Tesla Model S 85 dagar är räknade?

Canada_70_90

En trotjänare kan vara på väg till graven. Tesla Motors mest sålda bilmodell Model S med 85 kWh batteriet håller av allt att döma på att fasas ut. Tittar man på Tesla Motors Kanadensiska hemsida kan man sedan en vecka tillbaka endast beställa Model S med 70 eller 90 kWh stora batteripack. Bilen kan ej längre beställas med de 85 kWh batteripack som länge har varit många kunders förstahandsval.

Anledningen till utfasningen är förstås den relativt lilla skillnaden mellan 85 och 90 kWh batteripacken som fortfarande kan väljas i Sverige tex. Genom att minska på antal olika bilmodeller minskas logistiken.

Det har länge pratats om att storleksskillnaden i batterikapacitet mellan 85 och 90 kWh är alldeles för liten för att berättiga till två olika beställbara modeller. Många köpare av speciellt P85D beställde även batteriuppgraderingen till P90D.

Tesla Motors tog steget ut och avskaffade modellerna med 85 kWh batterierna – men endast i Kanada. Resten av världen kan fortfarande beställa Model S med 85 kWh batterier. Varför endast Kanada vet vi inte, men vi kommer inte bli förvånade om samma ändring införs även i resten av världen.

I och med att 90 kWh batterierna endast erbjöds till fyrhjulsdrivna Model S kan man mycket riktigt inte välja bakhjulsdrivna Teslor längre med 90 kWh batterier. Faktum är att det finns bara endast en enda bakhjulsdriven modell kvar på Kanadensiska beställningssidan: Tesla Model S 70. Alla andra modeller är fyrhjulsdrivna.

På så sätt har Tesla Motors fått ner antalet modeller från 8 till 5.

(Än så länge) valbara modeller i Sverige: 70, 70D, 85, 85D, P85D, 90D, P90D, P90D

Valbara modeller i Kanada: 70, 70D, 90D, P90D, P90D.

Näst sist i raden är performance-modellen av Tesla Model S (den sista understrukna är ludicrous modellen). Vi undrar om inte den modellen kommer bli nästa att försvinna – för vem vill köpa en prestandamodell av Tesla Model S utan att gå “all in” och få löjligt mycket prestanda?

Tagged , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Danni Efraim

    Att man tar bort 85-atlernativet känns inte så konstigt. Ingen kommer gråta blod över att “tvingas” välja 90 kWh istället. Man förlorar inget på det förutom lite pengar, en relativt sett ganska liten summa, och alla har ju nytta av ett större batteri. Men att man inte kan välja en bakhjulsdriven bil med större batteri tror jag en del kommer knorra över. En del föredrar ju köregenskaperna och den större frunken hos RWD-modellen såpass att de inte skulle välja AWD ens om det inte kostade extra, och tycker inte att AWD är värt den rätt stora merkostnaden.

  • Björn Forslund

    Finns väl en möjlighet att just borttagandet av 90’n utan AWD gäller endast Kanada. Där lär väl de flesta ändå välja just AWD. Kan tänka mig att det i så fall blir samma i Norge.

    • vigge50

      Nä, även här i Sverige så tog de för ett tag sedan bort möjligheten att välja 90 utan fyrhjulsdrift.

      • Björn Forslund

        Ok, ja det handlar väl om statistik får man anta. Gäller förresten även USA ser jag.

  • Olle Öberg

    Hmm, hoppas att de lägger till ett alternativ för bakhjulsdrift kombinerat med 90-batteriet!
    Vore tråkigt om man bara kan få bakhjulsdrift i kombination med dålig räckvidd!

  • taliz

    Dom jonglerar rätt mycket med olika modeller.
    I början fanns ju tex 70 endast med AWD.

    Kan undra vad dom baserar modellutbudet på.

  • Daniel schelin

    Nu har svenska 85:an försvunnit