Tesla semi på turné

Tesla-Semi-St-Louis-Anheuser-Busch-brewery-sighting_2~01

Tesla åker runt till viktiga kunder och visar upp sin långtradar lastbil.

De har bland annat besökt Anheuser-Busch bryggeriet i St Luis, 330 mil från Teslas Fremont fabrik. Bryggeriet tillverkar bland annat ölen Budweiser och har förbeställt 40 av Teslas eldrivna långtradare.

Därifrån åkte de vidare till Dallas där de närvarade på ett event Pepsi hade. PepsiCo har förbeställt 100 långtradare från Tesla – till att börja med.

Lastbilarna har också siktats på motorvägar runt om i landet, och på Supercharger stationer. Det verkar att så länge de kör med tom last i alla fall kan de åka väldigt långt, och kan ladda på vanliga Supercharger stationer. När lastbilarna ska börja dra fullastade släp kommer de behöva kraftfullare Megacharger laddare.

De två lastbilarna har även siktats köra efter varandra i något som påminner om konvoj-moden Elon Musk pratat om. Chaffisen i långtradaren bakom den svarta ledarlastbilen verkade i alla fall vara väldigt avslappnad, dricka läsk och vinka till kameran. Avståndet mellan lastbilarna var nog lite för långt emellan för konvojkörning – den bakre lastbilen kanske gick helt enkelt bara på autopilot?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Tesla semi på turné

    1. Björn Fredriksson Möller says:

      Kör de fortfarande laster mellan Nevada och San Fransisco? Eller är det färdigtestat med släp nu?

      • Den körningen var mest en publicitetsstunt.

        • Björn Fredriksson Möller says:

          Snudd på en YAFFEC med andra ord? Först koncept-fordon, sedan beställningar, publicitetsstunt och kunduppvisningar. Sedan kanske tester och eventuellt produktion, eller har du hört mer om var de skall produceras?

          • Geni87 says:

            Det ryktas om att de ska produceras i Gigafactory 1, men det är bara rykten vad jag vet.

          • Filip says:

            De pratar iaf om vilka volymer de tror på. 100k/år. Det är lite mer än Mercedes lyxkoncept och även dyrare per bil 😉

            • Filip says:

              Jag visst men det är som sagt en mindre lastbil för stan. Den är absolut jättebra och säkert lika långt gången eller längre än Tesla semi men den kommer nog inte säljas i några 100k exemplar per år.

            • Geni87 says:

              Jojo, men du jämförde med Mercedes EQ S… 🙂 Elon pratar om 100k Semi per år, 4 år efter produktionsstart. Alltså 2024-2025 någon gång om man ska ha lite standardmarginaler för förseningar. Ser inte varför inte Mercan skulle kunna säljas i höga volymer vid samma tidpunkt, Volvo kommer ju med en liknande lastbil i år också. Om nu politikerna menar allvar med att förbättra luftkvaliteten i städer bör ju just distributionslastbilar och även bussar vara det första man elektrifierar… Hur som helst är det kul och bra att det blir elektrifiering även av godstransportsektorn. 🙂

            • Filip says:

              Ja ett var för att du skrev yaffec som jag tog den som exempel. Jag tror inte att efterfrågan kommer att vara tillräckligt stor. Jag tror att det kommer att bli för dålig räckvidd typ för högt pris. Mej jag har gärna fel!

            • Geni87 says:

              Jag har _aldrig_ skrivit YAFFEC, men jag förstår vad du menar. 😉

              Ja priset blir ju avgörande! Om de håller vad de lovar angående räckvidden så känns det fullt tillräckligt för en distributionslastbil. Blir spännande att se specen på Volvos variant när den släpps i Maj.

          • Nä, YAFFEC är konceptbilar.
            Teslas Semi är en prototyp.
            En YAFFEC konceptbil är bara en teknikdemonstrator som inte planeras någon tillverkning av. Oftast inte ens en teknikdemonstrator, bara ett tomt skal med ett uppdiktat datablad.
            En prototyp är en första testversion av ett fordon som tillverkaren planerar ska tillverkas sedan.

            • Björn Fredriksson Möller says:

              Var placerar sig Model Y på den skalan då? Planerad eller i alla fall kommunicerad tillverkning men ingen prototyp visad? Det verkar som att olika företag gör saker i olika ordning, eller?

    2. Filip says:

      Vad kan det tänkas att semin drar utan släp? Om en model x drar 2kWh/mil i 90km/h och semin drar tre gånger mer så blir det 6kWh/mil, hälften mot vad den drar med släp och fullastad? Aa det är nog rimligt om än något pessimistiskt. Jag har läst att prototypen ska vara 300-mile versionen. Den kommer alltså 600 miles eller 100 mil på en laddning! Sen behöver den ladda i 6h :D. 100 mil per dag och en övernattning vid Superchargern är väl perfekt? 🙂

    3. snulk7 says:

      Nu drar dom ju inte ett släp utan dom drar en trailer

    4. Pontus says:

      Vet att vi (Volvo truck US) skulle försöka köpa en men vi räknas väl inte som en viktig kund 🙂
      Jag vet att Tesla gick från att vara en oviktig prick i utkanten på konkurent tavlan här till att man nu tar dom på riktigt allvar.

    Lämna ett svar