Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor
I vår andra artikel i begagnatveckan ska vi titta på elbilar mellan 100 och 200 tusen kronor. I går såg vi att elbilar under 100 tusen kronor duger bara till lokal pendling. Får man bättre elbilar i segmentet 100 till 200 tusen kronor?
Ja här börjar flera intressanta elbilar dyka upp! Som duger även till lite längre resor, till andra städer i närheten.
I nedre delen av spannet, under 150 tusen kronor återfinner vi samma bilar vi nämnde i går: Nissan Leaf och Renault Zoe. Fast i nyare årsmodeller, med större batterier. Istället för tjugonågra kWh kan man få bilarna med dubbelt så stora batterier och därmed även dubbelt så lång räckvidd. Även Kia Soul EV är en intressant elbil för hundranågratusen kronor.
Man bör dock tänka igenom både en och två gånger innan man investerar i en Nissan Leaf eller Kia Soul EV då de har den föråldrade CHAdeMO laddstandarden vilket kan göra det svårt att hitta passande snabbladdare. Många nya snabbladdstationer byggs nu enbart med CCS laddare. Dessa bilar kan därmed duga för långa resor inom samma stad men inte för långresor till fjärran städer. Även om man hittar en CHAdeMO laddare finns det oftast bara en sådan per ställe och tänk om den är trasig eller upptagen?
Toppvalen i kategorin 100 till 200 tusen kronor är:
Trillingarna Volkswagen e-Up, Skoda Citigo och Seat Mii (samma bilmodell med tre olika märken på nosen). För runt 170 tusen kan man få en 3-4 år gammal elbil med 16-18 mils riktig räckvidd och CCS laddning. (Se dock upp med äldre e-Up som hade endast 18 kWh batterier. Det var först 2020 bilarna fick vettig räckvidd.) Tidningen Auto Motor & Sport utropade bilen som den billigaste nybilen att äga. Tänk dig då hur ekonomin blir ännu bättre med begagnatpriser.
MG ZS EV. Även den en ganska ny elbil, du kan få årsmodell 2020-2021 för strax under 200 tusen kronor. Gott om utrymme och 20 riktiga mils räckvidd. Ett udda värmesystem och avsaknaden av app drar dock ner betyget.
Hyundai Ioniq Electric. Elbilen som trotsar naturlagarna. Trots relativt små batterier på 28 kWh har den ändå imponerande 18-20 mils riktiga räckvidd. Fast dessa första Ioniq hade ingen app. Inte så kul att sätta sig i en iskall elbil på vintern, utan möjlighet att förvärma med app.
Avstå från: bilar med mindre än 30 kWh batterier. Vill någon ta mer än hundra tusen för dem har de satt alldeles för högt pris. (Förutom undantaget Hyundai Ioniq Electric.)
Se upp för: Renault Zoe som säljs med batterihyra! Du måste då betala runt tusen kronor i månaden för att hyra batterierna. Köp istället Zoe med friköpta batterier. De är lite dyrare men man slipper betala extra varje månad.
Glöm inte att: Pruta! Många privatpersoner och bilhandlare sitter på osålda elbilar med alldeles för höga priser.
Kontrollera att: Värmesystem och AC fungerar, och att laddsladd följer med. Fråga om det tillkommer batterihyra. Kolla om bilmodellen har mobilapp som man kan fjärrstarta värmen med på vintern. Det är otroligt skönt att slippa skrapa rutor och sätta sig i en iskall bil.
Boken Skaffa elbil är sprängfylld med goda råd inför elbilsköpet. Vad ska jag tänka på innan jag köper min elbil? Vilka fallgropar finns det när man köper en begagnad elbil? Hur mycket räckvidd behöver jag?
Dessa och massa andra frågor besvaras i utförliga, lättlästa kapitel. Köp den idag!
Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor
Pingback: Begagnade elbilar för under 400 tusen kronor – Tesla Club Sweden
Pingback: Begagnade elbilar för under 100 tusen kronor – Tesla Club Sweden
Pingback: Begagnade elbilar för under 300 tusen kronor – Tesla Club Sweden