CCS vinner över CHAdeMO i Sverige

eGolf_charge

Skaparna av laddkartan uppladdning.nu har lanserat analysverktyget Chargex Analytics som låter en ta del av både den mest kompletta statistiken över Sveriges alla laddpunkter plus data från bilregistret.

Antal CHAdeMO och CCS snabbladdare har alltid gått hand i hand i Sverige ända tills i år – men sedan hände det något:

CCS_CHAdeMO_16-19

I år har utbyggnadstakten av CHAdeMO snabbladdare märkbart mattats av. Samtidigt har utbyggnaden av CCS tagit extra fart.

De allra allra första snabbladdarna i Sverige var CHAdeMO laddare, ty runt 2012 när de kom fanns det inga andra standarder för snabbladdning av elbilar. Efter CCS slog igenom 2013 började så gott som alla snabbladdare byggas med dubbla laddkablar, både CHAdeMO och CCS. Det är därför det alltid hade funnits några fler CHAdeMO laddpunkter i Sverige än CCS.

CHAdeMO behöll sin ledning ända till början av detta år då CCS plötsligt sprang om i antal installationer.

Det är naturligtvis intåget av de nya supersnabba laddstationerna med över 100 kW laddeffekt som är orsaken. De 19 HPC snabbladdare som fanns vid årsskiftet har fått 65 nya kamrater – varav endast 5 klarar CHAdeMO standarden. Flera laddoperatörer -med Ionity i spetsen- bygger endast CCS laddstationer.

Laddstandarden CHAdeMO har använts av framför allt asiatiska elbilstillverkare. Medan Hyundai och Kia har på senare tid gått över till CCS har Nissan Leaf bilar än idag CHAdeMO laddkontakt för snabbladdning. Äldre Nissan Leaf hade ett Typ1 kontakt bredvid CHAdeMO kontakten för långsam laddning, och även många laddhybrider använder Typ1 laddkontakt. Till skillnad från Typ2 medger Typ1 endast enfas laddning. Två tredjedelar av Sveriges runt 110 tusen laddbara bilar har nu Typ2 laddkontakt.

Typ1_14-19

Antalet Typ1 laddstolpar har till och med börjat minska i Sverige. Toppnoteringen 265 laddstolpar nåddes maj 2018 – sedan dess har deras antal minskat till 239.

Nu är inte den minskningen så alarmerande som det låter, ty dessa siffror avser laddstolpar med fast monterade Typ1 kablar. De allra flesta laddstolpar i Sverige har ingen fast monterad kabel utan endast ett Typ2 uttag som kunden kan ansluta sin medhavda laddkabel till. Även bilar med Typ1 kontakter kan ladda på dessa Typ2 laddstolpar, genom att deras laddkablar har ett Typ1 kontakt i ena änden men ett Typ2 på den andra.

Men trenden är tydlig: bilar med Typ1 och CHAdeMO kontakter är inte “inne” längre. De får mindre uppmärksamhet från laddoperatörer än andra elbilar.

För två år sedan frågade vi oss: Är CHAdeMO-s timme slagen? Svaret på den frågan är mer och mer tydligt.

 


Kia_kontaktTCS två år sedan: Är CHAdeMO-s timme slagen?

Redan för två år sedan, när vi fått reda på laddbolaget Ionitys expansionsplaner, insåg vi åt vilket håll utvecklingen kommer ta vägen. Vi är mest förvånade det tog så lång tid innan förändringen märktes i statistiken. Ska du köpa en bil med CHAdeMO laddkontakt bör du tänka igenom ditt beslut både en och två gånger.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • zyax

    Bra. Även om vi har en gammal Leaf med Chademo så bör vi inte installera fler Chademos i Sverige