Bilsalongen i Genève bjöd på en riktig överraskning: konceptbilen Giugiaro Clipper.
Designbyrån Italdesign Giugiaro, som numera till 90% är ägd av Audi/Volkswagen, har utvecklat en sexsitsig eldriven SUV med måsvingedörrar och 560 km räckvidd. Alla som någon gång har sett Tesla Model X hajar till: hur mycket koncept får man sno egentligen?
Genast började medierna spekulera i att Volkswagen har nån slags “Model X-dödare” på gång. Låt oss dock på en gång fastslå att bilen är en konceptbil, som Volkswagen inte ens ville sätta sitt eget märke på. Bilen bär Giugiaros egen logga, inte som Volkswagens övriga konceptbilar på bilsalongen.
Clipper är alltså en väldigt “spacad” konceptbil. Men låt oss nu bortse från att bilen aldrig kommer att sättas i produktion av Volkswagen, utan låt oss ändå jämföra Clipper med Model X.
Dörrarna
Det första som slår en är Clippers dörrar. Ni som tyckte att Model X falkvingedörrar var konstiga vänta tills ni ser Clippers dörrar öppnas! Måsvingedörrar både fram och bak! Och ingen B-stolpe mellan dörrarna utan en enda stor sidoöppning!
Men vänta nu. Avsaknaden av B-stolpe gör att Clipper lider av samma… ja, jag säger det rent ut: idioti som BMW i3: för att kunna öppna bakdörrarna måste framdörrarna först öppnas! Förutom att här blir det extra plågsamt i och med att framdörrarna också öppnas med motor uppåt framåt.
En mås är dessutom ingen falk. Clipper har måsvingedörrar: dörrarna öppnas uppåt, men iom att de inte ändrar vinkel under öppnandet öppnas de utåt-uppåt. Du måste ha gott om plats bredvid bilen för att kunna öppna dörrarna. Tesla Model X har däremot falkvingedörrar, som är vinklade med gångjärn ovanför rutan och sticker knappt ut utanför bilen under öppningsförfarandet. Testa öppna Model X dörrar på Tesla Motors hemsida så förstår ni skillnaden.
Utformningen av Clippers dörrs bakkant gör en dessutom tveksam till hur pass lätt det är att ta sig in till och sätta sig i tredje stolsraden? Det ser onekligen enklare ut på Model X – och folk har verifierat också att det är lätt att sätta sig längst bak i Tesla Model X.
Tittar man från 2:30 i videon ser man hur agoniserande långsamt dörrarna stängs – och vänster bakdörr misslyckas med stängningen första gången, utan måste öppnas och stängas igen! Bilens förare blir då så stressad så han kör iväg med bilen innan vänster framdörr hinner stängas helt!
Sittplatserna
Clipper är sexsitsig. Model X är sjusitsig. Nuff said.
Skärmarna
Medierna sjunger lovsånger om Clippers många skärmar… men tittar man noga så är de smala som brevlådeinkast på instrumentbrädan – och de är inte touch! Tittar man från 4:10 i videon ser man istället en touch muspad vikas ut från armstödet… för 10 år sedan skulle det varit imponerande.
Motorer, batterier, räckvidd
Räckviddssiffror som 560 km är lätta att smäcka på en konceptbils datablad, men svåra att uppnå i verkliga livet.
Sammantaget
Det är nästan lite tragiskt hur andra biltillverkares även mest utspacade framtidskonceptbilar ter sig redan omoderna jämfört med Tesla Motors bilar. Inte ens när de släpper fantasin lös lyckas de drömma ihop en bil som kan utmana Tesla Motors. Skulle Clipper serietillverkas skulle ändå Model X vinna över den som en modernare och mer praktisk bil.
Pingback: Årets tjänstebil 2014 - Tesla Club Sweden