Första april twittrade Teslas VD Elon Musk ut skämtmeddelandet “Tesla går bankrutt. Trots intensiva försök att få in pengar, inklusive en sista försök till massförsäljning av påskägg, måste vi tyvärr meddela att Tesla har gått helt komplett bankrupt. Så bankrupt du inte kan tro det. Det finns många nivåer av bankrupt och, som kritiker rätteligen har påpekat har Tesla dem *alla*, inklusive Chapter 14 och en halv (den värsta sorten). Elon har hittats utslagen mot en Tesla Model 3 omgiven av “Teslaquilla” flaskor, spåren av torkade tårar fortfarande synliga på hans kinder.”
Det var ett skämtsamt sätt att reta alla olyckskorpar som siade om “slut på sagan” när Teslas aktie under mars månad rasat från runt $350 per aktie till runt $250. Lägsta noteringen på ett år, har det hetat och var tydligen säkra tecknet på att marknaden har tappat förtroende för företaget. Samma olyckskorpar tyckte för ett år sedan att $250 var alldeles för högt för Tesla och tyckte att aktien kan inte stanna på denna “höga” nivå. Nu är samma aktiekurs tydligen “lågt” och ett tecken på kris. Ni som inte hänger med i denna skruvade logik kan tyvärr aldrig bli aktieanalytiker.
Anledningen marknaden skulle tröttnat på Tesla var misslyckade volymproduktionen av Model 3, hette det. De uppskattningar som Bloombergs sajt gjort tog många aktieanalytiker som fakta och trott att Tesla tillverkat runt 700 Model 3 i veckan.
I går släppte så Tesla siffrorna alla väntat på: hur många Model 3 har de tillverkat under årets första kvartal?
Produktionstakten ökade från 400 bilar i veckan vid årsskiftet till 2000 bilar i veckan i slutet av mars. Tesla hoppas fortfarande kunna uppnå produktionstakt på runt 5000 bilar per vecka i slutet av nästa kvartal.
Sammanlagt har det hittills tillverkats över 12,400 Tesla Model 3 sedan fabriken kördes igång för 9 månader sedan. En intressant jämförelse man kan göra är mot Chevrolet Bolt, General Motors elbil. Många har varnat att när de stora etablerade biltillverkarna släpper egna elbilar kommer det vara slutet för Tesla. Företag som har tillverkat bilar i hundra år och som vet hur man masstillverkar bilar kan det här med bilfabriker.
General Motors startade tillverkningslinan för Chevrolet Bolt i mars 2016. Nio månader senare hade de tillverkat ca 1000 bilar. Tusen.
Aktieanalytiker är så hungriga efter bilar att de ofta glömmer hur lång tid det tar att justera in produktionen i en bilfabrik. Tesla lyckades öka produktionstakten tio gånger snabbare än ett av världens största biltillverkare. Ändå är det ingen som talar om kris och tappad förtroende för GM. Enda skillnaden var att GM kallade de första sex månaderna för “pre-produktion” – och att de sedan inte angav några veckomål för produktionstakten. Hundra års erfarenhet hjälpte inte att skynda på produktionstakten – bara att vara försiktiga med vilka siffror de delar med sig till omvärlden.
Än mindre förstår man olyckskorparna när man jämför de senaste kvartalssiffrorna: Tesla levererade 8200 Model 3 till amerikanska kunder under årets första kvartal – GM levererade 4400 Chevrolet Bolt. “Krisande” Tesla levererade nästan dubbelt så många Model 3 i USA än etablerade biltillverkaren GM.
Den bäst säljande elbilen i USA första kvartalet i år var Tesla Model 3.
Tesla levererade fler Model 3 i USA än Chevrolet Bolt och Nissan Leaf – tillsammans. Ändå är det Tesla som är i kris?
Låter som ett aprilskämt.
Apropå Elons aprilskämt: skarpsynta människor la märke till T-shirten Elon har på bilden, med texten “Elon University”. Det är inget skämt, det finns faktiskt ett universitet som heter Elon i North Carolina, som dock har inget att göra med herr Musk.
Den “Teslaquilla” som nämns i Elons tweet fick snabbt så mycket förfrågningar så det beslöts att börja säljas på riktigt. “Kommer snart till Tesla butiken”, skriver Elon i en tweet, “Gratis shots i butikerna varje första april.” (han har nog aldrig hört talas om de svenska alkohollagarna).
TCS två år sedan: Tesla Model 3 eventet
Det var två år sedan Tesla visade upp sin Model 3. Timmarna innan hade över 100,000 människor beställt bilen osedd – innan den ens hade visats upp.
Undra hur mycket alkoholhalten är i en Teslaquila den 1 april…
14%… 1/4! 🙂
41% (0)4(0)1 😀
Blir tydligen 40%
https://www.instagram.com/p/BhI4VwLADOX/
Ändå mer imponerande är att Tesla Model 3 sålde/levererade fler bilar till kund än vad Audi A4 (Inkluderar A4 Sedan, S4 Sedan, A4 Allroad) gjort under 2018 i USA. Model 3 = 8200st, Audi A4 = 7900st.
Skillnaden mellan Tesla och GM är att Tesla vill tillverka så många Model 3 som möjligt, medan GM helst inte vill tillverka några elbilar alls eftersom de inte tjänar några pengar på dem (säger de). Det har knappast med kunnande eller erfarenhet att göra. GM hade säkert kunnat tillverka lika många eller fler elbilar som Tesla. Men det är inte deras mål. De vill ju sälja fossilbilar.
Man jag också jämföra med leaf 2. Visst är den ganska lik leaf 1 men det är väl model 3 till model s också. Leaf 2 har nog tillverkats i lika många ex på nån månad eller två som model 3 gjorts på över ett halvår.
Nissans fabrik i Smyrna, Tennessee har tillverkat 2500 Leaf 2 första kvartalet 2018. Se grafen i artikeln.
Har fabriken i USA som gör leaf ens varit igång hela året? Model 3 startade i juni förra året och leaf började nu. Man bör jämföra båda bilarnas första kvartal. Nissan leaf kom då upp i 2000 bilar medan model 3 kom upp i 200.
Jag menade egentligen över hela världen. I Japan och Europa har det gått undan. I Norge har det sålts mängder. Man vet väl inte riktigt om det handlar om produktionsproblem eller låg efterfrågan i USA heller. Leaf har typ 40k förbeställningar ww medan model 3 har 500k.
Nissans fabrik i Smyrna har varit i gång i åratal. Innan Leaf 2 byggde de gamla Leaf.
Menar du att de använder samma lina till nya leaf som gamla? Om det är en ny lina kan man väl likna leaf 1 till leaf 2 med model s till model 3? Även om det är större skillnad på modellerna så klart.
Leaf 1 och 2 är i stort sett samma bil. Det handlar inte om en ny Leaf, mer en avancerad facelift. Det är samma grundkaross med några ändringar på strålkastare och baklampor. Lite större batteri, men det är inte en NY bil.
Jahapp, en hel artikel full med ironiserande över hur absurt det är att reagera negativt på produktionssiffrorna, och inte med ett enda ord nämns att de *missar produktionsmålen*, som de själva satt upp. 2 020 bilar per vecka producerade de i slutet av Q1, det är LÅNGT ifrån de 2 500 som de för tre månader sedan sa att de skulle producera. Men snurra den dåliga nyheten lite, skriv kanske ihop något om att det ju är högre än produktionsmålet de hade för flera år sedan, då kan vi nog få det hela till att det faktiskt var goda nyheter ändå. Phew! Det höll på att bli verklighetsförankrat ett tag, men det ordnade sig till slut. Bra jobbat!