Länet med störst andel nyregistrerade Supermiljöbilar

Jämtland

Av alla nyregistrerade bilar i Sverige i fjol var ca 2.5% laddbara. Elbilar och laddhybrider, med gemensam beteckning Supermiljöbilar. Ett län stack dock ut från Bilswedens årsstatistik med nästan dubbelt så hög andel nya Supermiljöbilar än resten av riket: av alla bilar registrerade i Jämtland år 2015 var hela 4.6% laddbara!

jamtland_140Det överraskande resultatet omkullkastar mångas förutfattade meningar. Att elbilar och laddhybrider skulle vara ett storstadsfenomen. Att på glesbygden med sina långa avstånd duger inte elbilar. Att svenska vintern i norra Sverige och fjällen skulle “knäcka” elbilarna. Att glesbygdsbor föredrar fossilbilar.

Tittar man på uppladdning.nu inser man också orsaken till varför just Jämtland fick högsta andelen Supermiljöbilar av alla glesbygdslän. Mitt igenom länet sträcker sig riksväg E14, även kallad “Green Highway” med sina dussintals laddstationer, varav 6 snabbladdare. Jämtlands läns största stad Östersund uppvisar imponerande 102 laddstolpar på 44,000 invånare.

Jämtlands län visar att laddbara bilar är lösningen för Sveriges framtid, även på glesbygden. Eller snarare framför allt på glesbygden, med tanke på den utbredda mackdöden i Sverige. Många gårdar ligger miltals ifrån närmsta bensinmack – men de kan ladda sina bilar bekvämt hemma från vägguttaget.

Jämtland bevisar att det som framför allt behövs för att få folk att våga köpa laddbara bilar är ett utbyggt nät av laddstationer. Kan folk ladda sina bilar hemma, och har de möjlighet att kunna ladda dem även om de har åkt till nästa stad också, vågar de ta steget över till laddbart. Vi hoppas att fler län följer deras exempel.

 


Januari i år blev betydligt lugnare för Tesla Motors i Sverige än december månad var. Endast 19 Tesla Model S levererades till lyckliga ägare enligt Bilsweden, att jämföras mot 172 månaden innan. Nissan och Renault gjorde dock stark månad, med 47 Leaf och 34 Zoe levererade.

 

Tagged . Bookmark the permalink.