MG ZS EV provkörd

MG_ZS_EV_snett

MG_framsateVi har fått låna elbilen MG ZS EV i några dagar för en grundlig provkörning och test.

MG ZS EV har inte mycket med engelska Morris Garage från 1924 att göra. Kinesiska biltillverkaren SAIC (Shanghai Automobile Industry Corporation) köpte rättigheterna för det ikoniska sexkantiga MG bilmärket år 2007. SAIC är ganska okänd i Sverige men är den sjunde största biltillverkaren i världen och levererar över sju miljoner bilar per år. MG ZS EV tillverkas i kinesiska Zhengzhou och var en av Kinas mest sålda elbilar i fjol.

Utifrån ser MG ZS EV ganska alldaglig ut. Ingen jättespännande design, inte ful heller, “ser inte ut som en elbil”. Många tycker utseendet påminner om Mazdas bilar, speciellt CX-30 pga den snarlika fronten.

MG_baksateInteriören är varm och ombonad. Den skålade förarstolen bjuder på förvånansvärt bra sittkomfort. Basmodellen har tygstolar med manuell kontroll, Luxury versionen konstläder med elmanövrering. Instrumentpanel, mittkonsol och dörrsidor är klädda med antingen konstläder eller plast med läderimitation. Interiören ser påkostad ut men tar man på ytorna bryts lite grand illusionen. Jämfört mot tex VW ID.3 är dock både materialval och detaljkänsla bättre i MG.

Baksätet är rymligt och bekvämt med bra sittställning. Tre personer får plats i bredd med bra huvud- och benutrymmen. Ett USB uttag finns, dock varken stolvärme eller luftblås.

Jämfört med Tesla Model Y är knäutrymmet mindre men på bredden får man mer plats.

Över huvud taget ger bilens interiör ett väldigt bra premium intryck.

MG_instrument

Instrumentpanelen har två stora analoga visare för hastighet och motoreffekt med en liten display emellan dem. Mittskärmen visar GPS karta, FM/DAB radio och inställningar. Den har även stöd för Android Auto och Apple CarPlay. GPS navigeringen har tydlig visning och röstinstruktioner. Men skärmen är tyvärr seg som sirap. Tar sekunder mellan tryck och att det händer något. Mittemellan framstolarna finns ett stort vred som väljer fram eller back. Ett tryck på den drar åt parkeringsbromsen.

Under mittskärmen finns kontrollreglagen för värmeanläggningen. Och den är nog bilens största Akilleshäl. MG ZS EV har AC men ingen temperaturautomatik. Du får manuellt vrida fram värme respektive kyla, kan inte ställa in 21 grader och låta bilen sköta regleringen.

MG_100

Som synes utlovar bilen 232 km räckvidd vid full laddning. (WLTP 263 km.) Batteriladdningen syns i botten av högra instrumentet. Man kan tyvärr inte se laddningen i procent. Av någon anledning tyckte kineserna det är viktigt att även visa 12 V batteriets spänning, man kan se den nere till vänster.

Graderingen till 220 km/h är överdrivet, MG ZS EV har 140 km/h i toppfart. 0-100 km/h tar 8.2 sekunder. Bilen är inget fartmonster men upplevs ändå pigg jämfört med förbränningsmotordrivna SUV-ar.

Litiumjonbatterierna är på 44.5 kWh, vattenkylda, tillverkade av CATL. De ligger under bottenplattan och ger en låg tyngdpunkt till bilen vilket ger bilen ganska goda köregenskaper trots SUV karossen. Fjädringen är mjuk och behaglig och sväljer ojämnheter och gupp i vägbanan effektivt. Ljudisoleringen är bra, det är tyst i kupén även på grov asfalt och hög hastighet. Ljudsystemet är adekvat dock utan någon tydlig bas. Byggkvaliteten är i topp, det kommer inga knarr från inredningen. Alla mina förutfattade meningar om “kinesisk cheapo-elbil” kom pinsamt på skam.

MG_bagage

Den manuella bagageluckan öppnar sig stort och avslöjar ett enormt bagageutrymme bakom på 448 L. Lastgolvet kan läggas på två olika höjd för maximal utrymme eller (någorlunda) plant lastgolv med fällda baksäten. Under golvet finns extra plats för laddkabel, däckreparationssats och liknande. På var sin sida finns förvaringsfack med lastnät.

MG_falld

Fäller man baksätena får man ett ännu större lastutrymme. Ryggstöden går inte att fälla helt plant men det verkade som att man eventuellt skulle kunna montera loss dem ganska enkelt. Vi försökte dock inte ge oss på det. Det finns tyvärr ingen dragkrok.

MG_nofrunk

Under motorhuven finns det gott om plats. Tyvärr utnyttjade inte MG det utrymmet men någon tredjepartsleverantör skulle kunna ta fram en rymlig frunklåda dit som skulle rymma både en och annan laddsladd. Bilen saknar värmepump.

Euro-NCAP har krocktestat MG ZS EV och gav den fem stjärnor i betyg.

MG_laddlucka

CCS laddkontakten är under en lucka i nosen. Vi är lite oroliga hur den kommer att fungera på vintern när hela nosen är full med snömodd.

Tyvärr finns det varken ladd- eller värme timer och man kan inte ställa laddnivå heller. Laddning startar så snart man stoppar i sladden och laddar alltid fullt till 100%. Det finns ingen app heller. När jag laddade med Teslas laddbox fick jag låsa bilen och trycka på reset-knappen på laddaren för att få igång laddningen.

Charge curves - MG ZS EV

Max laddeffekt ligger på 76 kW fast den dalar snabbt med laddnivån. Inbyggda laddaren är på 6.6 kW. Helt OK med tanke på batteristorleken. Under vår testperiod laddade vi bilen hemma på nätterna och kunde sedan åka dagens alla åkturer utan att behöva jaga laddstolpar på stan.

Men för att testa en längre åktur laddade jag bilen full och tog en sväng till Taxinge slotts enorma kakbord med familjen. Bilen fullsatt med fem personer, 15 grader ute och lätt duggregn. Sträckan Stockholm-Strängnäs-Enköping-Stockholm är på 20 mil med en tredjedel 70-väg, en tredjedel 90-väg och resten 110 motorväg. Vid start lovade instrumentpanelens display oss 232 km i räckvidd. 202 km senare fanns det 23 km kvar. Snittförbrukningen hamnade på 1,86 kWh per mil. Baserat på 110-sträckans förbrukning skulle en full laddning ha räckt till drygt 18 mils motorvärgskörning.

MG_Pilot

Det som överraskade mest under den åkturen var bilens höga utrustningsnivå: adaptiv farthållare, skyltavläsning, filhållningsassistans, avåkningsskydd, autobroms är standard på alla MG ZS EV. Luxury modellen toppar dessutom med döda vinkeln varnare och varning för korsande trafik. Finesser som flera andra betydligt dyrare elbilar saknar. Avåkningsskyddet är alltid på och styr varsamt tillbaka om man råkar komma för nära kanten utan att störa själva styrkänslan. Slår man på MG Pilot klarar bilen hålla sig mitt i filen och följa trafikrytmen – i alla fall på motorväg med tydliga filmarkeringar.

Här har vi billigaste elbilen från Kina som har en jämförbar autopilot mot den första versionen Tesla introducerade 2015. På den tiden var det en världssensation – nu får man snudd på samma funktionalitet här. Sedan dess har ju Teslas autopilot utvecklats och blivit mycket bättre men det är glädjande att se även billiga bilar nu följa i fotspåren. Och samtidigt undrar man hur europeiska biltillverkare kan släppa mycket dyrare elbilar idag utan den funktionen?

“It’s a no-brainer”

För nu kommer vi till det mest sensationella med MG ZS EV: priset. Den kostar från 339 900 kronor innan elbilsbonus. Luxury versionen 20 000 kronor extra. De första bilarna hade en introduktionserbjudande på privatleasing för 1990 kronor i månaden. Inte undra på att försäljningen slog rekord! Nu är årets bilar i stort sett slutsålda, beställer man en MG ZS EV idag får man vänta till nästa år på leverans. (Eller jaga runt bland bilhallarna på landet, det finns fortfarande några enstaka bilar kvar hos dem.)

MG_ZS_EV_profil

MG ZS EV är en väldigt bra elbil. Och för 270 tusen efter elbilsbonus en otroligt bra elbil! Jag har suttit i dubbelt så dyra elbilar som varit inte ens i närheten när det gäller bekvämlighet, storlek och utrustningsnivå.

Visst har bilen nackdelar. Korta räckvidden, värmesystemet, mittskärmen. Men man får häpnadsväckande mycket bil för pengarna!

Jag tog med MG ZS EV till Tesla Club Swedens veckomöte på Brostugan. Många var intresserade, ville provsitta, provköra. Alla tyckte efteråt att “wow den här kommer de sälja massor av”.

Många Teslaägare är på jakt efter en annan, enklare, billigare elbil. Man har Teslan som primär bil i familjen, och till långresor. Men man vill ha en elbil till, till frun eller mannen att pendla till jobbet med, skjutsa barnen till aktiviteter och åka och storhandla. En sådan elbil behöver inte ha jättelång räckvidd, men ska vara stor, säker och rymlig. Och helst billig också. Till det passar MG ZS EV perfekt!

Tagged , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • martinot

    Bra att det kommer billiga elbilar. Kan dock inte komma ifrån att denna känns som en budget fossilbil från 15 år bak i tiden.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Med autopilot?

      Det enda som känns budget och gammalt och som var ett idiotbeslut från deras sida var värmeanläggningen. Allt annat är faktiskt toppen. Sega mittskärmar finns tyvärr i många moderna bilar också.

      • martinot

        Upplevde även infotainment som det tog mig minst 10 år tillbaka i tiden. Kändes ganska omodernt även för en bil i denna prisklassen.

  • tom69

    Får preliminärt våran om 2veckor(beställde början juni). Köpte utan att ha provkört vilket kändes som en gambling.. men verkar ju inte vara så pjåkig ändå så duger säkert för att skjutsa ungar och till/från jobb
    Ska finnas dragkrok dock bara för 75kg last, vi kunde lägga till en för 333 per månad men beställer från annat håll
    till halva priset. Cykelhållare funkar men går ej dra släp

  • skebokvarnsv

    UK kör konstant defog och medelvärme på AC:n, de behöver inget annat.

  • Erik Åslund

    Termostat, och möjlighet till fjärrstyrning och schemaläggning av laddning och temp borde inte kosta mer att implementera från början än att det skulle göra hela bilen några få tusenlappar dyrare. Helt bisarrt att spara in på just de detaljerna.

    Just laddning är väl lätt att styra utifrån för den som vill, men det är en klar fördel om bilen kan erbjuda saker som att vänta med att laddas till off peak, och att bara ladda till 80% när man inte behöver mer.

    Att behöva slå på värmen i bilen känns stenålder. Avsaknad av värmepump för uppvärmning gör dock att man inte förlorar något direkt på att ha ett annat värmesystem med direktverkande el när man har tillgång till det, förutom smidighet.

    Men om man kan leva med de bristerna, och att den inte är direkt praktisk för långresor, samt att eventuell dragkrok bara får ta 75 kg, så verkar det vara en fantastisk bil för pengarna. 270 000:- efter avdragen bonus, kan jämföras med vad som är den billigaste nya volvon jag hittar på volvos hemsida, som är XC40 med klenaste bensinmotorn, som börjar på 284 000:-