I onsdags var vi inbjudna till Volkswagens premium-showroom vid Kungsträdgården för premiär av deras kommande elbil ID.3
Själva bilen fick vi inte se, men Volkswagen öppnade då förbokningen av ID.3 Launch Edition. Samtidigt passade de på att berätta om företagets helhjärtade satsning på elbilar. De närmsta tio åren planerar Volkswagen lansera 70 nya eldrivna bilmodeller, och runt 2040 planerar de sluta tillverka förbränningsmotorer över huvud taget. Bilfabriken i tyska staden Zwickau ställs redan i år över till att enbart tillverka elbilar – den kommande ID.3 som presenterades. Två tyska fabriker till, och en i Tjeckien (som tillverkar Skoda bilar) kommer ställas om till att tillverka enbart elbilar år 2022-23. Volkswagen kommer endast använda sig av grön el vid produktionen av både bilarna och battericellerna. Efter upprampning av leveransvolymerna under 2020 kommer Volkswagen tillverka runt 100,000 ID.3 per år från och med 2021.
Bilen ID.3 som kunde börja förbokas för 10,000 kronor kommer presenteras på riktigt på Frankfurtmässan i september i höst och de första bilarna kommer levereras under mitten av nästa år.
Varför bilen heter ID.3 gavs det några krystade förklaringar till – men vi vet ju alla varför modellnamnet har en trea i sig 😉 Volkswagen gör ingen hemlighet vilken bil som kommer bli ID.3 främsta konkurrent.
Två viktiga siffror som har förekommit i samband med VW ID.3 är €30,000 och 550 km. Det är dock viktigt att förstå att dessa två siffror förekommer inte samtidigt. Volkswagen kommer lansera tre olika batteristorlekar och tre olika utrustningsnivåer på bilarna. VW ID.3 kommer kunna fås med 45, 58 och 77 kWh batterier som ska kunna ge 33, 43 och 55 mils WLTP räckvidd. Priset €30,000 gäller naturligtvis bilen med minsta 45 kWh batterierna som har 33 mils WLTP räckvidd – och Base utrustningsnivå.
VW ID.3 Launch Edition kommer ha “mitten-batteriet” på 58 kWh som ska ge den 42 mils WLTP räckvidd, den modellen kommer kosta från €40,000 i Base utrustningsnivå. Volkswagen anger användbara kapaciteten på batterierna, bilens totala batterikapacitet blir 62 kWh.
Volkswagen berättade inte de svenska priserna på bilarna, de som förbokade bilen nu gjorde det i blindo (förbokningsavgiften är återbetalningsbar om man ångrar sig). Priserna i Euro är de tyska priserna. Ska vi ge oss på en gissning kan vi titta på e-Golf som kostar från €35,900 i Tyskland – och från 428,900 kronor i Sverige. Med samma omräkningsfaktor skulle billigaste Base versionen av VW ID.3 med 33 mils WLTP räckvidd kosta från runt 360,000 kronor i Sverige och Launch Edition med sitt större 43 mils batteri från ca 475,000 kronor. Men vi vill betona att dessa priser är rena gissningar från vår sida.
Det är också okänt hur mycket Plus och Max utrustningspaketen kommer kosta. Plus bilarna kommer utöver Base utrustningsnivån även ha tvåfärgs inredning, snyggare utseende och “IQ lights” (som vi tror är LED matrix strålkastare). Max paketet kommer erbjuda panoramatak och virtual reality heads-up display (dvs inte bara en liten ruta som visar hastighet utan information projicerad över större delen av vindrutan).
Volkswagen ID.3 kommer kunna snabbladdas med upp till 125 kW på CCS laddare som medger sådana laddhastigheter. Volkswagen är en av finansiärerna bakom Ionity nätverket av snabbladdare. Med hjälp av de laddstationerna kommer kunderna uppleva liknande bekvämlighet på långresor som Teslas kunder har åtnjutit med Supercharger-nätverket i åratal. Till slutet av 2020 ska Ionity ha öppnat 400 laddstationer i Europa (Tesla hade 400 Superchargers i maj i fjol). Billigaste ID.3 modellen med minsta batteriet kommer ha något lägre maxeffekt vid snabbladdning, troligtvis kring 100 kW. Inbyggda laddaren sägs bli på 11 kW, möjligtvis med lägre maxeffekt för Base modellen.
Volkswagen ID.3 sägs komma erbjuda “level 3 autonomi” vilket då skulle innebära att bilen är fullt självkörande på till exempel motorväg – men inte i stadstrafik. Teslas nuvarande autopilot är level 2 (den klarar egentligen av att framföra bilen på motorväg – men) föraren måste fortfarande hålla i ratten och övervaka körningen. På bästa “Tesla-vis” hävdade Volkswagen att ID.3 innehåller all hårdvara för att klara nivå 3 autonomi – men mjukvaran är inte färdig utan kommer “i framtiden”. Det är oklart vilken utrustningsnivå som kommer inkludera autonomin (men låt oss gissa Max?) Volkswagen ID.3 kommer däremot inte ha fullständig självkörningsförmåga i stadstrafik.
Med ID.3 siktar Volkswagen verkligen på att ta fram en “folkelbil”. Visst, instegsmodellen kommer endast ha 33 mils WLTP räckvidd (vilket ger 20-25 “riktiga” mil) – men prislappen kommer också bli ovanligt trevlig. Och vill man ha längre räckvidd kommer det finnas modeller med större batterier. Vi hör även med glädje att koncernen planerar släppa även ett stort antal andra elbilsmodeller. De journalister som hittills fått testköra prototyper av ID.3 har alla varit lyriska så Volkswagen kan sitta på ett vinnande kort här. Efterfrågan på ID.3 kommer nog bli mångdubbelt mer än de 100,000 bilar Volkswagen planerar tillverka per år. Vissa vill vinkla ID.3 till att vara en “Tesla-dödare” men det den snarare kommer döda är efterfrågan på fossilbilar. Om allt går vägen kommer Volkswagen behöva ändra på två siffror: tillverkningsvolymen på sina elbilar – och slutdatumet när de slutar tillverka förbränningsmotorer.
TCS tre år sedan: Volkselektrowagen
För tre år sedan hade vi ett antal artiklar om MEB plattformen Volkswagen då presenterade, plattformen de ska bygga VW ID.3 och andra kommande elbilar på:
Volkselektrowagen
Volkswagens Gigafabrik
VW omorganiserar
50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva
På tal om Tesla-killer och produktionsvolym: Även CleanTechnica tog upp just detta.
https://cleantechnica.com/2019/05/12/another-tesla-killer-missing-in-action-vw-group-falls-short-charts/
Tesla kanske närmar sig 1,5 miljoner 2021. Vad håller VW på med egentligen? 100000?
Under 2018 levererade koncernen 10,834,012 fordon världen över. Varje vardag producerar VWs 655.700 medarbetare runt om i världen ca 44 000 fordon. Så ett par dagar om året ska de bygga elbilar. Om ett par år.
Zwickau kommer inte att tillverka något annat än MEB-bilar, årets alla produktionsdagar. Två MEB-anläggningar på gång i Kina. Hannover och Emden skiftar till MEB när nuvarande modeller når livscykelns slut. Dresden blir MEB. Bratislava och USA finns också i planeringen.
Uppfriskande att de anger den användbara kapaciteten i batteriet från början. Det här blir nog en Golfdödare, vilket VW verkar ha insett då den ersätter Golf-produktionen i Zwickau. 🙂
Möjligen i extrema länder som Sverige, Norge och liknande, inte i övriga Europa. VW rensar i produktportföljen och kommer att ha mer produktionskapacitet för Golf i Wolfsburg än vad man haft tidigare. Det är två parallella produktlinjer som kompletterar varandra.
Trean står väl för den tredje generationens Golf? Bättre det än att motivet är att kunna skriva s3xy med sina modellbeteckningar.
Golfen släpps ju snart i sin åttonde generation, så den kopplingen känns tveksam. 🙂 Enligt VW kommer trean dels från att bilen (liksom Golf) tillhör C-segmentet, som är det tredje segmentet räknat från A. De tror också att det blir folkbil nr tre från VW som revolutionerar bilmarknaden, de två första var självklart bubblan och golf.
Tycker det är ett ganska trist namn, känns som att “alla” döper sina elbilsmodeller enligt BMW:s sätt att namnge bilar.
Så kan det ha varit ja. Tack för förtydligandet.
Bra att det kommer fler riktiga konkurrenter till Model 3, så att man kan få ännu fler argument mot de som hävdar fossilbilens styrka. Vi har tittat på i princip alla elbila rpå marknaden, och de faller alltid kort på någon punkt mot M3. Zoe saknar snabbladdning, Leaf saknar batterikyla samt CCS-laddning (tror inte Chademo kommer finnas kvar i Europa inom en snar framtid), Hyundai och Kia har batteristorleken men hemska interiörer och begränsad appstyrning. Ingen av ovan modeller har något vettigt stöd i sin navigator för laddstationer som uppdateras automatiskt. Kanske denna WV kan ge M3 en match om man lyckas integrera åtminstone Ionity-nätverket i bilen?
Största problemet IMO är att dessa bilföretag inte gör saker själva. Dom har inte sina egna batterier som är optimerade för just sina bilar. Dom har inte sitt egna laddnätverk. Dom har inte sitt eget operativsystem för bilen utan förlitar sig på Android/Apple oftast. Och har dom sitt eget så är det förskräckligt (läs: BMW?!). Sen såg jag inget om självkörning på denna bil?
Nu låter jag väldigt negativ. Det är givetvis jättebra att fler tillverkare kommer med mer riktiga planer på bilar och inte bara koncept. Problemet är att dom oftast ligger 2-3 år bort och jag kan bara tänka mig hur mycket mer Tesla har dragit iväg från konkurrensen då.
Denna bil såg dock ändå helt OK ut och låter även OK ut på pappret. Återstår att se hur den säljer.
Den här bilen drivs av vw. OS, det har inget med varken Apple eller Google att göra.