Förvånansvärt många Teslaägare är omedvetna om bilens ruttplanerare.
Istället för att försöka gissa eller sväva i ovisshet över om bilens laddning räcker hela vägen man vill åka kan man be bilens navigator om hjälp.
Grundregeln är: ska du åka långt – slå in ditt resmål i bilens navigator!
Tesla Model S navigator räknar nämligen då ut inte bara lämpligaste färdväg du ska ta, utan även hur mycket batteriladdning som kommer gå åt till färden.
Bilens förbrukning varierar ju med omgivningstemperatur, topografin (uppförs- och nerförsbackar), hastighet, mm. Alla dessa variabler tar navigatorn med i beräkningarna, inklusive även hur mycket el andra Teslor som har åkt samma sträcka har gjort av med. Det enda som inte räknas med tyvärr är regn, snöslask och med eller motvind, som ju också påverkar.
Om ditt resmål inte kan nås med nuvarande laddning planeras det automatiskt in ett stopp på lämplig Supercharger laddstation längs vägen – bilen räknar till och med ut hur länge du ska behöva stanna och ladda för att sedan ha tillräckligt med laddning i batterierna för fortsatt färd. När bilen har laddat tillräckligt plingar det till i mobilappen.
Efter att bilen har räknat ut lämplig rutt till ditt resmål slå sedan på energimätarens tripp-visning. Energimätaren är ikonen mitt uppe på mittskärmen, precis under Tesla-T-t. Välj sedan Trip fliken. Där kan du se redan innan avfärd bilens gissning av hur mycket energi som kommer gå åt under färden. På en gång kan man då se hur mycket batteriladdning man kommer ha när man har kommit fram. Under färden sedan kommer så bilens originalgissning visas som en grå linje så man kan jämföra hur bra bilen gissade mot hur det blev. För det mesta brukar bilen gissa ganska bra, med kanske 5-10% felmarginal. Efter ett tag lär sig bilen även blyhalten i din gasfot.
Ruttplaneraren var det som skulle eliminera räckviddsångesten enligt Elon Musk när den lanserades i fjol. Första versionen av den var tyvärr ganska så buggig, vilket avskräckte många från att använda den. Men med senare releaser som skickades ut till bilarna i år har den blivit ett fantastiskt hjälpmedel. Du slipper gissa, du slipper vara orolig när du redan innan avfärd kan se om laddningen kommer räcka hela vägen.
Så nästa gång du ska åka långt: sluta gissa, slå in ditt resmål i navigatorn!
Praktiska tips:
Ladda gärna 5-10 minuter extra än vad ruttplaneraren säger på vintern, så du är beredd på högre förbrukning pga snöslask och liknande som planeraren tyvärr fortfarande inte räknar med.
Om ruttplaneraren märker att du inte kommer kunna nå fram till din destination tipsar den dig om att sänka farten (bästa sättet att förlänga alla elbilars räckvidd). Visst låter det bra, men vissa av våra medlemmar tipsar om att avbryt då navigeringen och slå in ditt resmål igen – efter en omräkning kan bilen då inse att du behöver kanske inte sänka farten i alla fall. Vissa har råkat ut för att de sänkt farten – och kom fram till målet med väldigt god marginal.
För de andra som har en elbil som inte är Tesla kan man använda sig av http://egotrip.se/ som också är en ruttplanerare.
Problemet är snarare att navigatorn mitt under resan väljer att visa att man skall åka tillbaka till föregående SC och ladda igen för att komma vidare… Även fast ruttplaneraren valde att skicka iväg dig därifrån till en början. Ja, jag vet att man kan tvinga den framåt men det är lite kul när man åker från (tex) Jung till Arboga att den föreslår en omväg…. VIA KARLSTAD för att ladda på den SC. 🙂
detta bör vara fixat efter senaste uppdateringen…
Tror det när jag ser det. 🙂
“Om ditt resmål inte kan nås med nuvarande laddning planeras det automatiskt in ett stopp på lämplig Supercharger laddstation längs vägen – bilen räknar till och med ut hur länge du ska behöva stanna och ladda för att sedan ha tillräckligt med laddning i batterierna för fortsatt färd. När bilen har laddat tillräckligt plingar det till i mobilappen.”
– Hur får man detta att fungera? Att bara slå in destinationen gjorde ingenting med SuC. Bilen varnade flera gånger om att jag behövde sänka hastigheten, och sen sa den att jag inte kan komma fram utan att ladda. Ingenstans framgick det att jag skulle in på SuC eller hur länge jag skulle stå där, det fick jag lista ut själv.