Teslas autopilot silkeslen

Autopilot2

Det var redan i maj i fjol Elon Musk gick ut och sa att senaste versionen av autopilot är “smooth as silk”. Besvikna ägare höll dock inte riktigt med honom. Autopilot 2, med Teslas egen hård- och mjukvara var inte lika duktig att köra bilen som den äldre Autopilot 1 från Mobileye var. Undan för undan blev dock nya autopiloten bättre och bättre och mer kompetent. Men den betedde sig alltid mer “nervöst” än gamla systemet gjorde, bilarna kördes inte lika mjukt.

Stora förändringen kom så en vecka sedan, när Tesla släppte mjukvara 2018.10.4. Den nya mjukvaran gav bilen en markant bättre autopilot som följer vägen säkrare och styr bilen mjukare.

Nya autopiloten kan äntligen benämnas som bättre än den gamla. Våra medlemmar vittnar också om förbättringarna på forumet:

“Är grymt nöjd med 2018.10.4! Bilen känns överlag som den är mycket mer medveten om sin omgivning nu.”
“WOW! Det är helt otroligt vad stabil den blivit med den här uppdateringen.”
“Alla mina ”problemställen” på väg från jobbet har nu helt ersatts med perfekt AP-körning. Stor förbättring”
“Helt fantastisk uppdatering! Som natt och dag! Nu fungerar min AP2 bil klart bättre än min AP1 bil, tidigare var AP1 solklart bättre.”

Dessutom verkar även andra system som använder sig av kamerorna, som till exempel automatiska avbländningen av helljuset blivit mycket bättre.

Det är ett utav Teslas absoluta styrkor, att kunna uppdatera bilarnas mjukvara trådlöst. Nya finesser, förbättrade funktioner tillkommer inte enbart de nya bilarna som säljs idag utan även alla äldre redan sålda bilar. Ägare även till flera år gamla Teslor upplever att bilarna blir ständigt bättre och bättre. Som en av våra medlemmar sa “man är som ett barn på julafton minst 1 gång i månaden”.

För att undersöka hur autopiloten lyckats bli så mycket bättre har en ägare systematiskt gått runt bilen och tejpat över kamera efter kamera. Utmärkande för autopilot 2 är ju de extra kamerorna som har tillkommit som inte enbart tittar framåt i färdriktningen utan även ut mot sidorna. De extra kamerorna har inte använts hittills.

Men nya programvaran har aktiverat även de kamerorna nu. Hemligheten till minskade vinglet, att bilen behåller sin position mitt i filen även om sidolinjerna är bristfälliga är att programvaran har börjat använda även de kameror som tittar åt sidan.

Programvaran var även förvånansvärt robust för störningar från övertejpade kameror. Autopiloten fortsatte att fungera (dock naturligtvis med reducerad pålitlighet) även med flera täckta kameror. Det var först när alla kamerorna var täckta som systemet gav upp. De framåtriktade kamerorna fick han tejpa över med dubbla tejp för att helt stoppa autopiloten. Tydligen var tejpen inte helt ogenomskinlig, kamerorna betedde sig ungefär som när linsen blir skitig av damm. Lovande med tanke på slaskiga klimatet här i vårt land.

Inte nog med att nya autopiloten läser av hastighetsskyltarna och anpassar hastigheten efter dem och följer även slitna och ofullständiga vägmarkeringar – den vet också när den inte ska följa dem:

I ovan video följer bilen den tillfälliga omdirigeringen av trafiken med vägkoner. Riktigt riktigt imponerande!

 


TCS ett år sedan: Hur man INTE testar elbilar

Två journalister åkte iväg på en testrunda med elbilar. Resan blev så tråkig så de fick piffa upp berättelsen lite. Kanske lite för mycket. För att påvisa stolligheterna fick vi översätta deras artikel till bensinsvenska.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Teslas autopilot silkeslen

    1. Kjell S says:

      Det här med att läsa hastighetsskyltar stämmer tyvärr inte, den måste gå på GPS-data. Min bil gör ofta fel har jag märkt (alltså även efter senaste uppdateringen), extra dumt när farten är reducerad för vägbyggen och liknande.

      • Marcus says:

        Stämmer. Den läser inte av hastighetsskyltarna. Den ser inte heller bilar i andra filer och den kan inte se skillnaden mellan bilar, lastbilar och motorcyklar. Och den reagerar inte på fotgängare heller. Den är således fortfarande inte ikapp AP1. Köregenskaperna har kommit mycket nära AP1, men det finns fortfarande situationer som bara AP1 klarar av. Kom ihåg att AP2 inte kan låsa på framförvarande bil på samma sätt. AP1 kan klara mycket knepiga situationer tack vare denna förmåga.

    2. Ted says:

      Märks att det är utomlands när man kör i 70 genom ett villasamhälle.. 🙂
      I Sverige hade det varit 30 eller 40 haha

    Lämna ett svar