Den första Tesla Model X har setts i Europa! Fast den lär inte synas fler gånger…
Tesla Motors har inte börjat leverera Model X till Europa än. Knappt ens till USA. Men den senaste månaden har de levererat Signature Series modeller av Model X till amerikanska kunder.
Uppenbart har en av de amerikanska kunderna varit en bulvan för ett tyskt bilföretag och bilen har så snart den har levererats packats i container och skeppats över oceanen till Tyskland. Vilket tyskt bilföretag? Bilens registreringsskylt börjar på IN vilket avslöjar tyska staden Ingolstadt som registreringsort – Audis högkvarter 😉
Det fanns en video på Instagram uppe som ovanstående bild är tagen ifrån, den videon är sedan dess borttagen. Vi får hoppas att personen fick bra betalt från Audi för det…
Fler videos på bilen lär inte komma då den är väl redan i småbitar nu, med tyska ingenjörer böjda över de olika delarna inhämtandes “inspiration” som det så fint heter. Fast i just Tesla Motors fall behöver de inte ens bekymra sig över några patentintrång. Vi får hoppas att Audis ingenjörer hittar tillräckligt mycket “inspiration” så de kan utveckla en egen duglig elbil i framtiden, så de slipper bli omkullsprungna.
Möjligtvis kan det komma fler videos om bilen i framtiden igen, om Audi lyckas sätta ihop den igen. Fordchefen Mark Fields sa en gång om Tesla Model S: “We drove it. We took it apart. We put it back together and we drove it again.”
Och det går en vandringssägen om en Tesla Model S som någon försökte ladda vid en tysk Supercharger i närheten av München. Bilens förare försökte förtvivlat stoppa in sladden i bilen men lyckades inte. En annan Teslaägare såg hans problem och försökte hjälpa till. Till hans stora förvåning var det inte europeisk laddkontakt det var på Teslan utan den amerikanska!
Plötsligt blev andra föraren väldigt förtegen om exakt hur han fick tag på en amerikansk Tesla i Europa. Efter ett långt samtal framkom det dock att han jobbar på ett stort känt tyskt bilföretag och han fick bilen som lånebil. 😯
Biltillverkaren direktimporterade bilen när Model S precis släppts. De köpte den i USA (innan Model S gick att köpa i Europa) stoppade den i en container och skeppade den till sin utvecklingsavdelning där bilen skruvades isär för undersökning. När de var färdiga och skruvat ihop bilen igen hamnade den som lånebil i deras bilflotta. Och en som lånade bilen beslöt sig för att testa det där med Super-snabbladdning…
Att de importerar en bil kan jag förstå, det som jag inte är riktigt med på är hur man kan registrera en sådan bil som inte är typad för EU marknad,
Åtminstone i Sverige kan man registrera fordon med enskilt godkännande. Antagligen har de liknande regler i Tyskland, och antagligen har Audi inte några problem med att få ett sådant godkännande hos det lokala bilregisterkontoret.
Är inte insatt hur det fungerar, har bara hört mardröms historier om importerade bilar som inte fanns i sverige sedan innan, fast det kanske är lättare för biltillverkare
Det är nog inga större problem för en större biltillverkare. Dom måste ju även köra runt en massa med sina egna kommande modeller långt innan dom är klara eller typgodkända.
Det är standard procedure i branschen. När jag jobbade på (edit: åt, var konsult) Volvo i samband med att de byggde XC90 (första generationen) så fanns det både X5 och lite udda amerikanska bilar på lånebilsparkeringen. Alla hade varit i bitar och inspekterats noga, bilarna brukade ställas ut för allmän beskådan strax utanför en av matsalarna..
Det var kul att prata med de som t.ex. jobbade med att designa tanklock eller reservhjulsbaljor och se vad de snöade in på.