Tesla bankwupt?

Bankwupt

Första april twittrade Teslas VD Elon Musk ut skämtmeddelandet “Tesla går bankrutt. Trots intensiva försök att få in pengar, inklusive en sista försök till massförsäljning av påskägg, måste vi tyvärr meddela att Tesla har gått helt komplett bankrupt. Så bankrupt du inte kan tro det. Det finns många nivåer av bankrupt och, som kritiker rätteligen har påpekat har Tesla dem *alla*, inklusive Chapter 14 och en halv (den värsta sorten). Elon har hittats utslagen mot en Tesla Model 3 omgiven av “Teslaquilla” flaskor, spåren av torkade tårar fortfarande synliga på hans kinder.”

Det var ett skämtsamt sätt att reta alla olyckskorpar som siade om “slut på sagan” när Teslas aktie under mars månad rasat från runt $350 per aktie till runt $250. Lägsta noteringen på ett år, har det hetat och var tydligen säkra tecknet på att marknaden har tappat förtroende för företaget. Samma olyckskorpar tyckte för ett år sedan att $250 var alldeles för högt för Tesla och tyckte att aktien kan inte stanna på denna “höga” nivå. Nu är samma aktiekurs tydligen “lågt” och ett tecken på kris. Ni som inte hänger med i denna skruvade logik kan tyvärr aldrig bli aktieanalytiker.

Anledningen marknaden skulle tröttnat på Tesla var misslyckade volymproduktionen av Model 3, hette det. De uppskattningar som Bloombergs sajt gjort tog många aktieanalytiker som fakta och trott att Tesla tillverkat runt 700 Model 3 i veckan.

I går släppte så Tesla siffrorna alla väntat på: hur många Model 3 har de tillverkat under årets första kvartal?

9,766

Produktionstakten ökade från 400 bilar i veckan vid årsskiftet till 2000 bilar i veckan i slutet av mars. Tesla hoppas fortfarande kunna uppnå produktionstakt på runt 5000 bilar per vecka i slutet av nästa kvartal.

FremontTeslas

Sammanlagt har det hittills tillverkats över 12,400 Tesla Model 3 sedan fabriken kördes igång för 9 månader sedan. En intressant jämförelse man kan göra är mot Chevrolet Bolt, General Motors elbil. Många har varnat att när de stora etablerade biltillverkarna släpper egna elbilar kommer det vara slutet för Tesla. Företag som har tillverkat bilar i hundra år och som vet hur man masstillverkar bilar kan det här med bilfabriker.

General Motors startade tillverkningslinan för Chevrolet Bolt i mars 2016. Nio månader senare hade de tillverkat ca 1000 bilar. Tusen.

Aktieanalytiker är så hungriga efter bilar att de ofta glömmer hur lång tid det tar att justera in produktionen i en bilfabrik. Tesla lyckades öka produktionstakten tio gånger snabbare än ett av världens största biltillverkare. Ändå är det ingen som talar om kris och tappad förtroende för GM. Enda skillnaden var att GM kallade de första sex månaderna för “pre-produktion” – och att de sedan inte angav några veckomål för produktionstakten. Hundra års erfarenhet hjälpte inte att skynda på produktionstakten – bara att vara försiktiga med vilka siffror de delar med sig till omvärlden.

Än mindre förstår man olyckskorparna när man jämför de senaste kvartalssiffrorna: Tesla levererade 8200 Model 3 till amerikanska kunder under årets första kvartal – GM levererade 4400 Chevrolet Bolt. “Krisande” Tesla levererade nästan dubbelt så många Model 3 i USA än etablerade biltillverkaren GM.

Den bäst säljande elbilen i USA första kvartalet i år var Tesla Model 3.

Q1USA

Tesla levererade fler Model 3 i USA än Chevrolet Bolt och Nissan Leaf – tillsammans. Ändå är det Tesla som är i kris?

Låter som ett aprilskämt.

Bankwupt

Apropå Elons aprilskämt: skarpsynta människor la märke till T-shirten Elon har på bilden, med texten “Elon University”. Det är inget skämt, det finns faktiskt ett universitet som heter Elon i North Carolina, som dock har inget att göra med herr Musk.

Den “Teslaquilla” som nämns i Elons tweet fick snabbt så mycket förfrågningar så det beslöts att börja säljas på riktigt. “Kommer snart till Tesla butiken”, skriver Elon i en tweet, “Gratis shots i butikerna varje första april.” (han har nog aldrig hört talas om de svenska alkohollagarna).

 


TCS två år sedan: Tesla Model 3 eventet

Det var två år sedan Tesla visade upp sin Model 3. Timmarna innan hade över 100,000 människor beställt bilen osedd – innan den ens hade visats upp.

Tagged , . Bookmark the permalink.