Tesla återkallar 123,000 Model S bilar tillverkade före april 2016 på grund av att bultarna som håller fast styrservon kan rosta. Endast äldre Model S påverkas, ej Model X eller 3. Tesla kommer kontakta berörda ägare för att boka verkstadstid.
Det var en Teslaägare som i oktober i fjol rapporterade på ett amerikanskt forum om oljud från sin styrservo, den klonkade och lät illa när han vred på ratten. Vid närmare inspektion visade det sig att två av de tre bultarna som höll fast styrservon hade oxiderat och gått av. Han bytte då ut originalbultarna av aluminium mot stålbultar.
Nu har Tesla beslutat att göra samma sak med alla Model S bilar tillverkade före april 2016. Bilar tillverkade efter det verkar ha fått mer hållbara bultar redan i fabrik.
Problemet uppstår enligt Tesla framför allt i länder med kallt klimat, speciellt där vägar saltas med kalcium- eller magnesiumklorid istället för vanlig koksalt. Sverige är ett utav de länderna då vägsaltet i vårt land innehåller kalciumklorid.
Inga olyckor har inträffat på grund av de korroderade bultarna, återkallelsen är en ren preventiv åtgärd från Teslas sida. Inga av våra medlemmar i Tesla Club Sweden har rapporterat om några problem. Även om alla bultar som håller fast styrservon skulle rosta igenom och gå av skulle bilen fortfarande kunna styras fast styrningen skulle bli trög i låga farter.
Enligt Tesla tar det runt en timme att byta bultarna. Vill du veta vad de kommer göra kan du titta på nedan videoklipp:
TCS ett år sedan: Flödesbatteri
För ett år sedan tittade vi på flödesbatteriet: vad är det och hur fungerar det?
Vänta lite nu… kunde originalbultarna av aluminium rosta?
De kan oxidera, endast järn kan rosta.
Jag vet, men i artikeln står det att de kan rosta.
Inte bara järn, mina päronträd också! 🙂
Tyder på bristfällig korrosionsprovning, men i alla fall bra att bilen fortfarande går att styra trots att SKRUVARNA (som det heter på Svenska) har gått av.