Tesla Model 3 går nu att beställa med dragkrok på företagets beställningssida.
Den löstagbara dragkroken är ett tillval för 11,500 kronor. Max dragvikt är 910 kg. Tesla Model 3 har fått samma mjukvarufiness som Model X som ska stabilisera släpvagnen på liknande sätt vissa husvagnar har. Alla modeller utom performancemodellen kan få dragkrok.
Dragkroken är inte eftermonteringsbar utan måste beställas från fabrik.
Vi på Tesla Club Sweden har tjatat på Tesla i åratal att de måste ha dragkrok på sina bilar. Deras egen svenska organisation internt likaså. När vi frågade våra medlemmar sa hela 21% av de som svarade att utan dragkrok köper de inte Tesla Model 3. Många var upprörda och till och med avbeställde sina köplatser när de första Model 3 utan dragkrok släpptes.
Elon Musk twittrade redan för flera år sedan att Model 3 skulle ha dragkrok. Jag själv fick personligen samma besked från bilens designchef Franz von Holzhausen. Därför var förvirringen ganska stor när bil efter bil levererades utan krok därbak.
Tesla ville tydligen leverera Tesla Model 3 snabbt till Europa, innan alla papper och tillstånd för dragkroken var färdiga. Inte förrän mot slutet av mars fick Tesla det europeiska typgodkännandet för dragkrok på Tesla Model 3. Nu verkar det som att bilar med dragkrok redan är på väg mot europa med båt, beställer man en Long Range Tesla Model 3 med dragkrok står det maj som leveransmånad på beställningssidan.
Har du precis beställt en Tesla Model 3 men inte fått leverans än kan du kontakta Tesla via telefon eller deliveryse@tesla.com och be dem lägga till dragkrok på ordern.
Även billigaste, enbart bakhjulsdrivna modellen Standard Range Plus går att beställa med dragkrok, för 552,380 kronor (blir 492,380 efter elbilsbonus). Vi är glada att Tesla inte tvingade kunder köpa fyrhjulsdrift eller rentav luftfjädring för att kunna få dragkrok. Lite synd att toppmodellen Performance inte kan få krok dock.
Tesla får vara beredda på en lång kö av svenskar som nu vill skaffa Model 3, nu när alla bitar har fallit på plats!
TCS i fjol: Tesla Model 3 med drag
Tesla började sina interna tester av dragkroken i augusti i fjol då vi rapporterade om deras testkörning av prototypen.
Frågan är dock varför dragvikten är så snålt tilltagen? Underdimensionerad infästning för dragkroken?
För bilen lär ju vara tillräckligt stark för att dra minst dubbelt så tunga släp!
Har hört att 2000 LBS är gränsen för bromsfritt släp i USA. Beror nog på det.
måste vara tyngden (bil+ släp= måste under en viss gräns för B körkort)
Onödigt stor marginal i så fall. Jag tittade på några stycken Model 3 AWD och de hade alla en totalvikt på 2305 kg. Lägger vi till 910 kg så landar vi på 3215 kg, vilket är långt under B-kortsgränsen på 3500 kg.
Det kan finnas marginal för en höjning? (vad kostar ett typgodkännande?)Är det rimligt att tro att tesla kan göra ny ansökan?
har att göra med amerikanska standarden Class I. class II är för hög för B kort här så därför dem kört på Class I. varför dem inte använder europeisk standard är ju lite konstigt dock.
Class I – up to 2,000 pounds (910 kg) – light loads
Class II – up to 3,500 pounds (1,600 kg) – light loads
Men det är många bilar som har “för hög” dragvikt för B-kort. Kanske nästan alla bilar av lite större modell? Enda konsekvensen rent praktiskt blir väl att B-kortförare får anpassa sig till totalvikter, om jag inte tänker fel. Men så är det ju alltid ändå..
haha japp helt klart. liten tankevurpa där. Dem kör hursom på amerikanska class I.
På B-körkort får du dra ett släp med totalvikten 1195 kg efter en Model 3, så dragvikten är inte satt utifrån det.
Sedan är det ju många som har utökat B eller BE-kort och får dra släp med ännu högre totalvikt…
Jag tror att de medvetet släpper dragkrok nu för att öka efterfrågan när de ser att orderna börjar gå ned.
Kan man förutsätta att maxvikten för obromsat släp är 750 kg?
För det är max halva tjänstevikten på bilen som gäller?