Otäck krasch

Krasch_1

En av våra medlemmar har tyvärr utsatt sin Tesla Model S för det ultimata provet. Vi fick ett mejl från dem med otäcka bilder.

I ca 120 km/h krockade de först med en annan bil och sedan med vägräcket. De träffade den andra bilens nos från sidan så våldsamt att dess motor bokstavligen slets loss. Den ligger till höger i bilden ovan, bakom den bortslitna motorhuven. Resten av bilens nos ligger i småbitar utspridda på vägen. Tack vare att krocken träffade den bilen så långt framme och från sidan överlevde dess passagerare.

Krasch_4

Sedan krockade Teslan med full fart med vägräcket, som var ett dubbelräcke och flyttade hela räcket åt sidan 30-50 cm. Tack vare Tesla Model S starka sidostolpe var det ändå samma utrymme mellan förarsättet och dörren som innan olyckan.

“Att vi överlevde är helt otroligt och att vi bara fick mindre skador är ännu mer otroligt” berättar de, “Vi är lite möra men annars helt utan större skador, vi hade även två hundar i backluckan som också klarade sig med bara blåmärken. Alla krockzoner och säkerhets system har fungerat excellent.”

De hade yrsel och blåmärken men kunde själv öppna dörrarna och stiga ur bilen. Föraren fick sys med några stygn i armen och passageraren fick en sprucken revben av säkerhetsbältet.

Tesla Model S fungerade oklanderligt: trots de dubbla våldsamma smällarna först mot bilen och sedan mot vägräcket trycktes ingenting in i kupén invändigt. Dörrarna kunde öppnas och det fanns inga som helst tendenser att något skulle börja brinna.

“Du kan hälsa alla att vi har nu provat säkerhetssystemet så ingen mer behöver göra det 🙂 “

Krasch_3

“Just nu älskar vi Elon Musk lite extra för att han har skapat denna underbara bil inte bara att köra med utan även att krocka med. Det är ju en sak att den klarar att krockas med i en krockmaskin och något helt annat i verkligheten, vi fick dessutom två krockar efter varandra.” avslutar de mejlet de skickade oss med de otäcka krockbilderna.

 

Ja, det är en sak att läsa om Tesla Model S oklanderliga resultat med 5 stjärnor i artificiella krockprov hos både Euro-NCAP och NHTSA. Att läsa om att batteripacket i kombination med förstärkta sidostolpen gör att Tesla Model S klarar sidoimpakt-testerna åtta gånger bättre än Volvo S60. Men en helt annan sak att med livet i behåll kunna stiga ur bilen efter en dubbelkrasch i 120 km/h.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 16 Responses to Otäck krasch

    1. Lasse Larsson says:

      Fy fanken va otäckt. Tur att alla klarade sig nästan oskadda. Jag personligen avstår gärna för ytterliga tester av Teslans säkerhetssystem, det räcker med detta bevis.

    2. Kingsthrone says:

      Det intressanta är ju att även om Teslan är bland de säkraste bilar att åka i, så gör den en eventuell krock mildare även mot de i den andra bilen på grund av Teslans givmilda krockzon. Människor i båda bilarna får en längre deccelerationssträcka på grund av det.

    3. JH says:

      120km i timmen? Det där ser inte riktigt ut som en sådan väg… .:-) Glad att alla klarade sig!

      • Axel Svensson says:

        Vet inget om vägen eller olyckan men 60+60 blir 120 km/h.

        • Mange_A says:

          Nu är jag iofs ingen Einstein, men att köra 60 km/h & frontalkrocka med ett annat fordon som har samma vikt eller mindre som sin egen bil borde vara långt ifrån samma krafter som att köra in i ett berg i 120 km/h.

          “NHTSA – New Car Assessment Program (NCAP), Frontal Test:

          Crash test dummies representing an average-sized adult male and a small-sized adult female are placed in the driver and front passenger seats, respectively, and are secured with seat belts. Vehicles are crashed into a fixed barrier at 35 mph (56.3km/h), which is equivalent to a head-on collision between two similar vehicles each moving at 35 mph.”

          https://www.youtube.com/watch?v=dz2FMfv-CSc

          • Axel Svensson says:

            Vad gäller effekten för passagerarna i den ena bilen så stämmer detta men nu är det inte en stillastående bergvägg mot en bil i rörelse utan två bilar i rörelse vilket betyder att systemet har mer energi vilket leder till större skada. Bägge bilarna (under förutsättning att de väger detsamma vilket de inte gör antagligen) kommer ju få samma skador och kraschen är alltså dubbelt så stor gentemot en krasch mot en bergvägg.

            Dock känner jag inte till något om olyckan så det är bara hypotetiskt.

            • Mange_A says:

              Läste du “NHTSA – New Car Assessment Program (NCAP)” sista rad jag kopierade in?

              “Vehicles are crashed into a fixed barrier at 35 mph (56.3km/h), which is equivalent to a head-on collision between two similar vehicles each moving at 35 mph”

              Krockar du med 2 identiska bilar som väger lika mycket & kör i samma hastighet i en frontkollision så ska skadorna bli lika stora på din bil som om du kör i samma hastighet in i en bergvägg.

              Jag håller med dig i att det låter konstigt & jag skulle köpa ditt resonemang om det inte vore för att proffsen som jobbar med/på NHTSA – New Car Assessment Program (NCAP) säger att vi tänker fel.

            • Axel Svensson says:

              Jag läste det och håller med om det men det gäller ju bara den ena bilen precis som jag skrev i min första mening. Momentförändringen är den samma men när det är två bilar istället för en bil och en bergvägg är energin dubbelt så stor och bägge bilar utsätts för samma effekt som en bil mot en bergvägg. Effekten blir alltså dubbelt så stor vid frontalkrock mellan två bilar gentemot en bil och en bergvägg. Jag har ingenstans sagt att NHTSA har fel, tvärt om men i detta fall är det två bilar som är inblandade och inte en bil och en bergvägg. Skadorna blir alltså som att två bilar kör in i var sin bergvägg, dvs dubbelt så stor.

            • Gurkan says:

              Fast en bergvägg har inga deformationszoner vilket en mötande bil har…

            • Pontus says:

              Den mötandes deformationszoner går ju åt till den mötande bilen.

            • Virt says:

              Ja – men den större totala kraften fördelas ju på båda bilarna, så för den enskilda bilen är det fortfarande som att köra in i en bergvägg i den hastighet den håller, om man bortser från eventuell skillnad i vikt och skillnaden i hur deformationszonerna fungerar.

    4. Mats Lindholm says:

      Skönt att alla klarade sig så bra. Ser väldigt otäckt ut.

    5. Dennis says:

      Undrar hur olyckan har gått till? Ser ut som att det kanske är en omkörning som har gått snett?

    6. Kim says:

      Var inträffade olyckan? Sverige?

    7. Någon som lekt med autopiloten kanske?

    Lämna ett svar