Inte-så-snabbladdning av nya Nissan Leaf

Leaf2

Nya Nissan Leaf har större batterier än föregångaren, 40 kWh mot förut 30 (och originalets 24). Men besvikna kunder rapporterar tyvärr att bilen ändå inte klarar långfärder särskilt bra.

De större batterierna klarar uppemot 20 mils motorvägskörning, och första laddstoppet vid en CHAdeMO snabbladdare går också berömvärt snabbt.

Men sen händer det något.

Kunder rapporterar att bilen börjar strypa laddhastigheten redan vid andra laddstoppet på en långfärd. Och från och med tredje laddstoppet kan det handla om flera timmar att “snabb”ladda bilen! Det rapporteras om laddhastigheter som startar på klena 22 kW som dessutom snabbt sjunker neråt, så laddning 75-100% kan ta 4-5 timmar.

Så länge du åker mindre än 40 mil per dag kommer du inte märka av effekten. Men vid längre resor räkna med rejält längre laddtider. Bilsemestern till kontinenten kommer gå mycket långsammare än planerat.

Anledningen till de långsamma laddtiderna är batterikylningen – eller snarare att Nissan Leaf helt saknar kylning av batteripacket. Batterierna blir snabbt varma vid motorvägskörning och snabbladdning. Utan aktiv kylning måste bilen till slut begränsa max laddeffekt för att undvika att batterierna överhettas och börjar åldras i förtid.

Problemet uppmärksammades redan i 30 kWh versionen av bilen som kom 2016 men blev ännu mer akut i nya bilen som klämmer in 40 kWh batterier i samma utrymme. Inför den 60 kWh version av bilen som ryktas komma nästa år måste Nissan lösa problemet med batterikylning.

Vi undrar också hur det kommer att gå att åka långt med nya Nissan Leaf på sommaren? De första rapporter om låga laddhastigheter kommer från kylslagna England. Hur kommer det gå när det inte är bara några enstaka plusgrader utanför bilen utan kokande sommarhetta?

På riktigt långa resor är det så illa att du kommer snabbare fram med gamla Nissan Leaf än nya! Visst du måste stanna och ladda lite oftare – men laddningarna går så mycket snabbare att du vinner tid i alla fall!

Problemet fick snabbt ett eget hashtag på sociala medier, #RAPIDGATE

Så länge du tänker åka mest i din egen stad med nya Nissan Leaf, eller besöka närliggande städer kommer du inte märka av problemet och kommer vara helnöjd med din nya Leaf. Men var tyvärr beredd på långsamma “snabb”laddningar på sommarens bilsemester.

Jonathan Porterfield från eco-cars förklarar i nedan video:

 


TCS ett år sedan: Tesla Model 3 releasekandidat

Det kan vara svårt att fatta men allra första skymten av en färdig Tesla Model 3 såg vi för bara ett år sedan.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Inte-så-snabbladdning av nya Nissan Leaf

    1. Snåla Grisen says:

      För mig är det helt obegripligt att bilar som Renault Zoe saknade uppvärmning av batterier vid laddning på vintern, och nu att Leaf saknar kylning. Varför missar biltillverkarna sådana uppenbart självklara funktioner? Upplevelsen av att äga bilen blir ju kraftigt försämrad och besvikelsen är antagligen stor. Har du en bensinbil har du inte samma begränsningar, och gissningsvis kommer de som provar på en elbil för första gången att känna stor besvikelse att deras “snabbladdning” går i snigelfart beroende på batteriets temperatur. Det borde ligga i tillverkarens intresse att försöka hålla så jämn batteritemperatur som möjligt, eller? Kostnadsbesparingar eller ren dumhet? Jag förstår det inte…

    2. Elbilisten says:

      Jag gillar enkel teknik. Ju färre komponenter och finesser, ju färre felkällor. Då blir det även enklare att hålla liv i den 10-15 år efter att garantibeviset har lämnats till pappersåtervinningen. Sen tycker jag inte man ska göra problemet större än det är. Klarar den två snabbladdningar utan att strypa effekten väldigt mycket blir det ändå många fler mil än de flesta orkar på en dag. Som Tibor skrev, “Så länge du åker mindre än 40 mil per dag kommer du inte märka av effekten.”

    3. G F says:

      Allting handlar om pengar. Leaf är ingen Tesla! Deras försäljning bygger på ett lågt pris. De har fokuserat på frågan alla ställer “Hur långt kommer den på EN laddning, och hur mycket kostar den?”.
      Nissan EV2000 skåpbilen som har exakt samma batteripack som Leaf, den fick aktiv batterikylning när 30KW varianten lanserades, så tekniken har de. Frågan är om inte Nissan gått för långt i besparingsivern, de flesta betalar nog gärna en femtusing extra på toppen av bilens pris för att sådant här bara ska funka (även om de aldrig använder det).

    4. Benny74A says:

      Generellt sätt är det väl ett betydligt större problem att bilen bara går att ladda via en fas.
      Det påverkar dagligen!
      Att inte kunna köra mer än 40 mil i snabbt tempo är kanske något man har problem med kanske 2-3 dagar om året på sin höjd för normalbilisten.
      De flesta tar nog pauser emellan i vilket fall och då kommer det inte att märkas på samma sätt.
      Trafiksäkerhetsmässigt skulle jag säga att det kanske till och med är en fördel att det tar längre tid…
      Trötta förare är inte direkt säkra…

      • Filip says:

        Att inte kunna ladda på fler faser är väl inget jätteproblem? 10A enfas = 12 mil/natt. 16A enfas = fulladdat på en natt. Har man problem med säkring så köp en box med effektvakt, alternativt effektvakt samt drar från två faser samtidigt.

        Själv skulle jag klara mig på 6A enfas.

      • Lasse Larsson says:

        Det är kanske sant om man är vardagsförare men om man åker som tjänstebilsförare så är det ett stort problem om laddningen plötsligen tar flera timmar istället för 30 min. Att stanna 30 minuter är inget fel men 4 timmar är ett stort problem.

        • Sven Westerlund says:

          Vardagsförare vs tjänstebilsförare känns mindre relevant än användare som kör korta vs långa sträckor varje dag. Förstår hur du menar, men det finns nog tjänstebilsförare som kör korta sträckor också.

          Kör man dagligen långa sträckor är det bara att ta till storsläggan och köpa en Tesla för att få tillgång till det överlägsna laddnätverket och Chademo/CCS. Med Leaf och andra “småbilar” finns alltid risken att snabbladdaren är upptagen eller trasig, probelmatiskt när det bara är en laddpunkt per laddare.

    5. G F says:

      Ett extremt intressant test från Norge mellan nya Leaf, Ioniq, i3, e-Golf och Bolt.
      Det avslöjar att Leafen med 40KWh kommer inte längre än Ioniq med bara 28KWh, dvs. 19 mil vintertid!
      https://elbil.no/the-biggest-electric-car-test-in-winter-wonderland-ever/

      • Sven Westerlund says:

        Skillnaden i batteristorlek är inte 28kWh vs 40kWh då Hyundai och Nissan anger olika saker där.

        Ioniq kan använda 28kWh men batteriet är troligen 31-32kWh totalt medan Nissans batteri är på 40kWh totalt men man kan inte använda mer än cirka 36-37kWh.

        Sedan har ju bilarna helt olika egenskaper när det kommer till aerodynamik.

    6. Sven Svederberg says:

      Man kan knappast påstå att Leaf är en billig bil jämfört med motsvarande bensinvariant. Om bilen är tänkt som en pendlingsbil borde Nissan sagt detta klart ut. Att inte kunna använda en såpass dyr bil fullt ut utan med begränsningar torde vara en klar miss. Hur många kommer att avboka sin beställning?

    7. Geni87 says:

      Märklig besparing att skippa batterikylningen. De kunde ju ha gjort en enklare variant utan chiller från AC-systemet, hade ändå hjälpt mycket. Använd samma krets som till kraftelektronik och elmaskinen, men stoppa in batteriet först. Och biffa upp värmeväxlaren i fronten lite.

    8. Morgan Jakobsson says:

      Det STORA problemet med detta är taxi-kedjor som trodde sig kunna köra billigt 8 timmar varje dygn och snabbladda o köra som galningar. GÅR INTE

    9. Morgan Jakobsson says:

      Det värsta med detta är att bilarna inte kommer vara värda något efter några år då batteri livslängden verkar vara katastrofala, redan för 30kwh varianten, iallafall enligt denna artikel,
      https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/

    10. Mocke says:

      Detta är ett problem som folk oftast inte tänker på men kan få konsekvenser.
      liksom med 3fas laddning. Fast det är en viktig sak att påpeka. man kan nog ha ett helt billiv med denna bil utan att stöta på problemet. (ex om man sällan far längre sträckor) Så är det läge att sätta varningstexter eller avböja folk från att köpa? kan man göra någon analogi vid vanlig fossilbilsägare? gör ett försök; Kan man säga att den kan överhettas och därmed stryps energitillgången och bilen måste kylas av innan tankning tillåts. Hade en sådan fossilbil fått säljas? vad är kostnaden för tillverkaren att åtgärda detta (med kylning/uppvärmning) Det känns inte som några större summor.(eller?) Elbilar är som sagt ännu inte överkomligt billiga utan är en rejäl investering. Då borde man ha rätt att ställa högre krav.

    Lämna ett svar