh batteripacket.

30 kWh batteripacken verkar dock åldras ännu snabbare, tappar 7% kapacitet redan efter ett och ett halvt år!

Många Leafägare vittnar om att 30 kWh batterierna blir varmare än 24 kWh gjorde när man tex kör långt på motorväg. Ökad temperatur medför försämrad livslängd, det kan vara orsaken till den snabbare batteriförsämringen.

Enligt graferna ovan verkar 30 kWh batterpackens kapacitet försämras mycket snabbare än 24 kWh packens. De större batteripacken har funnits endast två år på marknaden men de första bilarna har redan fått rejält försämrade batterier om man får tro på siffrorna.

Individuella batteripack i olika bilar försämras olika snabbt. Det finns bilar vars batterier håller bättre – och det finns sådana där försämringen gått ännu snabbare. Det handlar heller inte enbart om hur pass bra ägarna har tagit hand om sina batterier – olika batterier kan få olika grav av degradering på grund av mikroskopiska skillnader i tillverkningsprocessen.

Nissan_degrade2

Ovan graf visar medelvärdet av de 283 undersökta bilarna. Nissan Leaf har en inbyggd batterihälsostatus-indikering i batterimätaren på instrumentpanelen. Från början har skalan som visar batteriladdning 12 staplar. När batterierna åldras släcks segment efter segment, först blir det 11, sedan 10, 9 osv. Första stapeln brukar släckas när batteriets kapacitet har minskat till 85% av den ursprungliga. En Nissan Leaf med endast 11 staplar kvar kommer 85% så långt som när bilen var ny.

Man kan se att äldre Nissan Leaf elbilar med 24 kWh batterier nådde 85% kvarvarande kapacitet, tappade första stapeln ungefär efter 4.6 års användning. Fördelningen är statistisk, vissa bilar höll längre vissa kortare, detta är ett medelvärde.

Nyare Nissan Leaf med 30 kWh batterier verkar nå 85%, tappar första stapeln redan efter drygt två år! Batteridegraderingen verkar gå mycket snabbare för de bilar där Nissan har klämt in 30 kWh batterier i batteripacket jämfört med de äldre.

Nissan_degrade3

Den snabba degraderingen av batterierna gör att Leaf med 30 kWh batterier har längre räckvidd än 24 kWh bilarna – i början. Men fortsätter deras batterier försämras i denna takt kommer en fyra år gammal 30 kWh Leaf få lika kort räckvidd som en lika gammal 24 kWh!

Debatten om undersökningens siffror verkligen kan stämma har redan blossat upp. Batterikapaciteten i graferna bygger på SOH (state-of-health) siffran bilarnas dator rapporterar via OBDII kontakten. Kan det vara bilarna som räknar fel? Nissan hade 6 års garanti på 24 kWh batteripacken förut, de garanterade minst 8 staplar kvar, minst 66% batterikapacitet efter 6 år. Den garantin höjde de till 8 år när 30 kWh batterierna kom. Extrapolerar man undersökningens kurvor kommer 30 kWh batterierna tappa så mycket kapacitet redan efter 5 år. Antingen har undersökningen överdrivit batteridegraderingen – eller så kommer Nissan få det hett om öronen med många garantibyten av batterier om några år. Och apropå hett hur varmt är det i Nya Zeeland egentligen? Vi vet att varmt klimat snabbar på Leaf batteriernas försämring – bilar i kallare klimat håller längre.

En sak är dock säker: Chevrolet Bolt, Opel Ampera-e, Tesla Model S, X och 3 – alla de elbilar med stora batterier har vattenkylning av batterierna. Renault Zoe har luftkylning där bilen kan blåsa kalluft från AC på batterierna vid laddning. Stora batteripack kräver rejäl kylning för att inte åldras i förtid.

Att som Nissan fortsätta stoppa in mer och mer batterier i bilarna utan att kunna kyla dem är en återvändsgränd. Vi rapporterade härom dagen om att kunder redan har märkt att nya 40 kWh Leaf tvingas strypa laddeffekten efter två snabbladdningar vid långfärd för att inte överhetta batterierna.

Undersökningen från Nya Zeeland får en att undra hur liknande grafer kommer se ut för den modellen om några år?

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 19 Responses to Oroväckande statistik om Nissans batterier

    1. Niklas Z says:

      Undrar hur länge det dröjer innan någon elbilsskeptiker kommer att generalisera denna information om Nissans 30 kWh batterier till att alla elbilars batterier degraderas snabbt.

      • Marcus says:

        Men å andra sidan, om undersökningens siffror stämmer, så verkar det ju vara så att utvecklingen går åt fel håll. Åtminstone när det gäller elbilar från Nissan. Kom ihåg att Leaf är en av världens mest sålda elbilar. Det är ingen bra utveckling. Om elbilar ska få acceptans på bred front får de inte tappa såhär mycket. Varken efter 2 år eller efter 4 år. Jag kan leva med att min Model S har tappat 4 mil på bara ett år, även om jag jag tycker att det är onödigt mycket. Men för en bil med mindre batteri är varje förlorad procentenhet ett steg mot att den blir oanvändbar.

        • Niklas Z says:

          Absolut är det ett allvarligt problem för en elbil om den tappar så mycket kapacitet på så kort tid. Det vill jag på intet vis förringa. Det jag menade var bara att i den onyanserade debatt som av och till förs så finns det personer som inte förmår hålla i sär olika elbilar, som konstruerats på olika sätt.

          • Marcus says:

            Sant. Och det är nog bara en tidsfråga att valfri medieanstalt blåser upp den här nyheten som “forskningsstudie”.

            • Mocke says:

              samtidigt så kan man inte välja eller förkasta undersökningar på grund av vilket resultat det får.det är sunt att vara lika skeptiskt till de som har motsatt resultat. det är först när man ser flera olika som visar på samma resultat som man egentligen kan säga något.

      • Zlatko Schneberger says:

        Speciellt dom som alltid hackar på Tesla

    2. Mocke says:

      Då är frågan om det är bra eller dålig ide att hyra ett batteri. (och hur ser chanserna att man får ett nytt sprillans batteri innan garantin går ut.) men nej. det här är inte bra, liksom iphones batteri som suger musten ur varje normal funtad användare så kommer det få folk att undra hur länge batteriet håller, och iom detta så har de fått anledning. Är det här enbart en tlllverkare eller är det flera? (eller rör det sig endast om en specifik modellserie).
      spec när v2g är en av försäljningsargumenten.

      • Det är en tillverkare och till och med en specifik modellserie. Som jag skriver i artikeln har 24 kWh Leaf helt jämförbar batteridegradering med Tesla och andra elbilar. Det verkar vara just 30 kWh Leaf som batterierna degraderas snabbare.

        • Mocke says:

          Intressant att se om tillverkaren erkänner att det är ett tillverkningsfel (inte ovanligt eller konstigt med det att det upptäckts saker år efter att bilarna sålts) och om de återkallar dem. för om grafen håller i sig så är de batterierna kokta efter 4 år. Är det rimligt att tro att ägarna kommer få nya batterier? vad säger garantin?

          • Läser du artikeln står det att Nissan ger 8 års garanti på de batterierna, garanterar minst 66% batterikapacitet kvar efter 8 år.

            • Marcus says:

              Frågan är hur användbar en sådan bil kommer att vara. Även om räckvidden är någorlunda okej på en ny bil så kommer den att vara alldeles för dålig efter några år. Vem ska köpa en begagnad bil med en räckvidd på under 10 mil? Hoppas man då på att den tappar ännu mera så att garantin kickar in och man får ett nytt batteri som gör att bilen blir användbar igen? Det blir en ganska osäker bilaffär. Begagnadmarknaden kommer kanske att se helt annorlunda ut i framtiden.

            • Grimlos says:

              Med fallande batteripriser borde det kunna uppstå en marknad för utbytesbatterier. Utanför garantitid alltså.

            • Magnus Olsson says:

              Det finns redan till exempelvis Toyota prius och det finns säkert till Leaf också som vart ute så länge.

            • Måns says:

              Fast 10 mils räckvidd räcker för 80% av resorna eller så (siffran helt taget ur luften och är helt ovetenskaplig). Om en sån bil kostar mindre än beg 100 000 vilket snart många gör så är det ju en toppenbil att slita på till-från jobbet och hämta barnen med.

    3. Kenneth says:

      Nissan verkar ha påbörjat ett program att man skall kunna få byta sina batteri mot uppfräshade begagnade batterier (mot en liten kostnad).
      https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/

    4. Geni87 says:

      Hål i huvudet att ej ha klimatisering av batterierna. Speciellt för små batteripaket..

    5. Per Bengtson says:

      Helt ärligt så önskar jag att du tog bort detta inlägg, då det bidrar till att sprida myter om elbilar och dess batterier baserat på en icke kvalitetsgranskad (peer reviewed) studie i en skum open access tidskrift, författad av ett gäng amatörer som betalat för att få den publicerad. Du borde åtminstånde avstå från att extrapolera data, då den funktion som passats till datapunkterna inte har någon som helst teoretisk förankring i vad vi vet om hur batterier förlorar sin kapacitet. Eller har du sett några nya teorier som visar att förlusten av kapacitet följer en andragrads polynomfunktion? Prova extrapolera en sådan inte bara framåt utan även några år bakåt i tiden, så får du se något intressant som ganska tydligt visar graden av orimlighet i att extrapolera utifrån den funktionen.

    6. G F says:

      Eller kan det vara så att Nissan är mest insiktsfull och klarsynt, av all elbilstillverkare?
      Dumt att kosta på eller överdesigna en sak, med dagens batteriutveckling. De vet att det är ändå INGEN om 4 år som vill ha ett så litet batteri som 20-30 KWh!

      Bättre då att pressa priset till max idag o strunta i att det blir sämre. För när de kan tillverka ett billigt batteri på +60KWh som passar i samma utrymme! Då kan de återvinna de små batterierna och sälja nya. Så även den äldsta Leaf kan leva riktigt länge, och alla blir nöjda.

    7. Magnus Olsson says:

      Riskabelt o köpa begagnade Leafs just av denna anledning, gäller o räkna streck på batteriet annars kan man bli skapligt lurad.

    Lämna ett svar