Enligt BilSweden levererades det 37 Tesla Model S till lyckliga kunder under Februari månad i år. Leveranssiffrorna är klart lägre än vad de var i slutet av fjolåret, men Model S lyckades ändå bli mest sålda elbilen i Sverige i Februari också, iom att Nissan levererade endast 36 Leaf. Därmed finns det 1329 Tesla Model S i Sverige – vi uppdaterar vår statistiksida.
Trots att Tesla Motors VD Elon Musk har lovat sluta jaga kvartalssiffror märks det ändå att sista månaden i varje kvartal skeppas det massor av bilar till Europa, sedan kommer det ofta en-två månaders stiltje innan nästa kvartalsrusch. Redan nu i början av Mars märker vi på Tesla Club Sweden fler nya ägare som anmäler sina Teslor till oss än tidigare i år.
Just nu har vi 498 registrerade Teslaägare i Tesla Club Sweden – vem kommer bli nr 500? Dessutom har vi nära 1,400 entusiast-medlemmar. Tesla Club Sweden är Sveriges största märkesklubb för elbilar.
Har du en Tesla Model S (äger eller leasar, själv eller via firman spelar ingen roll) anmäl då den till oss! Då får du tillgång till VIP-avdelningen på vårt forum som endast registrerade Teslaägare har tillgång till!
Planerar du köpa en Tesla men har frågor är du välkommen att ställa dem på vårt forum – och få svar från hundratals Teslaägare!
Planerar du köpa en Tesla bör du dessutom skynda dig. Enligt rykten på forumet förbereder sig Tesla Motors höja bilarnas pris igen, för att kompensera den höga dollarkursen. Tesla Motors har höjt bilarnas pris undan för undan så länge dollarkursen steg under de senaste två åren. Nu verkar dollarkursen ha stabiliserat sig – men iom att Tesla alltid var steget efter kursen med sina prishöjningar behöver de göra en sista prisjustering innan de är “ikapp” dollarkursen så att säga. Ett tips är att reserverar du bilen nu får den den till dagens lägre pris även om du slutför köpet först efter prishöjningen.
Jag tror inte det har så mycket med kvartalssiffrorna som sagt. tittar på man på hela logistik linjen (med start i bygg skede) så byggs den på västra sidan av usa. Skall skeppas över usa, paketeras på båt och skeppas till europa för avlastning, förtullning och slutmontering och slutleverans till sverige övriga länder. Det blir naturligt en mängd ledtider i den kedjan som är svåra att göra något åt.
Jag har läst en intressant artikel om att kineserna vill bygga ut transsibiriska järnvägen ända till Narvik för att på så sätt kapa ledtiden att skeppa bilar från kina till USA från 45 dagar till 8 dagar. Lite tull på det vid svenska gränsen hade fått Tornedalen att blomstra! .-) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5416773
Narvik var en ny väg men snabbtåg till Europa har Kina pratat om i många år. Ett mål de har är att du ska kunna åka från London till Peking på två dygn.
http://www.thetransportpolitic.com/2010/03/09/china-promotes-its-transcontinental-ambitions-with-massive-rail-plan/
De har kommit en bit på vägen, särskilt inom landet och de har dialog med de flesta berörda grannländer tror jag. Exempel på länder där de har dialog som går framåt eller pågående byggande är t.ex. Laos, Thailand, Pakistan och Ryssland.
Ryssland är väl det som passar bäst in för Narvik men ser inte några referenser till att det kommer att gå från Moskva till Narvik.
https://tonyseed.wordpress.com/2015/02/05/china-announces-242-billion-moscow-beijing-high-speed-rail-link/
Här går det läsa mer om järnväg från Kina till Narvik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_East_West_Freight_Corridor
Coolt Tack