CCS-adaptern

rps20190406_225628

Tesla släpper nu CCS adaptern till sina Model S och X bilar. Med hjälp av adaptern kan bilarna ladda på publika snabbladdare.

Adaptern i sig är en enkel mekanisk adapter man sätter fast på laddkontakten men äldre bilar behöver byggas om för att kunna använda den.

Har du en Tesla Model S eller X tillverkad efter 1 maj 2019 (dvs du har inte fått leverans av din bil än) behöver du bara köpa själva adaptern för 1818 kronor.

Har du en äldre Model S eller X behöver den modifieras något. Ombyggnaden kostar 5346 kronor, du kan boka tid genom att kontakta Teslas servicecenter. Priset inkluderar en adapter också.

Till skillnad från gamla CHAdeMO adaptern klarar CCS adaptern 120 kW. Eventuellt kan den effekten höjas något i framtiden.

Står man i valet och kvalet vilken av adaptrarna man ska skaffa till sin Tesla, CHAdeMO eller CCS så bör man definitivt välja CCS. Den klarar högre laddeffekt och även om de flesta av dagens publika snabbladdare har både CHAdeMO och CCS kabel är kommande laddnätverk som Ionity endast CCS laddare. Endast om du vet att du ofta kommer ladda vid en av Sveriges försvinnande få CHAdeMO-only laddare borde du skaffa CHAdeMO adaptern.

Tesla Model 3 ägare har det betydligt enklare, de behöver inga adaptrar deras bilar har inbyggd CCS kontakt.

Bookmark the permalink.
  • thedude

    Hur är CHAdeMO vs. CCS laddmöjligheterna utomlands (Europa) ifall man vill skaffa en CCS adapter? jag har MS 2017 och en CHAdeMO adapter och åker utomland max två gånger per år.

    • Björn

      CCS alla dar i veckan om du inte planerar att åka till Japan med bilen. Alla europeiska biltillverkare kör CCS så det är det som finns mest och kommer mest framöver. Har inte hört något initiativ om att CHAdemMO ska byggas ut i europa.

      • AndOne

        ELMO i Estland kör väl mest Chademo om jag inte minns fel? Jag kommer behålla min chademoadapter men CCS adaptern blir ett givet inköp till nya bilen som kommer snart…

        • Björn

          sant. det glömde jag.

        • thedude

          Det stämmer, dock har jag på de flesta ställen i Estland inte kunna ladda CHAdeMO samtidigt som någon annan kört AC, så antingen eller tyvärr.

      • thedude

        Om inte Japan ligger i europa så planerar jag inte att ta bilen dit, vill dock så gärna besöka Japan :-)

  • Olle Lejon

    Har kört 7000 mil sedan 1 jan 2015 S85 4 ggr till Spanien har bara behövt använda blå 22 kw enstaka ggr annars klarat mej med Supechargers.

    • Geni87

      Med en CCS-adapter får man ju dock fler valmöjligheter gällande vart man kan stanna och ladda. :)

  • Hertsh

    Jag vet att de säger att det är bilar producerade efter 1e maj, men alla andra uppgraderingar inklusive drivlina, fjädring och nya laddningskoden CH09 började produceras den 23/4. Någon vet om det verkligen är ett gap i uppdaterade bilar med/utan nya laddmöjligheter med CCS?
    Den som lever får se, jag är i sådana fall en av dem. Min Model X gick i produktion den 23/4 med alla nya koder. Hämtar bilen i Juli så får leva i osäkerhet ett tag om ingen sitter inne med info.

    • Hertsh

      Lustigt nog fick jag ett mail idag från Tesla. 4 timmar efter min post. I mailet står det att min bil är redo för CCS Combo 2-laddning. Det står att jag efter 1e juni kan besöka ett SC för att köpa en adapter. Så, då vet vi alla att det gäller för alla bilar som har CH09 som option code och inte enbart de bilar som producerats efter 1e maj.

  • Björn Blomstergren

    Hej.

    Har teslas laddare installerade hemma.
    Nu har jag frekventa besök av en Mitsubishi Outlander med en CSS ingång för laddningen.
    Skulle denna adapter möjliggöra laddning även för min vän?

    Med vänlig hälsning,
    Björn.