Model 3 har också fått den förbättrade autopiloten vi tidigare berättat om. Som inte bara styr bilarna mjukare utan har blivit mycket mer “intelligent” och klarar av fler och svårare situationer än tidigare. Den har till och med lärt sig följa tillfälliga vägmarkeringar med trafikkoner.
Model 3 har dock även fått andra förbättringar avseende autopiloten. När bilarna först levererades var det ganska så svårt att ändra max hastighet och avståndet autopiloten ska hålla till bilen framför, man fick trycka på touchskärmen för att justera vilket många menade var obekvämt eller rent av farligt då man fick flytta blicken från vägen till mittskärmen.
Nu har dock Tesla laddat ner ny mjukvara till alla Model 3 som flyttat kontrollerna till högra scrollhjulet på ratten. Man slår på autopiloten som förut genom att föra växelväljaren två gånger neråt, men sedan kan man justera den utan att behöva släppa ratten. Genom att rulla högra scrollhjulet uppåt och neråt justerar man hastigheten och genom att vicka den höger och vänster ökar och minskar man avståndet till bilen framför. Knapparna på mittskärmen finns kvar för de som fortfarande vill ändra på det gamla sättet.
Tesla visar än en gång hur flexibel deras Tesla Model 3 är, hur lätt de kan justera dess gränssnitt mot föraren. Ändringarna skickas trådlöst ut till alla bilar, även till kunder som fått sin bil för länge sedan.
Det de första testerna klagade på hos Tesla Model 3 var hur krångligt det var att slå på vindrutetorkarna och att justera autopiloten. Sedan dess har Tesla infört helt automatiska vindrutetorkare, som går igång när vindrutan har blivit blöt, och flyttat autopilotens kontroller till ratten. Och dessutom infört att autopiloten automatiskt anpassar hastigheten efter skyltarna. Allt som testerna klagade på har blivit rättat – även i de gamla bilarna som redan är ute på vägarna.
Så läser du någon testkörning av Tesla Model 3 som är äldre än en månad – tänk på att den är redan föråldrad!
TCS ett år sedan: Teslas rekordhöga aktiekurs
För ett år sedan passerade Teslas aktiekurs $300. Alla aktieanalytiker tyckte att kursen var alldeles för hög. Nu ett år senare ligger kursen i samma trakter igen. Nu tycker alla att kursen är alldeles för låg? Vissa har kort minne…
Ja det var en självklar uppdatering som äntligen kom! Jag har precis som du reflekterat över hur fort lite äldre recensioner av Model 3 blir gamla.
Nu är det bara WiFi-stöd som verkligen behövs.
Filhålning blev verkligen bättre. Även filbyte sker snabbare, fast bara om det inte närmar sig någon annan snabbare bil bakifrån- då väntar autopiloten tills den andra bilen är ca 5 m bakom och då byter fil direkt framför näsan på den snabbaste bilen… Tyvärr i Europa fortfarande läser den inte vägskyltar, konstig nog tycker jag eftersom hastighetsskyltar i USA är mer komplicerade än i Europa.
Det där med att AP2 läser av tillfälliga vägmarkeringar eller till och med trafikkoner ställer jag mig ytterst tveksam till. Är det nån här som har varit med om det själv eller är det bara videon som Tibor länkar till där påståendet kommer ifrån? AP2 har blivit bättre på att följa linjerna, men den har faktiskt blivit sämre på att se och följa vägen där det inte finns tydliga linjer. Förr kunde den även följa trottoarkanter eller andra tydliga avgränsningar mot vägbanan. Det funkar inte längre.
Vilken SW är det som är den senaste nu till model 3? Jag har 2018.10.5 och i den fungerar inte scrollhjulen för att öndra hastighet med eller ställa avståndet.
Varför används inte den rattspak som finns där till vindrutetorkaren? Eller det är kanske en växelväljare med tanke på att det är en amerikansk bil? Känns trafikosäkert att inte själv har full kontroll över vindrutetorkaren. De automatiska system jag testat funkar väl okej för det mesta men det finns alltid situationer då man snabbt vill torka rutan själv utan krångel. Det kan ju komma skit på rutan mitt i synfältet som inte täcks över sensorn där uppe, t.ex. slask från mötande lastbilar.
Kan ju också tycka man har snålat in på rattknappar. När jag kör känns rattknappar som det säkraste sättet att interagera med bilen (bortsett från autonoma system som sköter sig själv och fungerande röstkommandon).