Elbilen var snabbare än vätgasbilen

Jag får börja dagens artikel med att be om ursäkt för att det inte blev några nyhetsartiklar varken i måndags eller i går. Efter historiska tävlingen ner till Frankfurt fick jag ju sätta mig i bilen och åka tillbaka hem igen. 160 mil resa ner, 5 timmars sömn, en hotellfrukost, sen 160 mil hem igen.

(lugn, på väg ner byttes vi av med fotografen att köra, på väg hem stannade jag och sov halvvägs)

Resizer_15680104791690

H2ELruttEn elbil och en vätgasbil åkte samtidigt från Stockholm. Vem skulle först komma fram till Frankfurt? En tävling på 160 mil, långa avstånd som brukar sägas vara vätgasbilars paradgren. Jag borde vara cool och hävda att jag visste det hela tiden men nej, jag är ärlig och erkänner att till och med jag blev förvånad över att jag vann söndagens tävling. Jag trodde ärligt de skulle köra om mig någonstans i höjd med Hamburg.

Istället kom jag i mål en timma före.

166 mil på drygt 18 timmar.

Tävlingen anordnades av tidningen Elbilen i Sverige, ni får läsa alla detaljer och analyser i deras nästa nummer. Deras Facebook-sida har många inlägg och sevärda videoklipp från resan.

Den Model S jag åkte med fick vi låna från svenska Tesla, en av de första exemplaren i Sverige med nya Raven motorn. Meningen var att vi skulle utnyttja dess lägre förbrukning och längre räckvidd. Men det som imponerade mest var faktiskt varken motorn eller räckvidden – utan nya luftfjädringen, ljudisoleringen och byggkvaliteten. Nya Tesla Model S känns mycket mer premium än förut! Mer om det i en kommande artikel sen.

Vätgasbilen Hyundai Nexo var tvungen att ta en omväg via Mariestad för där finns enda vätgasmacken på väg ner till Europa. Det var sträckan Stockholm-Jönköping som gav mig mitt försprång, att jag kunde åka raka vägen via E4. Sedan fick de också strul i Danmark, kom till ett vätgasmack som inte fungerade utan fick åka lång omväg till en annan.

- Jamenväntanuasså så där kan ni inte göra! är det nog några som skriker nu i falsett. Ni kan inte säga elbilen var bättre och vann, stackars vätgasbilen hade svårt att tanka, den var hindrad av dåligt utbyggt infrastruktur! Vänta bara tills det finns vätgasmackar överallt!

Japp, vi visste ju att hur vi än utformade tävlingen, vem som än vann, så skulle folk bli missnöjda. Men så här är det:

Vi visade hur det är att åka i verkliga världen. Idag.

Ja, det kan komma att ändra sig i framtiden. Ifall någon spelare bygger lika många och bra vätgasmackar i Sverige som det finns i Tyskland. (Kolla på kartan ovan: flaggorna visar vätgasmackar, punkter Superchargers.) Då kommer man även i vårt land kunna ladda lika snabbt som på de tyska mackarna, under 10 minuter. Och tänk om nån öppnar en sån mack inte i nån byhåla som råkar ha nån vätgas-eldsjäl utan på kommersiella grunder, längs E4-an.

Men Teslan var faktiskt lika mycket hindrad även den av sin infrastruktur! En Tesla Model 3 som laddar på V3 Superchargers kan toppa upp batterierna på 10 minuter istället för som vi fick traggla och vänta 30-40 minuter på “gammaldags” V2 Superchargers. (Som i teorin ger 150 kW. I teorin, ja. Men inte i verkligheten. Mer om även det i en kommande artikel.)

Både elbilen och vätgasbilen skulle kunnat ladda/tanka snabbare om de bara haft bättre infrastruktur.

Så vilken av dem som skulle vinna i framtiden, om båda hade optimala förutsättningar?

Svaret är nog “båda”. Båda el- och vätgasbilar kommer kunna erbjuda sina ägare bekväma, snabba långresor. Med jämförbara restider.

Vätgasbilar kan i teorin tankas på 5-10 minuter. Inte i Skandinavien än, inte i praktiken, men i Tyskland verkar det funka mycket bättre.

Elbilar närmar sig också liknande laddtider. Porsche med sin 800V laddteknik. Tesla med sin Supercharger V3. Medan gemene man fortfarande tror det tar timmar att ladda en elbil är laddstopp på 10 minuter nu fullt tekniskt möjligt om du bara stannar med rätt bil på rätt laddstation.

Fast om tjugo år du kanske sätter dig i en självkörande poddtaxi, blundar hårt och tänker på destinationen så kör den dig dit. Utan att du kommer ha en aning om ifall den är el-, vätgas-, biogas-, biodiesel- eller rentav fusionsdriven. Eller vem som egentligen äger den.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Stefan Larsson

    Jag tycker att utöver diskussionen om någon vinner med några minuter hit eller dit (nu råkade det förivsso bli en timme men det kan ju som sagt ändras i framtiden) borde man trycka mer på drivmedelskostnaden. Med tanke på den låga systemverkningsgraden för vätgas sett över hela energicykeln jämfört med el borde batteridrift vinna den kalkylen varje gång, och det borde intressera särskilt de som ofta åker långt och därmed gör av med mer drivmedel.

    • http://Top12.se Top 12

      Jag håller med. Att inte redovisa den ekonomiska sidan utan bara tid ( som visserligen också är pengar ) känns som att kasta bort tillfället att skriva en bra artikel som speglar ägandet av respektive produkt.

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        De aspekterna kommer vi ta upp i tidningsartikeln. Vätgasbilen drog 24 kronor milen på autobahn.
        https://www.facebook.com/elbilenisverige/photos/a.1609451622623176/2491055534462776/?type=3&theater

        • http://Top12.se Top 12

          Tack Tibor, den kommer många med mig vilja läsa. Så mycket nytt och så många fallgropar nu när bilen/transporter går in i en ny era. Mycket att lära sig som konsument och beslutsfattare. Tibor ditt fina arbete gör skillnad.

        • Stefan Larsson

          24 kronor milen enbart i drivmedel alltså?! Där tror jag det alternativet stendog…

        • Johan

          Intressant, enligt Vätgas Sverige kostar vätgasen ca 9 kr/mil. Låter som en glädjekalkyl mao.

          Edit:
          Läste nu i FB-inlägget att 24 kr/mil är vid 160 km/h. Hursomhelst verkar kalkylen för vätgasbilen vara enormt känslig för högre hastigheter. För batteribilen spelar det mindre roll om den drar dubbelt så mkt el eftersom el är billigt i jämförelse.

    • Hans L. Olofsson

      Vätgas har väl någon teoretisk kalkyl där den kan vinna, om det finns obegränsat med momentan energi som kan omsättas i lagringsbar gas, men inga möjligheter att skicka ut den energin på ett elnät. I övrigt håller jag med om att det känns mer kostnadseffektivt att inte ta omvägen via omvandlingen.

      • Peter S

        Tveksamt om bränsleceller i bilar lönar sig ens då, jag tror stationära bränsleceller, eller vanliga kombikraftverk drivna på vätgas, ofta blir effektivare totalt sett då man kan ta tillvara på spillvärmen och använda för t.ex. fjärrvärme.

  • Eldaria

    “kanske sätter dig i en självkörande poddtaxi, blundar hårt och tänker på destinationen så kör den dig dit.”
    Jag undrar hur det skulle gå att tänka så från Stockholm till Hamburg, eller för bilsemestern.

    • Pontus

      Gäller bara att man inte somnar och börjar drömma om någon annan destination :-)