VW ID.3 1ST

ID3_1st

Volkswagen har ställt ut sin elbil ID.3 i deras Showroom på Hamngatan i Stockholm och vi passade naturligtvis på att titta och känna på den.

Utifrån påminner ID.3 om Volkswagen Golf i både storlek och form. Utställningsbilen hade 20 tums aerodynamiska fälgar (och badade i blått ljus som drev kameror galna, ursäkta bildkvaliteten).

ID3_fram

Framdörrarna är stora och välkomnande, insteget är enkelt. På golvet skymtar de fyndiga “Play” och “Pause” pedalerna för gas och broms. Stolarna är sådär. Inte överdrivet bekväma men inte helt obekväma heller. Med lite trixande på motorstyrknapparna på sidorna av framstolarna kan man hitta bekväm körställning. Ratten är dock inte motorjusterbar, man lossar en stor spak för att kunna justera rattens position i höjd- och djupled. Framstolarna hade en särskild massageknapp – men i ärlighetens namn trodde jag först att de inte fungerade, man fick känna efter ganska mycket för att märka deras effekt.

ID3_ratt

Volkswagen ID.3 ger tyvärr en väldigt spartansk upplevelse. Klonkig hårdplast överallt. Jag måste tyvärr säga att bilen känns väldigt “billig”. Inte lika illa som Chevrolet Bolt, men definitivt inte sedvanlig “Volkswagen-klass”. Om detta är toppmodellen – hur kommer de billigare versionerna att vara? Förvaringsutrymmet mellan framsätena förstärker budget-intrycket med ruggad hårdplast och lastnät med gummiband. Armstöden mellan framstolarna är pinnsmala och konstigt placerade. Bilens inre ger intrycket att kunna spolas av med högtrycksspruta. Nu tycker säkert många att det var väldigt hårda ord från min sida men jag försöker bara återge veritabla chocken jag upplevde när jag första gången satte mig bakom ratten (även den av obekväm hårdplast).

ID3_mittskarm

Mittskärmen verkar ha de sedvanliga funktionerna en elbil ska ha. Tyvärr var “tändningen” inte påslagen på demobilen så vi kunde inte se instrumenteringen bakom ratten eller bläddra i menyerna i mittskärmen. Under skärmen finns det några -åter igen- ganska spartanska tryckknappar utformade som bara målade symboler på en plan yta. Samma sak med “knapparna” som styr bla ljus till vänster om ratten.

ID3_HUD

ID.3 har även en head-up display som verkar bli bilens pièce de résistance då den verkar komma täcka stora delar av framrutan. Glöm en liten plastskiva som nån projicerar hastigheten på – den kommer projicera bilder direkt på framrutan. Tyvärr fick vi inte se den i aktion så vi får tro bilden från Volkswagens hemsida så länge.

ID3_bak

Baksätena är trevliga med bra sittkomfort för två, i nödfall tre vuxna. Dörrarna klonkig hårdplast även här – men ett armstöd kan fällas ner från ryggstödet i mitten och det finns två USB-C kontakt att ladda sina mobiler från. Gott om knä- och fotutrymme men knappt någon centimeter mellan huvudet och taket. Fartgupp kommer bli kännbara. Sitthöjden är däremot snäppet bättre än brukligt i elbilars baksäten. Utställningsbilen hade stort panoramatak som är tillval.

ID3_bagage

Lastutrymmet ungefär som brukligt i Volkswagen Golf klass bilar. Som synes fungerar armstödet i mitten av baksätet även som genomlastningslucka. Lyfter man på golvet i bagageutrymmet avslöjas ett golv till ca 10 cm längre ner. Hela bottenplattan av lastgolvet går att lyfta ut, den verkar mest vara där för att få till ett plant lastgolv om ryggstödet fälls framåt. Det egentliga lastgolvet kan sedan öppnas upp i bakkant och där under hittar man ett litet utrymme på kanske 80x20x20 cm som skulle kunna rymma laddkablar – förutom i toppmodellen där halva utrymmet stjäls av gissningsvis subwoofern till ljudsystemet. Bakluckan öppnas manuellt, ej motorstyrt och har ganska litet bakfönster med enorm spoiler ovanför, ungefär som äldre Nissan Leaf brukade ha. En intressant detalj är att bakljusen följer inte med upp utan bakluckan är utskuren så de passar in i hål när man stänger den.

ID3_motorrum

Under “motorhuven” är det trångt och “mekaniskt” som i avgasbilar. Ingen frunk – trots att man hittar så pass mycket luft mellan komponenterna att Volkswagens ingenjörer skulle kunnat fått till en om de bara möblerat om lite. Inga fejkade topplock som i e-Golf i alla fall. Till höger skymtar en stor röd “kill switch” som vi undrar om de bara finns i prototypbilen eller kommer finnas i alla ID.3?

Enligt säljare på plats kommer Volkswagen ID.3 börja levereras nästa sommar – som “massleverans”, många bilar på en gång, inte mjukstart. Fabriken har redan körts igång och svenska kunder ska kunna designa sina förbeställda bilar i början av nästa år.

I framtiden kommer Volkswagen erbjuda tre olika batteristorlekar på VW ID.3. Den kommer kunna fås med 45, 58 och 77 kWh batterier som ska kunna ge 33, 42 respektive 55 mils WLTP räckvidd.

Första modellen ID.3 1ST som nu lanseras har mittenstorleken 58 kWh batterier och 42 mils räckvidd. (Volkswagen anger användbara kapaciteten på batterierna, bilens totala batterikapacitet är 62 kWh.) Den kommer komma i tre olika utrustningsnivåer Base, Plus och Max där billigaste Base kommer kosta från “under 410.000 kr” enligt Volkswagens hemsida. Vi vet inte än hur mycket tillvalspaketen Plus (med bla backkamera och mittkonsol) och Max (med bla head-up display, ljudsystem och panoramatak) kommer kosta.

Alla tre utrustningsnivåer av ID.3 1ST får samma acceleration 0-100 km/h på 7.5 sekunder. De kommer även alla ha filhållningsassistent, 100 kW snabbladdning, mobilapp och värmepump. Ingen dragkrok dock.

Sammanfattningsvis måste vi ändå berömma Volkswagen för sin ID.3 elbil. Vänjer man sig vid materialvalet kan den bli en riktigt trevlig familjebil. Volkswagen har gett alla möjliga krystade förklaringar varför bilen heter ID.3 men vi vet ju alla varifrån trean i namnet kommer, vilken elbil de vill positionera sig mot. Nuvarande billigaste SR+ versionen av Tesla Model 3 kostar visserligen 140 tusen kronor mer men känns betydligt “lyxigare” inuti. Bilarna har så gott som identiska räckvidd och även om ID.3 är mindre “sportig” på pappret kommer den ändå vara piggare än de flesta avgasbilar. Tesla har sitt Supercharger nätverk – Volkswagen erbjuder ett års gratis laddning på IONITY och andra laddnätverk. Innan vi vet priserna på Plus och Max utrustningspaketen är det svårt att jämföra bilarnas tekniska finesser – det blir intressant att se head-up displayen in action.

Så länge jag tittade enbart på fotografier av VW ID.3 tyckte jag att den var en mycket imponerande utmanare till Tesla Model 3 – nu när jag har provsuttit har det nog sjunkit till en “stark” utmanare. Prisskillnaden är dock tillräckligt stor för att övertyga många att satsa på “Volks-elektrowagen” framför amerikansk framtidsbil. Och så ska det vara, egentligen. Vi behöver alla slags elbilar. Sportiga, futuristiska lika mycket som mer “down-to-earth” spartanska.

Skaffa dig din egen uppfattning! ID.3 står kvar i Volkswagen Showroom i Stockholm fram tom 14 december (öppet 10-19, lördag 10-16) därefter ska den ut på “Sverigeturné” och visas upp i Malmö (16 dec), Göteborg (17 dec), Jönköping (18 dec), Örebro (19 dec), Västerås (20 dec), Gävle (21 dec), och i Mall of Scandinavia i Stockholm (22-29 dec).

 


VW ID.3Tidigare artiklar om Volkswagen ID.3:
Volkswagen ID.3 eventet
Volkselektrowagen
Volkswagens Gigafabrik
VW omorganiserar
50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva

Tagged . Bookmark the permalink.