En vit Tesla Model 3 med tyska registreringsskyltar har synts flera gånger runt om i Norge de senaste veckorna. Bilen är något av ett mysterium, ingen vet vem som äger bilen eller varför den är i Norge. Den har setts ladda vid Supercharger – vilket är faktiskt ganska konstigt. Om bilen skulle vara direktimporterad från USA skulle den inte kunna ladda på våra europeiska Superchargers då uttagen skiljer sig åt.
Ovan bild visar Tesla Model S ladduttag, men liknande skillnad finns även för Model X och kommande Model 3: till vänster syns uttaget Tesla använder i USA – amerikanska Superchargers passar i dem. Till höger syns att europeiska Teslor, europeiska Superchargers använder sig av ett helt annat uttag som är kompatibel med Typ2 standarden. Amerikanska Teslor kan därför inte ladda i Europa, på europeiska Supercharger stationer. Endast dem som är avsedda europeiska marknaden.
Än mer konstigt blir det när bilen nu har siktats ladda vid en publik CHAdeMO laddare i norska Oppdal också. Med en CHAdeMO adapter! Men Teslas CHAdeMO adapter fungerar ju endast med Model S och X – inte med Model 3?
Vad är det för bil som spökar i vårt grannland? Vissa gissar på att det är någon tysk biltillverkare som har köpt in en Tesla Model 3 och håller på att testa bilen innan den ska skruvas isär för undersökning. Men då skulle de inte kunnat lyckats ladda den på varken Superchargers eller CHAdeMO laddare, ty amerikanska versionen av bilen passar inte någon utav dessa.
Andra gissar på att det är Tesla själva som håller på att testa europeiska versionen av Model 3 innan den ska börja exporteras senare i år. Med ny laddkontakt passar bilen våra europeiska Superchargers – och med ny mjukvara klarar bilen även att använda CHAdeMO adaptern. Många gissar nämligen att anledningen till att Tesla Model 3 inte kan laddas mha CHAdeMO adaptern beror på ofärdig mjukvara som Tesla snart kommer fixa till i en framtida mjukvaruversion. Men varför är då bilen tyskskyltad och inte holländsk eller norsk?
Och om nu Tesla Model 3 har fått en experimentell mjukvara som tillåter bilen använda CHAdeMO adaptern – innebär det då att bilen inte kommer stödja CCS som många gissat/hoppats på?
Många frågetecken. Inga raka svar.
Än.
Teslan som snurrat i Norge är amerikansk enligt en Tesla-anställd. Pratade med den enda personen som jobbar med supercharger-reparation i Sverige och han sa att dom satt upp temporära amerikanska superladdare på utvalda Norska supercharger-områden. CHAdeMO är svårt att svara på, mest troligt test-mjukvara av Tesla.
Sa han något om när superchargerna i Sveg och Norrköping kommer upp?
Frågade inte om det tyvärr.
Jag skulle tippa på att det är denna hyrbil: https://www.facebook.com/AutovermietungArndt/posts/271973163344392?hc_location=ufi
Företaget som hyr ut den hävdar att de har adapter för europeisk supercharging. Att den laddar CHAdeMO däremot låter konstigt. Är det bekräftat att den faktiskt fick ström? Det kan ju varit ett misslyckat försök som bevittnades.
Den som fotar bilen, kan väl fråga föraren. De flesta Teslaförare brukar vara ovanligt trevliga och gladeligen svara på frågor.
Var har du läst det? Jag frågade dom och då sa dom att dom har en prototyp på Typ 1 till Typ 2 adapter. Vet dock inte om detta räknas eller kan användas för super charging.
Följ länken jag postade och läs kommentarerna. De skriver upprepade gånger att de har en adapter för supercharging.
https://uploads.disquscdn.com/images/b9d69c439ccbc72b968dd143040db4757ef9866f3be5f8c2abee778d1a3fc334.png
Dette er Tesla sin egen bil, er på gjennomreise i Norge. Har blitt observert en rekke steder i Norge, feks her utenfor Tesla Rud: https://www.youtube.com/watch?v=4YvUKp5gL1c
Det har snurrat frågor på Tesla 3:s FB grupper på hur och vem byter intagskontakt på Tesla. Kan vara en sån modifierad.