Volkswagens nya chef Herbert Diess har satt som mål för företaget att utveckla en elbil lika banbrytande som VW Golf var. “En folkvagn för den digitala eran” som han kallar den. Utvecklingen av bilen sägs redan ha påbörjats, den kommer att basera sig på Volkswagens nya bottenplatta för elbilar MEB (Modular Electric Toolkit).
Bilen beräknas släppas år 2019 och kommer att ha en räckvidd på över 30 mil till en “överkomlig prislapp” (vi känner igen receptet från Tesla Model 3 och Chevrolet Bolt). Bilen förväntas bli snäppet större än VW Golf utanpå och rejält rymligare inuti, tack vare nya bottenplattan som liksom Tesla Model S har batterierna i bottenplattan under kupén och små elmotorer vid drivaxlarna. Första bilderna på MEB-bottenplattan tyder dock på att framtida VW-elbilsägare inte kan hoppas på någon frunk – utrymmet under “motorhuven” på bilarna är upptagen av elektronik.
Hela Volkswagen håller på att omorganiseras i nya “post-skandal” eran, med en helt ny avdelning som enbart ska ta fram elbilar. Företaget utnyttjar krisen till att pånyttfödas. Förutom framtida kommande elbilsmodeller ryktas det även om att dagens VW e-Golf ska få radikalt större batterier, med över 30 mils räckvidd som resultat. Kanske framåt år 2018.
Elon Musk verkar alltså ha nått sitt mål att ruska om bland de traditionella biltillverkarna. Volkswagens kris med avgasfusket kan ha kommit vid lämpligaste möjliga tidpunkt – hela företaget kan ha insett att istället för att fuska kan de satsa på nya teknologin som har kommit tillräckligt långt ner i pris för att kunna införas. Andra biltillverkare som inte haft samma kris är kanske inte lika benägna att styra om sin kurs lika radikalt, vilket kan straffa sig i längden.
Skandalen med avgasfusket kan komma bli det bästa som har hänt Volkswagen på länge.
TCS ett år sedan: Volkswagen “Model X”
Alla Volkswagens försök till elbilar har inte varit lika framgångsrika. För ett år sedan visades konceptbilen Giugiaro Clipper upp på Bilsalongen i Genève. Bilen var en snöplig försök till att ta fram en eldriven SUV med tydliga blinkningar till Tesla Model S. Clipper hade till exempel måsvingedörrar och saxdörrar. Men slutresultatet blev så dåligt så Volkswagen till slut inte ens ville sätta sitt eget märke på den.
Jag fattar inte var Tesla lyckas gömma sin elektronik, när alla andra verkar behöva utnyttja hela motorutrymmet.