Fram till 2015 hade Danmark nästan lika frikostiga elbilssubventioner som Norge: elbilar slapp registreringsskatten – en skatt på nya bilar som till och med var högre än bilens pris i sig! Elbilar var billigare än avgasbilar i Danmark och de sålde därför också väldigt bra. Kurvan vände så brant uppåt 2014-15 att danska regeringen fick panik, befarade att statens finanser skulle påverkas av de missade skatteintäkterna och meddelade att från och med 2016 skulle de generösa subventionerna på elbilar fasas ut. Varpå försäljningen tvärdök som väntat.
“Danmark står inför en grön äventyr med samma potential som vindkraftverk, men ni är på väg att kasta bort allt” kommenterade Elon Musk avskaffandet av skattelättnaderna. “En felaktig prioritering och ett stöld från framtida generationer” kallade Oppositionspolitiker Martin Lidegaard budgetförslaget.
Det blev fyra förlorade år. Men nu har utvecklingen vänt uppåt igen. I fjol såldes lika många elbilar som 2014, och försäljningen i år är tillbaka på samma nivå som den var 2015.
Redan 2014 sa hypersportbiltillverkaren och tillika Teslaägaren Christian von Koenigsegg att elbilarnas frammarsch är oundviklig, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte. Händelseutvecklingen i Danmark verkar besanna hans ord. Subventioner kan snabba på processen men utvecklingen sker faktiskt även utan dem.
Det är naturligtvis Tesla Model 3 tillsammans med andra nya elbilsmodeller som satt fart på danska marknaden igen. Elbilar som även med skatter nu kan ta upp kampen mot bilar med förbränningsmotorer. Elbilar vinner mark även i länder där politiska viljan vacklar.
TCS fem år sedan: Sveriges enda bilfabrikant kör Tesla Model S
Christian von Koenigsegg är den enda kvarvarande biltillverkaren i Sverige. Mannen som tillverkar hypersportbilar med hans eget namn på kör Tesla till vardags. När han talade på Elbilskonferensen i Helsingborg släppte han flera “bomber”, förutsägelser om framtiden. Alla har slagit in – utom en.
TCS fyra år sedan: Something is rotten in the state of Denmark
För fyra år sedan rapporterade vi om hur danska regeringen övergav landets ambitiösa gröna mål om en fossilfri framtid för ekonomisk vinnings skull. När Elon Musk kommenterade händelsen svarade han på en fråga – det svaret han gav är kanske den som manar till mest eftertanke av alla hans uttalanden men som ändå citeras alldeles för sällan.
Nja. Danmark har nästan 200% skatt på fosilbilar (registreringsavgifter + moms) . Man fritog elbilarna från regavgift men inte moms ( som i Norge), fick som anfört ”statsfinansiell panik” och införde regavgiften med 20% årligen under fem år från 2016. Vidare särbehandlade man Tesla genom att avgiften skulle höjas fullt ut för dyrare elbilar, detta fick man dock backning på från EU (medans Tyskland fick igenom sin subventionsgräns på i storleksordning 60t euro…). Sen kom några turer i DK som jag missat men regavgiftshöjningen slog inte igenom på billigare elbilar trotts allt, vilket nog ändå bidéer till elbilsförsäljningen i DK, nu verkar man dock vilja dra i bromsen igen, Tesla m3 verkar ju sälja bra och jantelagen är minst lika stark i DK som i Sverigehttps://www.newsoresund.se/skatten-pa-danska-elbilar-hojs-kraftigt-under-2020-och-2021/