Begagnade elbilar för under 100 tusen kronor

Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor

Under begagnatveckan tittar vi på vilka elbilar som finns på andrahandsmarknaden. I fyra artiklar kommer vi titta på olika prisklasser. Idag tittar vi på den allra billigaste prisklassen: går det att köpa en riktigt, riktigt billig elbil som ändå duger? Kan man köpa en elbil som kostar under hundra tusen kronor? Vågar man köpa en elbil som kostar under hundra tusen kronor?

Förvänta dig inga mirakel. Det är inga långfärdsvagnar du hittar för de pengarna. De elbilar du får för femsiffriga belopp är ofta 8-10 år gamla. På den tiden hade elbilar väldigt kort räckvidd. Under åren som gått har deras batterier blivit bara ännu sämre. Du ska vara glad om de ens klarar 8 mils räckvidd nuförtiden. De har ofta föråldrade snabbladdarkontakter som få nya snabbladdare stödjer – om de öht stödjer snabbladdning. På motorväg vill du inte köra snabbare än 90 km/h för då minskar deras redan minimala räckvidd snabbt.

Men låt oss vända på argumenten: behöver du en billig begagnad bil för jobbpendling eller lokala resor som inte dricker dyr soppa, som inte läcker dyr olja hela tiden, som inte behöver dyr kamremsbyte, eller nytt avgassystem eller koppling – då ska du köpa en begagnad elbil som är tyst, bekväm och billig i drift!

Att du ska råka ut för att batterierna lägger av och behöver bytas är ungefär lika stor risk för som att motorn rasar på en avgasbil. Men du ska vara medveten om att batteriernas kapacitet minskar med åren, och därmed räckvidden. Dessa elbilar hade kort räckvidd redan när de var nya, och den har minskat ännu mer sedan dess. Behöver du åka längre än 8 mil per dag ska du titta på andra alternativ. Men för korta resor är en billig begagnad elbil en driftsäker alternativ som är löjligt billig i drift.

De två toppvalen i kategorin under hundra tusen kronor är:

Nissan Leaf. Rymlig bil med lite udda utseende. Dess största nackdel är CHAdeMO laddkontakten som är en föråldrad standard få moderna snabbladdare stödjer idag. Laddar du bara hemma spelar det dock ingen större roll. Även laddning på publika laddstolpar går långsamt i och med att bilen endast stödjer enfas laddning. Men vill du ha en billig, rymlig pendlarbil och har max 4 mil till jobbet slår en begagnad Leaf det mesta i bilväg.

Tips! Du kan enkelt kolla upp batteridegraderingen: skalan bredvid batteristapeln till höger på instrumentpanelen har från början 12 små pluppar (10 vita 2 röda). I takt med att batterierna blir äldre och tappar kapacitet tappar även skalan pluppar. 12…11…10…9… köp inte bilen om den har färre än 9 pluppar kvar. Då har batteriet tappat 34% av sin kapacitet och räckvidden börjar bli löjligt kort.

 

Renault Zoe. Den var 2010-talets mest populära elbil, med rätta. Liten och smidig i stadstrafik, snyggare utseende än Leaf.

Varning för batterihyra! De flesta exemplar du hittar för under hundra tusen kronor har batterihyra. Du måste alltså betala 1000 kronor i månaden i hyra för batterierna, vilket ruinerar hela bilkalkylen. Slå istället till på de lite dyrare exemplaren med friköpta batterier. På de bilarna har förra ägaren köpt loss batterierna så du slipper betala en månadsavgift för att få köra bilen. De extra tusenlappar bilarna med friköpta batterier kostar sparar du snabbt igen när du slipper betala batterihyra.

En annan udda grej med dessa Zoe är att de har ingen snabbladdning. Bilarna har varken CHAdeMO eller CCS laddport utan enbart ett Typ2 kontakt. Men Zoe klarar att ladda med 22 kW via Typ2 kontakten (vilket få andra elbilar klarar) så hittar du en tillräckligt kraftfull 22 kW publik laddstolpe kan du ändå ladda bilens batterier i rekordfart. (Zoe fick snabbladdning först 2020 – de bilarna kostar dock mer än 100 tusen.)

Båda Nissan Leaf och Renault Zoe har kommit i många olika varianter under åren. Båda har fått allt större batterier och även genomgått facelift efter några år. Under hundra tusen hittar du dock endast de första, äldsta versionerna av bilarna med minsta batteristorleken.

 

Varning för: alla gamla elbilar med mindre än 20 kWh batterier. De hade alldeles för kort räckvidd redan som nya.

Glöm inte att: Pruta! Många privatpersoner och bilhandlare sitter på osålda elbilar med alldeles för höga priser.

Kontrollera att: Värmesystem och AC fungerar, och att laddsladd följer med. Fråga om det tillkommer batterihyra.

 

Boken Skaffa elbil är sprängfylld med goda råd inför elbilsköpet. Vad ska jag tänka på innan jag köper min elbil? Vilka fallgropar finns det när man köper en begagnad elbil? Hur mycket räckvidd behöver jag?

Dessa och massa andra frågor besvaras i utförliga, lättlästa kapitel. Köp den idag!

 

Läs nu del II i serien, begagnade elbilar för under 200 tusen kronor.

Bookmark the permalink.