VW ID.3 1ST

ID3_1st

Volkswagen har ställt ut sin elbil ID.3 i deras Showroom på Hamngatan i Stockholm och vi passade naturligtvis på att titta och känna på den.

Utifrån påminner ID.3 om Volkswagen Golf i både storlek och form. Utställningsbilen hade 20 tums aerodynamiska fälgar (och badade i blått ljus som drev kameror galna, ursäkta bildkvaliteten).

ID3_fram

Framdörrarna är stora och välkomnande, insteget är enkelt. På golvet skymtar de fyndiga “Play” och “Pause” pedalerna för gas och broms. Stolarna är sådär. Inte överdrivet bekväma men inte helt obekväma heller. Med lite trixande på motorstyrknapparna på sidorna av framstolarna kan man hitta bekväm körställning. Ratten är dock inte motorjusterbar, man lossar en stor spak för att kunna justera rattens position i höjd- och djupled. Framstolarna hade en särskild massageknapp – men i ärlighetens namn trodde jag först att de inte fungerade, man fick känna efter ganska mycket för att märka deras effekt.

ID3_ratt

Volkswagen ID.3 ger tyvärr en väldigt spartansk upplevelse. Klonkig hårdplast överallt. Jag måste tyvärr säga att bilen känns väldigt “billig”. Inte lika illa som Chevrolet Bolt, men definitivt inte sedvanlig “Volkswagen-klass”. Om detta är toppmodellen – hur kommer de billigare versionerna att vara? Förvaringsutrymmet mellan framsätena förstärker budget-intrycket med ruggad hårdplast och lastnät med gummiband. Armstöden mellan framstolarna är pinnsmala och konstigt placerade. Bilens inre ger intrycket att kunna spolas av med högtrycksspruta. Nu tycker säkert många att det var väldigt hårda ord från min sida men jag försöker bara återge veritabla chocken jag upplevde när jag första gången satte mig bakom ratten (även den av obekväm hårdplast).

ID3_mittskarm

Mittskärmen verkar ha de sedvanliga funktionerna en elbil ska ha. Tyvärr var “tändningen” inte påslagen på demobilen så vi kunde inte se instrumenteringen bakom ratten eller bläddra i menyerna i mittskärmen. Under skärmen finns det några -åter igen- ganska spartanska tryckknappar utformade som bara målade symboler på en plan yta. Samma sak med “knapparna” som styr bla ljus till vänster om ratten.

ID3_HUD

ID.3 har även en head-up display som verkar bli bilens pièce de résistance då den verkar komma täcka stora delar av framrutan. Glöm en liten plastskiva som nån projicerar hastigheten på – den kommer projicera bilder direkt på framrutan. Tyvärr fick vi inte se den i aktion så vi får tro bilden från Volkswagens hemsida så länge.

ID3_bak

Baksätena är trevliga med bra sittkomfort för två, i nödfall tre vuxna. Dörrarna klonkig hårdplast även här – men ett armstöd kan fällas ner från ryggstödet i mitten och det finns två USB-C kontakt att ladda sina mobiler från. Gott om knä- och fotutrymme men knappt någon centimeter mellan huvudet och taket. Fartgupp kommer bli kännbara. Sitthöjden är däremot snäppet bättre än brukligt i elbilars baksäten. Utställningsbilen hade stort panoramatak som är tillval.

ID3_bagage

Lastutrymmet ungefär som brukligt i Volkswagen Golf klass bilar. Som synes fungerar armstödet i mitten av baksätet även som genomlastningslucka. Lyfter man på golvet i bagageutrymmet avslöjas ett golv till ca 10 cm längre ner. Hela bottenplattan av lastgolvet går att lyfta ut, den verkar mest vara där för att få till ett plant lastgolv om ryggstödet fälls framåt. Det egentliga lastgolvet kan sedan öppnas upp i bakkant och där under hittar man ett litet utrymme på kanske 80x20x20 cm som skulle kunna rymma laddkablar – förutom i toppmodellen där halva utrymmet stjäls av gissningsvis subwoofern till ljudsystemet. Bakluckan öppnas manuellt, ej motorstyrt och har ganska litet bakfönster med enorm spoiler ovanför, ungefär som äldre Nissan Leaf brukade ha. En intressant detalj är att bakljusen följer inte med upp utan bakluckan är utskuren så de passar in i hål när man stänger den.

ID3_motorrum

Under “motorhuven” är det trångt och “mekaniskt” som i avgasbilar. Ingen frunk – trots att man hittar så pass mycket luft mellan komponenterna att Volkswagens ingenjörer skulle kunnat fått till en om de bara möblerat om lite. Inga fejkade topplock som i e-Golf i alla fall. Till höger skymtar en stor röd “kill switch” som vi undrar om de bara finns i prototypbilen eller kommer finnas i alla ID.3?

Enligt säljare på plats kommer Volkswagen ID.3 börja levereras nästa sommar – som “massleverans”, många bilar på en gång, inte mjukstart. Fabriken har redan körts igång och svenska kunder ska kunna designa sina förbeställda bilar i början av nästa år.

I framtiden kommer Volkswagen erbjuda tre olika batteristorlekar på VW ID.3. Den kommer kunna fås med 45, 58 och 77 kWh batterier som ska kunna ge 33, 42 respektive 55 mils WLTP räckvidd.

Första modellen ID.3 1ST som nu lanseras har mittenstorleken 58 kWh batterier och 42 mils räckvidd. (Volkswagen anger användbara kapaciteten på batterierna, bilens totala batterikapacitet är 62 kWh.) Den kommer komma i tre olika utrustningsnivåer Base, Plus och Max där billigaste Base kommer kosta från “under 410.000 kr” enligt Volkswagens hemsida. Vi vet inte än hur mycket tillvalspaketen Plus (med bla backkamera och mittkonsol) och Max (med bla head-up display, ljudsystem och panoramatak) kommer kosta.

Alla tre utrustningsnivåer av ID.3 1ST får samma acceleration 0-100 km/h på 7.5 sekunder. De kommer även alla ha filhållningsassistent, 100 kW snabbladdning, mobilapp och värmepump. Ingen dragkrok dock.

Sammanfattningsvis måste vi ändå berömma Volkswagen för sin ID.3 elbil. Vänjer man sig vid materialvalet kan den bli en riktigt trevlig familjebil. Volkswagen har gett alla möjliga krystade förklaringar varför bilen heter ID.3 men vi vet ju alla varifrån trean i namnet kommer, vilken elbil de vill positionera sig mot. Nuvarande billigaste SR+ versionen av Tesla Model 3 kostar visserligen 140 tusen kronor mer men känns betydligt “lyxigare” inuti. Bilarna har så gott som identiska räckvidd och även om ID.3 är mindre “sportig” på pappret kommer den ändå vara piggare än de flesta avgasbilar. Tesla har sitt Supercharger nätverk – Volkswagen erbjuder ett års gratis laddning på IONITY och andra laddnätverk. Innan vi vet priserna på Plus och Max utrustningspaketen är det svårt att jämföra bilarnas tekniska finesser – det blir intressant att se head-up displayen in action.

Så länge jag tittade enbart på fotografier av VW ID.3 tyckte jag att den var en mycket imponerande utmanare till Tesla Model 3 – nu när jag har provsuttit har det nog sjunkit till en “stark” utmanare. Prisskillnaden är dock tillräckligt stor för att övertyga många att satsa på “Volks-elektrowagen” framför amerikansk framtidsbil. Och så ska det vara, egentligen. Vi behöver alla slags elbilar. Sportiga, futuristiska lika mycket som mer “down-to-earth” spartanska.

Skaffa dig din egen uppfattning! ID.3 står kvar i Volkswagen Showroom i Stockholm fram tom 14 december (öppet 10-19, lördag 10-16) därefter ska den ut på “Sverigeturné” och visas upp i Malmö (16 dec), Göteborg (17 dec), Jönköping (18 dec), Örebro (19 dec), Västerås (20 dec), Gävle (21 dec), och i Mall of Scandinavia i Stockholm (22-29 dec).

 


VW ID.3Tidigare artiklar om Volkswagen ID.3:
Volkswagen ID.3 eventet
Volkselektrowagen
Volkswagens Gigafabrik
VW omorganiserar
50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 19 Responses to VW ID.3 1ST

    1. Kristofer says:

      Min spontana tanke är att ID.3 borde varit en Seat. Leon är lite sportigare, tuffare och plastigare än Golf. Men ja, VW är ju ett starkare varumärke och mer lämpat för masslansering.

      Det ska bli intressant att se Seat el-Born.

    2. Björn Forslund says:

      Jag ser inget problem med att den är plastig, bara priset sätts därefter. Och med det menar jag en bit under 350k för grundmodellen. Skulle nog säga 300k för mig personligen.

      • Håller med, att en Dacia är plastig är OK, men folk vill nog ha mer “bil” för 400 tusen. Att snåla in på materialkvaliteten i ratten är höjden av dumsnålhet anser jag. Åtminstone de ytor man ofta tar i bör vara premium även om resten av bilen är hårdplast.

        • Marcus says:

          Vi kör en snart 2 år gammal e-Golf och vi hade egentligen tänkt att byta upp oss till en ID.3. Men samtidigt behöver vi inte mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder och vi är mycket nöjda med den. Kvalitetskänslan är topp och den har mycket utrustning dessutom. Jag har ännu inte haft möjlighet att känna på en ID.3 i verkligheten, men efter allt jag har läst så verkar den snarare bli ett nerbyte jämfört med en Golf. Om man bortser från räckvidden, men den är som sagt inte relevant för oss. Vi kommer nog att behålla e-Golfen ett tag till.

          • Johan says:

            Känner du till att cupen är rymligare än passat`s och att den gör 0-100 på 7,5s? Det o mycket annat gör den väldigt mycket mer attraktiv än e-golfen.

            • Marcus says:

              Vi är två personer, och jag upplever inte Golfen som trång eller liten. Om ID.3 hade erbjudit mer bagagevolym än Golfen, eller om den hade kunnat fås med dragkrok, hade den varit mer intressant.
              Prestandan i e-Golfen tycker jag är bra. Det är ingen raket, men den duger för våra behov.

            • Johan says:

              Id3 har allt e-golfen har plus Massa mer till samma pris, så varför välja e-golfen då? Kroken borde väl komma i en kommande version, har e-golfen krok?

            • Marcus says:

              Samma pris lär det knappast bli. Och grejen är att vi redan har en e-Golf och jag tycker inte att ID.3 är så pass mycket bättre att det skulle motivera ett byte.

            • jeccou says:

              Golfen har en helt annan känsla i inredningen (en eftergift för att få ned priset enligt VW på plats) och åtminstone för mig bättre stolar och sitthöjd i baksätet. Ingen krok på Golf, men ID3 kommer så småningom med nåt slags lasthållare som tål 75 kilo snarare än en riktig krok.

            • Orgoror says:

              ID3 har större bagagevolym än e-golf. Jag står själv och väger mellan dem två. Hoppas att en del av ”plastigheten” försvinner på produktionsbilen, för vad jag kan utläsa av texten var bilen en av prototyperna.

            • Johan says:

              E golfen börjar på 400k 23mil wltp, id3 börjar på under 350k för 33 mil wltp

            • Marcus says:

              Under 350k? Det är väl i bästa fall en optimistisk gissning, eller var kommer denna prisuppgift ifrån? För övrigt tycker jag inte att man får bedöma en elbil enbart utifrån dess räckvidd. Jag vet att det görs hela tiden, men det kan bli ganska fel. En e-Golf är även i grundutförande mycket välutrustad. Kvalitetskänslan är som sagt på premiumnivå, inget känns billigt eller plastigt. Räckvidden på ungefär 20 mil räcker med god marginal för våra behov. Vi behöver inte mer. Så sett är det svårt att motivera köpet av en ID.3. Den ger mig inget mervärde som jag ser det, inget jag saknar i e-Golfen. Däremot finns en risk att dess plastiga och “billiga” look får mig att känna att vi har bytt ner oss. Jag behåller e-Golfen några år till, det finns i nuläget ingen anledning att byta.

            • Johan says:

              https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id-familjen/id3.html?adchan=sem&gclid=EAIaIQobChMIvp21y4G95gIVWKWaCh3i6gpGEAAYASAAEgIOEPD_BwE

              Har du sett/upplevt själv att den är plastig?

              its price-to-quality ratio seems excellent, especially compared to Renault Zoé (a reference on the market) and the Tesla Model 3. Låter ju ganska ok.

              https://www.androidpit.com/volkswagen-id-3-hands-on

            • jeccou says:

              Den är inte lika fin invändig som en Golf, men inte heller Japan-katastrofal. Kändes som en Polo, tycker jag, och jag skulle kunna leva med det. Det retar mig mer att de inte går Volvo-vägen och köper mjukvara från nån som vet vad de gör utan ska utveckla själva. Det jag har i min bil nu är ärligt talat pinsamt dåligt och jag litar inte på att det nya blir bättre.

            • jeccou says:

              På Hamngatan lovade VW ”under 350 kkr för lilla batteriet och under 410 för mellanbatteriet, före bidraget”. Däremot vägrade säga ens flaska om stora batteriet.

            • jeccou says:

              Stämmer 23 mil på Golfen? Jag fick ut 27-28 i somras, men WLTP kanske inkluderar vinter och då stämmer det betydligt bättre.

            • jeccou says:

              Jag var på Hamngatan och tvivlar starkt att ID3 är rymligare än Passat annat än möjligen på nåt enstaka mått nånstans. Min känsla var åtminstone verkligen inte den, även om ID3 var rymlig för storleken. Dessutom känns Golfen elbilskvick där det räknas, även om 0-100 går halvtrögt.

    3. Orgoror says:

      Nu har jag varit och klämt på bilen själv och upplevde den inte så plastig. Ratten kändes som en ratt känns efter att 100K personer klämt på den. Dock förstod jag inte vitsen med de rackliga armstöden. Jag hade föredragit en grövre mittkonsol att vila armen på. Jag blev klart positivt överraskad.

    Lämna ett svar