En Tesla Model 3 ägare blev ganska så förvånad när hans bil plötsligt slängde upp följande meddelande på skärmen. Bilen upptäckte ett fel med en komponent i hans drivlina och förbeställt reservdelen alldeles själv. Den har skeppats till närmsta servicecenter där han kan boka tid för byte.
Själv märkte han inte så mycket av det. “Bilen går fortfarande att köra” skriver han.
Att boka service har också blivit väldigt enkelt sedan Tesla lagt till funktionen i deras mobilapp. Samma app ger dig sedan löpande information om hur reparationerna fortskrider och när bilen är färdig. Observera att steget “väntar på delar” i ovan bild har eliminerats i det här fallet – då bilen själv ju redan hade förbeställt delen!
Vi har redan i tidigare artiklar berättat om Teslas “Service 2.0” upplevelse där bilarna konstant övervakar sig själva och kan identifiera komponenter som håller på att fallera innan de helt har gått sönder. Innan ägaren själv ens märkt att något håller på att gå sönder. Det känns lite som NASA-s rymdskepp som har kontrollrummet i Houston som övervakar deras system – fast istället för medelålders män med begynnande flint i vita rockar är det Teslas datorer och servrar som övervakar bilarna.
Själva reparationen behöver inte ens innebära att man måste åka iväg till någon verkstad. Tesla har mobila service-bilar som kan åka hem till kunden och reparera hens bil på plats hemma. Eller på jobbet.
Så bilen kan detektera trasiga delar innan de går helt sönder, beställa så reservdelen automatiskt skickas till verkstaden och efter att du bekvämt bokat tid i din Tesla-app så behöver du inte ens besöka verkstaden för de kör ut till dig och lagar din bil hemma hos dig. En helt ny nivå av kundupplevelse!
Fast alla är inte lika bekväma med att Tesla kan övervaka allt i och runt bilarna. Som en av de som kommenterat nyheten på Reddit skrev: Vad kommer härnäst? Meddelande på skärmen att “Du är en mycket dålig förare som kör alldeles för nära bilarna framför dig. Vi har nu förbeställt en ny stötfångare och skeppat den till närmsta verkstad i väntan på det oundvikliga. Ha en bra dag.”?!
LIte gran som de gamla stordatorerna som på eget bevåg ringde servicecentralen för att beställa nya filter och andra detaljer som var på väg att gå sönder. Tanken är inte ny 🙂
Är detta något som går på garantin eller kan bilen få för sig att beställa en massa reservdelar den tycker behövs bytas, som man kanske hade kunnat avvakta med att byta? Med slutkontentan att man har en massa oförutsedda kostnader man måste betala?