Volkswagens nya chef Herbert Diess meddelar att han omorganiserar företaget och skapar en egen avdelning som enbart ska utveckla elbilar.
Största problemet etablerade biltillverkare annars har är att de stora kunskaper de besitter i motorkonstruktion, avgassystem, växellådor, koppling, mm är oanvändbara när det gäller elbilar. De största och viktigaste avdelningarna inom koncernen lämnas utanför när elbilar ska utvecklas – samtidigt som för elbilar vitala områden som batterier och motorer tvingas de leja ut till externa aktörer.
Det är därför GM Bolt ibland skämtsamt kallas för “LG Bolt” med tanke på att det är koreanska företagsjätten LG som har utvecklat och kommer tillverka bilens batterier, motor och hela drivlina – General Motors bara bygger bilens kaross.
Volkswagen verkar nu försöka gå en annan väg och utveckla kompletta elbilar. De har säkert lärt sig en hel del av sina framgångsrika e-Up och e-Golf modeller – men verkar nu friskt sno idéer från Tesla Motors också.
Volkswagen har släppt en hel del information om sin nya konceptbil BUDD-e som visades upp på CES mässan för en månad sedan. Bland annat bilder som visar dess bottenplatta med batterierna och motorn.
Tittar man på batteripacket och bakre motorns och drivkretsarnas placering kan man tydligt se att Volkswagen har anammat Tesla Motors uppmaning “all our patents are belong to you“. Utformningen är en blåkopia av Tesla Model S bottenplatta. Det är tydligt att det är inte enbart Audi som har plockat isär Teslabilar. Framme faller de tyvärr fortfarande i “motorrums”-fällan, dvs att de kan lugnt ockupera utrymmet under “motorhuven” med elmotor och drivkretsar. Tesla Motors har ansträngt sig så att man hittar ett användbart bagageutrymme där, inte ett virrvarr av komponenter.
BUDD-e är första nya elbilen baserad på nya bottenplattan Volkswagen kallar för Modular Electric Toolkit (förkortat MEB av någon anledning) – vi kan kalla den för “Copy-paste” 😉
Enligt Volkswagens pressrelease är MEB den nya bottenplattan som deras nya elbilsavdelning har tagit fram och som deras framtida elbilar kommer baseras på. De kallar den revolutionerande – naturligtvis utan att med ett enda ord nämna Tesla.
När Tesla Motors släppte alla sina patent fria hoppades de på att fler tillverkare skulle därmed våga utveckla dugliga elbilar. Med fler tillverkare skulle övergången till ett hållbart samhälle gå snabbare. Volkswagen verkar nu ha slagit in sig på den vägen och tagit första steget i Teslas fotspår.
Med liknande drivlina, liknande arkitektur uppstår dessutom möjligheten till liknande laddning också. I pressreleaset pratar Volkswagen om 80% laddning inom 30 minuter – vilket skulle behöva laddeffekt i storleksordning som endast Superchargers kan leverera idag. Vi kan bara hoppas att Volkswagens ingenjörer även har kopierat de patent Tesla har som möjliggör extremt snabb laddning via Superchargers. Ingen annan av dagens elbilar klarar av att ta emot så hög laddeffekt som Tesla Motors bilar. Om Volkswagens framtida elbilar klarar av det och ledningen är modig nog att samarbeta med Tesla Motors kring laddstationerna kan Volkswagens framtida elbilar laddas vid Supercharger-stationerna. De tekniska förutsättningarna verkar iaf vara på plats. Det skulle medföra en vinn-vinn situation där VW säljer fler bilar pga tillgången till Superchargers i hela Europa – och Tesla Motors får in pengar till utbyggnaden och driften av ännu fler Superchargers.
TCS ett år sedan: Så trimmar man en elmotor
I fjol hände det flera gånger att Tesla Motors släppte nya programvaror som fick bilarna att prestera bättre. Många undrade hur man kan öka en elmotors prestanda genom att ladda ner ny programvara? Av ren händelse har undertecknad hållit på med sånt arbete förut, så jag kunde förklara.
MEB = Modularer Elektrischer Baukasten, är min gissning
Japp, skulle precis till att skriva det. Eller snarare Modularer Elektrifizierungsbaukasten. I linje med MQB = Modularer Querbaukasten och MLB = Modularer Längsbaukasten.
Med tanke på att Audi har presenterat planer på att bygga ett nät av snabbladdare på 150 kW så antar jag att det ör det Volkswagen planerar att använda och chansen att Volkswagen då skulle gå till Tesla är extremt liten tyvärr.
Det är inte planer Audi har presenterat utan visioner. De skulle vilja ha ett nät av snabbladdare, de vet bara inte vem som ska bygga den åt dem.
Ja jag tror också att det är rätt osannolikt att någon av de större biltillverkarna kommer samarbeta med Tesla kring laddstationer.
Många verkar se laddinfrastrukturen som ett stort hinder för elbilar och som en av Teslas stora konkurrensfördelar, men jag kan inte riktigt hålla med. Om det stämmer att en supercharger kostar mellan 100 000 och 300 000 dollar och det finns drygt 500 stycken så blir det ju en totalkostnad på i storleksordningen 50-200 miljoner dollar. Inte direkt kaffepengar, men när en ny bilmodell kan kosta över en miljard dollar att ta fram så borde det vara rätt enkelt för vilken som helst av de större biltillverkarna att snabbt matcha Teslas nätverk om/när de verkligen bestämmer sig för att göra en ordentlig satsning på elbilar.
Tänk efter lite här…
När VWs diesel gate skandal rullade ut, var Elon Musk tidig med att ge VW lite andrum. “Låt inte VW använda pengar på att rensa upp efter sin skandal. Skadan (utsläppen) är redan skedd. Tvinga istället VW att använda pengarna på att utveckla bilar med ‘Zero Emission'”.
Kan det vara så att VW och Tesla redan har ett framtida samarbete på gång? Om VW kan använda Teslas existerande nätverk av SuperChargers, skulle de få en flygande start på sin försäljning av nya elbilar. De skulle dessutom rida på den goodwill och status som Tesla byggt upp under åren.
Nissan och BMW har påbörjat planer på ett eget nätverk av snabbladdare i USA.
http://www.dailykos.com/story/2015/12/26/1462954/-Nissan-BMW-rolling-out-electric-car-charging-network
VW är inte med på detta.
– Jag håller det för högst sannolikt att VW kan samarbeta med Tesla.
– Vad tror du?